تصمیم‌گیری شورای سنجش و پذیرش برای حذف مرحله‌ای کنکور/ تغییرات به کنکور 98 می‌رسد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تصمیم‌گیری شورای سنجش و پذیرش برای حذف مرحله‌ای کنکور/ تغییرات به کنکور 98 می‌رسد؟

عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو به طرحی اشاره می‌کند که در راستای حذف مرحله‌ای کنکور است و به دنبال آن، حدود 80 درصد رشته‌های دانشگاهی توسط دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اظهارات وزیر علوم درباره طرحی برای مرحله‌ای شدن کنکور سراسری گفت: با توجه به اینکه قرار بود بحث کنکور در مورد بسیاری از رشته‌ها حذف شود، اگر بتوان به سمتی رفت که 85 درصد از رشته‌های کنکور را خود دانشگاه‌ها پذیرش کنند، کار خیلی خوبی است که استرس و حجم جمعیت شرکت‌کننده در کنکور را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته مورد اشاره وزیر علوم، طرح خوبی است که اگرچه مورد پیشنهاد قرار گرفته ولی هنوز در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح نشده ؛ با این حال درباره کلیات آن بحث‌هایی انجام شده است و مقرر شده تا وزارت علوم آن را آماده و به طرحی قوی تبدیل کند.

دانشگاه‌ها رأسا دانشجویان را پذیرش خواهند کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چنین شرایطی خود دانشگاه‌ها رأسا وارد عمل می‌شوند و در رشته‌هایی که رقابتی در مورد آنها وجود ندارد و حدود 80 درصد رشته‌های دانشگاهی را شامل می‌شوند، خود دانشگاه‌ها بتوانند پذیرش کنند.

عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو بیان کرد: با توجه به اینکه برخی دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که پرطرفدار هستند، تعداد صندلی‌های محدودی دارند و روشی برای انتخاب لازم است، لاجرم باید به سراغ آزمون رفت و کنکور هم می‌تواند برای این رشته‌های پرطرفدار برگزار شود.

کاهش محسوس میزان متقاضیان کنکور

وی اعلام کرد: این روش می‌تواند تاحدودی مشکل پذیرش در بخشی از رشته‌هایی را که شرایط متفاوتی دارند و تعداد آنها هم زیاد است، برطرف کند و پذیرش این رشته‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شود؛ علاوه بر آن از حجم و دغدغه کنکور کاسته شود.

ساداتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد با این روش باید حجم و میزان متقاضیان برای شرکت در کنکور سراسری به طرز محسوسی کاهش پیدا کند.

کنکور حذف شدنی است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای کنکور 98 آماده خواهد شد یا خیر، گفت: فعلا چیزی معلوم نیست ضمن آنکه این طرح فقط در حد کلیات مورد بحث قرار گرفته و هنوز جزییات آن مشخص نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین به این سوال که پس با این روش، کنکور هیچ‌وقت به طور کامل نمی‌تواند حذف شود، پاسخ داد: به هر حال باید برای رشته‌های پررقابت با یک آزمونی افراد را انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ وزیر علوم به تازگی گفته است که حذف مرحله‌ای کنکور جزو مصوبات قانونی است که در شورای سنجش و پذیرش اتفاق افتاده و ما در سال‌های گذشته هم سابقه تحصیلی دانشجویان را به صورت مثبت اعمال می‌کردیم که این روش در اجرا نشان می‌داد حدود ۸۵ درصد قبولی‌ها بدون تاثیر سابقه می‌توانند در رشته‌های مورد نظرشان قبول شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار