تعاونی‌های نسل نو در دستور کار اتاق تعاون/ راهکار ایجاد شغل با تعاونی‌های نسل جدید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعاونی‌های نسل نو در دستور کار اتاق تعاون/ راهکار ایجاد شغل با تعاونی‌های نسل جدید

کارشناس بخش تعاون با بیان اینکه نادیده گرفتن بخش تعاون از سوی دولت چیزی جز خسران و هدر رفت منابع و ظرفیت های ملی نیست گفت:برای ایجاد نسل کاملاً جدیدی از تعاونی‌ها که هدفشان تسهیل تحول در منابع انرژی است برنامه ریزی کرده ایم.

محمد باقر ظهراب بیگی، مشاور رئیس اتاق تعاون در امور مطالعات راهبردی و کارشناس تعاون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره عدم توجه وزارت تعاون در طرح1.5میلیارد دلاری دولت به بخش تعاون گفت: هیچ جایی شنیده نشده که دولت در پرداخت تسهیلات 1.5میلیارد دلاری صحبتی از بخش تعاون کند در صورتی که تعاونی ها با کمتر از 15 میلیون تومان برای مشاغل خرد و تا 200 میلیون تومان برای مشاغل میانی و توسعه یافته می توانند شغل ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه اشتغال در بخش خصوصی 100 تا 450 میلیون تومان برآورد می شود گفت:متأسفانه شاهد هستیم در توزیع منابع مالی با هدف بهبود فضای کسب و کار بیشترین ارقام سهم بخش دولتی می شود وسهم بخش خصوصی و تعاونی به مراتب کمتر است.

ظهراب بیگی ادامه داد: به عبارتی بخش اعظم منابع پیش بینی شده سهم دولت و بنگاه‌های شبه دولتی می‌شود که عموماً دسترسی به منابع از طریق روابط اشخاص صورت می‌پذیرد.بخش تعاون از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی برخوردار است. می توانیم از از تمام این ظرفتیت ها در اختیار برای بسیج کردن منابع ملی و بومی برای احیای بخش تولید کشور استفاده و چرخ های اقتصادی کشور را یکی پس از دیگری فعال و به حرکت در آوریم.

وی با بیان اینکه نادیده گرفتن ظرفیت های بخش تعاون از سوی دولت را تجربه ای جز خسران و هدر رفت منابع و ظرفیت های ملی در پی نخواهد داشت گفت: با نادیده گرفتن ظرفیت‌های بخش تعاون از سوی دولت نمی توان به آتیه سیاست های بخش تسکینی و مقطعی دولت در بهبود فضای کسب و کار و حتی توسعه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همسو با اهداف انقلاب امیدوار بود.

این کارشناس بخش تعاون با تأکید بر تخصیص منابع صندوق توسعه به اشتغال بدون حضور جدی تعاونی ها اشاره کرد و گفت:اقتصاد تعاونی در ایران رکن دوم اقتصاد ملی است، اما جای تأمل دارد که چرا متولیان اصرار بر نادیده گرفتن ظرفیت ها و قابلیت های این بخش دارند.اکثر هلدینگ‌ها، کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های قدرتمند جهان ساختار تعاونی و مشارکتی دارند که شامل بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و صاحب برند در حوزه پزشکی، IT، کشاورزی، دامداری، عمرانی، رسانه‌ای و حتی سرمایه‌گذاری و بانکداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه اتاق تعاون به تازگی به سوی احیای نسل جدیدی از تعاونی ها در کشور گام برداشته است گفت: پیشنهاد ایجاد تعاونی تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدید پذیر و تعاونی‌های فراگیر نیروگاه مقیاس کوچک تولید برق از نور خورشید یا فتو ولتائیک، ایجاد تعاونی‌های احیای تالاب‌ها و آبخیز داری جهت مبارزه با تولید ریز گرد ها در مناطق مرزی و ایجاد تعاونی‌های تولید و اجرای سیستم‌های آبرسانی مکانیزه در بخش کشاورزی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌هایی همچون دریاچه مهارلو و هامون به عنوان تعاونی‌های نسل جدید ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه با راه اندازی چنین تعاونی هایی افزود: نسل کاملاً جدیدی از تعاونی‌ها که هدفشان تسهیل تحول در منابع انرژی است به طوری که این تعاونی‌ها همچنین سازمان‌هایی با مدل کسب و کار بسیار کارآمد هستند.اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2020 از انرژی های تجدید پذیر استفاده 20 درصدی کند. نسل کاملاً جدیدی از تعاونی‌ها که هدفشان تسهیل تحول در منابع انرژی است که در این باره تعاونی‌ها همچنین سازمان‌هایی با مدل کسب و کار بسیار کارآمد هستند.

ظهراب بیگی افزود: در حال حاضر فدراسیون اروپایی تعاونی‌های منابع انرژی‌های تجدید پذیر حدود 3000 تعاونی فعال دارد که با هم کار می‌کنند، مخصوصاً هنگامی که آنها در جستجوی منابع مالی هستند.یک توربین بادی 3 میلیون یورو هزینه دارد و فراهم کردن این مبلغ برای یک گروه کوچک دشوار است؛ به همین خاطر تعاونی‌های بزرگتر به کسانی که تازه شروع کرده‌اند با پیشنهاد ضمانت بانکی یا وام کمک می‌کنند.

این فعال بخش تعاون با بیان اینکه کمک های متقابل، همبستگی و دقت ویژه در تخصیص بازارها از اصول تعاونی هایی است که کارشان تولید وعرضه انرژی های تجدید پذیر است افزود: سود به دست آمده یا مجدداً سرمایه‌گذاری و یا در قالب سود سهام یا تخفیف توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد تا تحولی در بخش تعاون حاصل شود گفت: تعاونی‌های نسل جدید؛ راهکار ایجاد شغل هستند. در بحث اشتغال و کارآفرینی، تعاونگر فعال در امور مدیریتی، اجرایی و حتی مشاوره و خدمات مشارکت مستقیم ، یدی و فکری دارد و در زمینه ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر بنا بر آمارهای رسمی حداقل 12 میلیون نفر از جمعیت کشور در تعاونی‌های فعال مشارکت یا عضویت دارند که در ارزیابی کلی شامل 9 درصد جمعیت کشور است و این درحالی است که در کشورهای اروپایی و توسعه یافته در زمینه تعاونی، حداقل یک سوم جمعیت کشورها عضو تعاونی‌ها هستند که در این باره دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم که باید با تحول در این بخش جبران شود.

این کارشناس بخش تعاون با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 100 هزار تعاونی ثبت شده در کشور فعال هستند گفت: در امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت فعال و دخالت مستقیم دارند در حالی که بر خلاف قوانین بالادستی و توسعه ای کشور، متأسفانه به لحاظ سازوکارهای حمایتی، قانونی و تشویقی و اجرایی با مضیقه و مشکلات عدیده مواجه هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار