تعیین سیاست های سهمیه های کنکور تا ۶ ماه آینده/ انتقاد از عدم افزایش ظرفیت رشته های علوم‌پزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر ستاد راهبری ستاد جامع نقشه علنی کشور از مهلت ۶ ماهه شورا برای تعیین سیاست های سهمیه های پذیرش  در دانشگاه ها خبر داد و گفت: در این زمینه تعامل خوبی با مجلس و روسای سه کمیسیون داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در نشست خبری تشریح و تبیین ابعاد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) در سال ۱۴۰۲» که امروز برگزار شد با بیان اینکه زحمات نزدیک به ۱۰ سال شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ساماندهی کنکور در حال به ثمر نشست، گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول این سال‌ها در تلاش بودند که مسئله کنکور را حل کنند. می‌دانستیم که این موضوع باید حل‌وفصل شود. پیش از هر سخن نیز از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های همکار اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و ‌پرورش و دانشگاه فرهنگیان و روسای سه قوه نیز جهت همکاری در این موضوع، قدردانی می‌کنم.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در طول این ۱۰ سال راه‌حل‌هایی، توسط کارهای کارشناسی به دست آمد و این وحدت نظر به وجود آمد که کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه، باید ساماندهی شود.

وی همچنین درباره پرسش‌های برخی دانش آموزان که با این مصوبه از سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه می‌شوند، گفت: شکایات زیادی از سوی دانش آموزان به خصوص آنهایی که علاقه به عمق یادگیری داشتند و معتقد بودند که پدیده کنکور سطحی دارد و ارتباطی با کتاب‌های درسی ندارد، به دست ما می‌رسید. از این دست شکایات زیاد وجود داشت. بر این اساس، تا حدود ۶۰ درصد مشکلات و مسایل این عرصه حل شده است. خطاب به این‌ دانش آموزان عرض می‌کنم که برمحتوای دروس کتب درسی تمرکز بیش‌تری داشته باشند.

کبگانیان افزود: همچنین معلمان و دبیران معتقد بودند که دانش آموزان در کلاس درس توجهی ندارند. البته مسائل و مشکلات به طور کامل حل نشده است، چرا که کماکان آینده ۱۲ ساله دانش آموز در چند ساعت تعیین می‌شود و در این زمان کوتاه، ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای دانش آموزان به وجود بیاید و نتواند از پس آزمون بر بیاید.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر، ۲۵ تا ۳۰ روز مدت زمان برگزاری امتحانات نهایی است که با فاصله از هم‌ برگزار می‌شود. در صورتی که کنکور یک مسابقه چند ساعته است و سنجش علمی درستی برای ورود به دانشگاه نخواهد بود.

وی افزود: سنجش برای ورود به دانشگاه، باید تشریحی و توسط معلمان انجام پذیرد. امنیت امتحانات نهایی به صورت کامل رعایت شده است. از تصحیح عادلانه برگه‌های امتحانات نهایی در طول این دو سال مطمئن شدیم. گزارشی رسیده بود که ممکن است استان‌به استان و منطقه به منطقه این عدالت رعایت نشود، اما به برکت گسترش فضای مجازی، تعداد تصحیح کنندگان، مشکل عدم رعایت عدالت حل شده است. این ارزیابی تشریحی است و چیزی بالاتر از این در عدالت آموزشی وجود ندارد. یکی از اهداف ما همین بود که اگر جوان‌ روستایی نمی‌تواند کلاس کنکور با خرج زیاد را شرکت کند، با خواندن همان کتاب‌های درسی، به رتبه و جایگاه خوبی در فضای آموزشی دانشگاه خواهد رسید.

کبگانیان گفت: اولیا هم باید بدانند که درصد زیادی از ارزیابی فرزندانشان توسط عمق یادگیری انجام می‌پذیرد و تمرکز فرزندان خود را بر این موضوع تقویت کنند.

وی بیان کرد: بر این اساس، دستگاه‌های مسئول اعم‌ از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و همچنین سازمان سنجش و آموزش کشور، طی مدت دو سال فرصت دارند تا این کار به سرانجام‌ برسد. زیرساخت‌های لازم باید فراهم‌ شود و ضعف‌های مربوط به امتحانات نهایی برطرف شود. از مسئولان آموزش ‌و پرورش در دولت آینده تقاضا داریم که زیرساخت‌های لازم‌ و ابزار مورد نیاز را فراهم کنند و توسعه دهند. دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه داشته و دارند که در برگزاری امتحانات نهایی اطمینان ما زیر سوال نرود.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ارتباط با کلاس‌های کنکور نیز گفت: برخی از این‌ها نگران بودند که کار آنها تعطیل می‌شود اما این‌گونه نیست. اینان به جای آموزش تکنیک‌های تست به کمک ما و آموزش و پرورش بیایند و عمق یادگیری را آموزش دهند. درصد زیادی از اینان این توانایی را دارند که کارکرد خود را تغییر دهند. ضمن اینکه این مجموعه‌ها باید مجوز لازم‌ را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند و کار خود را به سمت محتوا و عمق یادگیری ببرند. اگر در جهت توسعه علمی کشور کار کنند، لازم‌ نیست تعطیل شوند و می‌بایست خود را با این مصوبه تطبیق دهند.

وی خاطرنشان کرد: روسای سه قوه در این مصوبه همکاری خوبی داشتند. همچنین رییس‌جمهور منتخب که پیش‌تر رییس قوه قضاییه بودند در تصویب این مصوبه همکاری خوبی داشتند. اگرچه در ‌رسانه‌ها این مصوبه سیاسی جلوه داده می‌شود، اما لازم است تاکید شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی‌ فرا قوه‌ای و فراجناحی است و این مصوبه حاصل تفکر نقشه جامع علمی‌ کشور در سال‌های اخیر است. شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط دولت و یا فقط مجلس و قوه قضاییه نیست. نگاه سیاسی به این موضوع معنا ندارد.

به گفته وی، شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۳ بر روی مسئله کنکور کار کرده است، اما به دلیل اینکه برخی از این مصوبات به نتیجه نرسیده بود، کار اساسی در این‌باره انجام نپذیرفت. در این مواقع شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دستگاهی بالادستی به کمک سایر قوا و دستگاه‌ها می‌آید. همچنین نظارت و گزارش‌گیری از دستگاه‌ها نیز در دستور کار ما خواهد بود.

کبگانیان افزود: بخش عمده آموزش عالی و سنجش و پذیرش در این مصوبه گنجانده شده است. یک بخش مربوط به پذیرش در رشته‌های پزشکی است و هنوز اتفاق نظر لازم در این زمینه شکل نگرفته است. چه بسا رای‌گیری هم‌ می‌شد، اما پرسش‌های مهمی در این ‌باره مطرح است که باید به صورت دقیق بررسی شود. ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی در سال ۱۳۶۷ حدود ۴ هزار و ۶۵۰ نفر بوده، که در سال ۱۳۹۰ نیز علی‌رغم افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، اساتید علوم پزشکی و دانشکده‌های مرتبط، میزان پذیرش در این رشته‌ها همین حدود بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بحث‌ سهمیه‌ها هم‌ موضوعی است که باید سیاستگذاری جداگانه‌ای برای آن تبیین شود و شش ماه در این زمینه به ما فرصت داده شده است. برخی از این سهمیه‌ها عدالت آموزشی را زیر سوال برده بود. بر این اساس، مقرر گردیده است ظرف مدت شش ماه سیاستگذاری مربوط به سهمیه‌ها انجام پذیرد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین بیان داشت: برخی دانشگاه‌ها ممکن است در حد نصاب پذیرش دانشجو، سخت‌گیری کنند و دانشجویان خوب را از دست بدهند. لذا این هشدار را به دانشگاه‌ها می‌دهیم‌ که مراقب افراط و تفریط‌ها باشند. در این حال برخی اختیارات در پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها داده خواهد شد. از سوی دیگر دانشگاه‌ها قادر خواهند بود که به مصوبات علمی از نظر شکلی ورود کنند.

دکتر کبگانیان به عدم تغییر ظرفیت های پذیرش در رشته های پزشکی طی ۲۳ سال اخیر انتقاد کرد و گفت: ظرفیت پذیرش پزشکی در ۶۷ حدود. ۴ هزار و ۶۵۰ نفر بود که این نیزان در سال ۹۰ هم همین تعداد است یعنی ۲۳ سال بعد از سال ۶۷ علارقم افزایش تخت های بیمارستانی، دانشکده ها و اساتید تغییری در ظرفیت های پذیرش رشته های پزشکی نداشتیم و این اشکال دارد باید اصلاح شود.

وی در خصوص نحوه تعیین حدنصاب دانشگاه ها در صورت افزایش ظرفیت سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد از سال ۱۴۰۰ نیز گفت:قرار شد دانشگاه ها حدنصاب مشخصی در رشته خاصی که قبو ل دارند را اعلام کنند و فقط هشدار می دهم دانشگاه ها در تعیین حدنصاب افراط نکنند چون ممکن است در صورت سخت گیری دانشجویان خوب را از دست می دهند و افراط و تفریط در حدنصاب مضر است پیشنهاد شورا این است که پیشنهاد حدنصاب دانشگاه ها  در شورای سنجش و پذیرش تصویب برسد.

وی افزود: پیشنهاد ۳۰ درصدی پذیرش در رشته های علوم پزشکی از لیسانس  در شورا به اتفاق نظر نرسید اما این حق نخبگان کشور است در رشته ای که دوست دارند ادامه تحصیل دهند این پیشنهاد مجددد بررسی خواهد شد.

دکتر کبگانیان همچنین از تعیین سهمیه های کنکور تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: در خصوص سهمیه های کنکور شورا ۶ ماه فرصت دارد سیاست های خود در این زمینه را تعیین کند در این زمینه با مجلس و روسای سه کمیسیون تعامل داریم البته برخی سهیمه ها ناعادلانه و برخی نظیر سهیمه مناطق عادلانه است باید تعیین تکلیف شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار