تشکیل شورای سیاست گذاری آموزشهای فنی و حرفه ای/ نداشتن مهارت بزرگترین علت معضل بیکاری در کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران درباره اهمیت مهارت آموزی گفت: با ایجاد بنیاد نیکوکاری و اتاق فکر مهارت در استان، اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای ارتقاء می یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست کارآفرینان با فعالان حوزه مهارت آموزی آموزش فنی و حرفه ای استان تهران بر تشکیل شورای سیاستگذاری آموزش های فنی و حرفه ای، نوآوری و توسعه قابلیت های فناوری  در راستای اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز مشاغل حال و آینده تأکید شد.

پوراندخت نیرومند، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تشکیل این سازمان، اظهار داشت: در این استان 65 گروه آموزشی در حوزه های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر در جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف با هدف کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی در استان تشکیل گردیده است.

پوراندخت نیرومند با اشاره به اهمیت تعامل شرکای اجتماعی در توسعه مهارت آموزی، افزود: با ایجاد بنیاد نیکوکاری و اتاق فکر مهارت در استان، اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای ارتقاء می یابد.

* توسعه مهارت آموزی با همراه و همدلی کارآفرینان و شرکای اجتماعی

رمضان لطفی، معاون توانمند سازی و کارآفرینی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، با تبریک هفته ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای بر همراهی و همدلی کارآفرینان و شرکار اجتماهی با مجموعه مهارت آموزی استان تأکید کرد.

* خدمت به مهارت آموزی خدمت به ایران است

بهروز فروتن، بنیانگذار صنایع غذایی بهروز، با تأکید بر اهمیت تکنسین های ماهر در کشور، اذعان داشت: توسعه مهارت آموزی در کشور، موفقیت های بسیاری به دنبال دارد و خدمت به مهارت آموزی خدمت به ایران است.

بهروز فروتن با بیان اینکه کار کردن شأن و شخصیت افراد است، گفت: در کشورهای پیشرفته در قدم اول اشتغال به دنبال مهارت می باشند و حقوق تکنسین ها و کارگران ماهر تقریبا با مهندسین در یک سطح می باشد.

* نداشتن مهارت بزرگترین علت معضل بیکاری در کشور

پوران ریحانی فام، مدیرکل امور نهادهای دولتی موسسه آموزشی سفیر گفتمان، نداشتن مهارت را بزرگترین عامل بیکاری در جوانان دانست و افزود: ما در جهت توسعه مهارت آموزی در بین اقشار مختلف اعلام آمادگی می کنیم.

* بیکاری در بین فارغ التحصیلان نتیجه عدم ارائه آموزش های متناسب با نیاز بازار

مسعود سیرتی، مدیرگروه آموزشی فناوری و شهرهوشمند مرکز آموزش عالی شهرداری تهران، با اشاره به آمار 40 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور، اظهار داشت: عدم ارائه آموزش های متناسب با نیاز اشتغال کشور عامل اصلی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

* راه اندازی مراکز حرفه ای حوزه صنایع دستی  

حسین بختیاری، مدیرعامل شبکه‌ ملی مجمع‌ هنرمندان و صنعت‌گران کشور، کسب و کار در حوزه صنایع دستی را کم هزینه و زودبازده عنوان و تصریح کرد: می توان با تدوین و بازنگری استانداردهای حوزه صنایع دستی، مراکز آموزش مهارت در این بخش به صورت حرفه ای و تخصصی راه اندازی شود.

* ضرورت توسعه تعاملات سازمان آموزش فنی و حرفه ای با سایر دستگاه ها   

سعید سمیعی، رئیس مرکز کار ایران و دبیر نمایشگاه بین المللی کار ایران با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه اشتغال کشور، بر ضرورت توسعه تعاملات سازمان آموزش فنی و حرفه ای با سایر دستگاه ها در راستای نیازسنجی و بهره گیری از فرصت های توسعه فرهنگ مهارت آموزی تأکید کرد.

* ضرورت نیازسنجی در مهارت آموزی    

محسن ولیئی، مدرس دانشگاه محقق و پژوهشگر فعال در حوزه‌ی اقتصادی و اجتماعی، نیازسنجی آموزش های مهارتی ارائه شده در جامعه را ضروری دانست و بیان داشت: هر قشری از جامعه با هر سنی نیازمند کسب مهارت های حرفه ای می باشد و چنانچه ارائه این آموزش ها با نیازسنجی همراه باشد بیش از پیش اثرگذار خواهد بود.

* راه اندازی اتاق فکر مهارت آموزی     

بنیانگذار مجموعه کانسپت با 9 شرکت زیرمجموعه، از آموزش به عنوان یک اتفاق بینظیر در موفقیت نام برد و اذعان داشت: کارآفرینان جنگجویان کار هستند و مانند کاتالیزور بین آموزش و بازار کار، عمل می کنند.

مهدی صفایی با تأکید بر اینکه تفکر نباید به صورت جزیره ای باشد، تصریح کرد: راه اندازی اتاق فکر مهارت و بکارگیری مشاورین متخصص در کسب و کار در این اتاق فکر می تواند کمک شایانی به امر اشتغال کند.

* آینده مهارت محور است

علیرضا زمانی عضو هیأت زدایی، آینده را مهارت محور برشمرد و گفت: در آینده مدرک منسوخ می شود و باید به دنبال ایجاد جذابیت در آموزش های مهارتی باشیم.

* مهارت اثربخش بهتر از مدارک دانشگاهی

فرهاد بیات، مولف و مدرس حقوق کسب و کار، مهارت های اثربخش را بهتر از مدارک دانشگاهی دانست و اذعان داشت: در این دوره نیازمند تولید محتوای اثربخش آموزشی در همه حوزه های آموزشی بالاخص مهارت می باشیم و برای اینکار باید چالش های عدم دسترسی به اشتغال در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

* تسهیل گری در توسعه آموزش های مهارتی شرکای اجتماعی 

کیوان نقره کار، کارآفرین برگزیده ملی در حوزه فناوری های پیشرفته ، کارشناس  و برنامه ساز در شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون با تأکید بر تسهیل گری در توسعه آموزش های مهارتی شرکای اجتماعی، گفت: همراهی و تعامل مجموعه آموزش فنی و حرفه ای با نهادهای مختلف، به ثمر رسیدن طرح های مهارتی در کشور در بازه زمانی کوتاه را به همراه دارد.

  * فناوری اطلاعات مولفه اصلی قدرت در جهان است 

پاک روان با بیان اینکه اگر اساتید در دانشگاه ها مهارتی باشند می توانند آموزش های اثربخش و تأثیرگذارتری را ارائه نمایند، افزود: فناوری اطاعات مولفه اصلی قدرت در جهان است و می توان از خیرین مهارتی در خارج از کشور برای توسعه مهارت آموزی بهره مند شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار