تعداد دانشجویان مشمول وام ازدواج افزایش می یابد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعداد دانشجویان مشمول وام ازدواج افزایش می یابد

پرداخت وام ازدواج علاوه بر دانشجویان روزانه به دانشجویان نوبت دوم، فرزندان شهید و جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگان که حین تحصیل تاهل اختیار کنند بلامانع است.

به گزارش خبرنگار مهر، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی بخشنامه‌ای به روسا و معاون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تقویم زمانی پرداخت تسهیلات رفاهی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ را اعلام کرد.

بر اساس این بخشنامه، وام ویژه دکتری (تحصیلی، ضروری) صرفاً به دانشجویان دوره دکتری روزانه، غیرشاغل و غیربورسیه دانشگاه های دولتی اعطا می شود.

وام عتبات به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی (به جز دانشگاه آزاد اسلامی) پرداخت می شود و برای دانشجویان مجرد مبلغ ۱۰ میلیون ریال و دانشجویان متأهل ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است.

پرداخت وام ازدواج علاوه بر دانشجویان روزانه دانشگاه های دولتی به دانشجویان نوبت دوم فرزندان شهید و جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگان دانشگاه های دولتی که در حین تحصیل تأهل اختیار کنند، بلامانع است.

دانشجویان متأهل مقطع کارشناسی در صورت کسب معدل کل حداقل ۱۶ و دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در صورت کسب معدل کل حداقل ۱۷.۵ تا سقف ۱.۵ برابر سقف مصوب، از وام ودیعه مسکن متأهلی بهره مند می شوند. پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویانی که در نیمسال اول قبل از تقاضای وام، مشروط بوده اند، امکانپذیر نخواهد بود.

با توجه به تجمیع وام های دانشجویی از سال گذشته، ارسال حداکثر سه لیست برای هر یک از وام ها مجاز است. اولویت انتخاب و ثبت تقاضای وام با دانشجویانی است که در پورتال دانشجویی ثبت نام کرده اند.

تأیید و ارسال لیست وام های نیمه متمرکز (ضروری، ودیعه مسکن، استعداد درخشان و حج و عتبات) از روز ۲۰ تا انتهای همان ماه طی یک لیست امکانپذیر خواهد بود.

تأکید می شود با عنایت به مأموریت های صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاه ها تدابیری اتخاذ کنند، تا در راستای اجرای وظایف قانونی صندوق رفاه، اعتبارات ابلاغ شده در اختیار دانشجویان مستعد و کم بضاعت قرار گیرد.

جدول زمان بندی پرداخت تسهیلات نیمسال اول ۹۷-۹۶

ردیف

نوع وام

تاریخ فعال شدن سامانه (ثبت تقاضای وام)

تاریخ بسته شدن سامانه

زمان تأیید معاونت

۱

وام ویژه دکتری (جامانده های سه ماهه بهار و تابستان در سال ۹۶)

یک مهر ۹۶

۱۲ مهر ۹۶

نکته: چنانچه تأیید و ارسال لیست وام مذکور به صندوق رفاه تا قبل از تاریخ ۱۲ مهر ۹۶  انجام شود، در صورت صحت مدارک و مستندات تا پایان بهمن ماه به حساب دانشجویان واریز می شود.

۲

وام تحصیلی

۱۵ مهر ۹۶

۲۴ آبان ۹۶

نکته: چنانچه تأیید و ارسال لیست  وام مذکور به صندوق رفاه تا قبل از تاریخ ۲۴ آبان ۹۶  انجام شود، در صورت صحت مدارک و مستندات تا پایان بهمن ماه به حساب دانشجویان واریز می گردد (دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نمی توانند از این وام استفاده کنند.

۳

وام شهریه

۱۵ مهر ۹۶

۲۴ آبان ۹۶

نکته: چنانچه تأیید و ارسال لیست وام مذکور به صندوق رفاه تا قبل از تاریخ ۲۴ آبان ۹۶  انجام شود، در صورت صحت مدارک و مستندات تا پایان بهمن ماه به حساب دانشجویان واریز می گردد. (دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نمی توانند از این وام استفاده کنند.)

۴

سایر وامها و وام ویژه دکتری

یک مهر ۹۶

تا تاریخ ۲۰ هرماه

نکته: چنانچه تأیید و ارسال لیست وام مذکور به صندوق رفاه در زمان تعیین شده انجام شود، در صورت صحت مدارک و مستندات حداکثر دو ماه پس از تأیید معاونت به حساب دانشجویان واریز می شود.

۵

وام بنیاد علوی

۱۵ مهر ۹۶

۲۴ آبان ۹۶

تأیید و ارسال لیست وام بنیاد علوی به دانشجویان روزانه و شبانه دانشگاه های دولتی، آموزشکده ها و دانشگاه های پیام نور در زمان تعیین شده (مجرد ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال و متأهل ۸.۰۰۰.۰۰۰ریال)

نکات ضروری مربوط به دریافت مستندات و ارسال لیستها

با توجه به اینکه ارسال لیست به حوزه معاونت مالی صندوق منوط به تأیید مدارک تمام متقاضیان در لیست است، عدم بارگذاری مستندات و مدارک لازم حتی برای یک نفر منجر به تأخیر در پرداخت وام سایر متقاضیان می شود، لذا لازم است مستندات با دقت کنترل و از ارسال اسامی متقاضیان با کمبود مستندات جداً خودداری شود.

مدارک لازم جهت اسکن و الصاق در پرونده دانشجویان متقاضی هر یک از وام ها، در بخش راهنمای تسهیلات پایگاه اطلاع رسانی صندوق خلاصه شده است لذا جهت تسریع در امر پرداخت، ضروری است ثبت تقاضای وام با الصاق مدارک مورد نیاز صورت پذیرد.

حداکثر زمان تأیید معاونت لیست های وام مطابق جدول تا حداکثر ۷ روز پس از ایجاد لیست است و عدم تأیید در بازه فوق منجر به حذف کل لیست خواهد شد.

نحوه توزیع اعتبارات

اعتبارات به صورت یک مرحله در هر نیمسال تحصیلی توزیع می شود و افزایش اعتبار امکانپذیر نیست. ۲ اعتبارات وام تحصیلی و شهریه به صورت تخصیصی در سیستم اتوماسیون قابل مشاهده است. اعتبارات سایر وامها به صورت متمرکز تخصیص داده خواهد شد.

حداکثر تعداد لیست برای وام

وام ویژه دکتری حداکثر ۲ لیست (یک لیست وام ویژه دکتری نوع یک و یک لیست وام ویژه دکتری نوع دو)، وام تحصیلی حداکثر ۴ لیست (۳ لیست ترم عادی و یک لیست ترم اضافه)، وام شهریه حداکثر ۳ لیست (۲ لیست ترم عادی و یک لیست ترم اضافه)، سایر وامها حداکثر ۲ لیست در هر ماه (یک لیست ترم عادی و یک لیست ترم اضافه).

از کارشناسان دانشگاه ها تقاضا می شود، بستن لیست را به روزهای آخر فرصت مجاز موکول نکنند، حتی الامکان در روزهای آغازین بازه زمانی نسبت به ثبت تقاضاها و تأیید معاونت دانشجویی اقدام کنند، صندوق رفاه بتواند با برنامه ریزی نسبت به پرداخت وام‌ها تا پایان سال ۹۶ اقدام کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار