تغذیه شهروندان در ایام گرم و شرجی متناسب با شرایط خوزستان تغییر یابد

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

با توجه به گرمای هوا و رطوبت موجود در هوای خوزستان لازم است مردم از مصرف غذاهای سنگین اجتناب کرده و غذاهای سبک را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وعده‌های غذایی کوچک ولی در تعداد بیشتر جایگزین روال عادی برنامه غذایی خوزستانی‌ها در فصل گرما شود.

سید احمد حسینی درباره نحوه تغذیه در فصل تابستان اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا و رطوبت موجود در هوای خوزستان لازم است مردم از مصرف غذاهای سنگین اجتناب کرده و غذاهای سبک را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی افزود: غذاهای سنگین از جمله فلافل، سمبوسه، کله پاچه و غذاهای سرخ کردنی از آنجا که ماندگاری بیشتری در دستگاه گوارش دارند سبب بروز اختلال در دستگاه گوارش می‌‌شوند و نیز لازم است وعده های غذایی کوچک ولی در تعداد بیشتر را جایگزین روال عادی برنامه غذایی کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در فصل تابستان مایعات و آب به تناوب استفاده شود، بیان کرد: مصرف هندوانه، لیموشیرین، کاهو، خربزه، سالاد و سبزی بسیار توصیه می‌شود چرا که به دلیل تعرق در فصل گرما میوه و سبزیجات آب بدن را تأمین کرده و به عملکرد بهتر کلیه ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گرما روی اشتها تأثیر منفی دارد و میل به غذا خوردن را کاهش می دهد، گفت: افرادی که بیماری گوارشی، کلیوی و یا دیابت دارند باید بر وعده های غذایی خود توجه بیشتری داشته و فعالیت خود را در ساعات گرم روز کم کرده و یا در ساعاتی که گرمای هوا کم‌تر است به فعالیت بپردازند.

حسینی عنوان کرد: مصرف روزانه 8 لیوان آب الزامی است و مردم باید توجه کنند که صرف مصرف نوشیدنی‌ها و یا میوه و سبزیجات مصرف آب را ترک نکنند چرا که موارد ذکر شده آب مضاعف هستند و مثل آب منفرد نیستند.

وی با بیان اینکه افراد سالم برای جلوگیری از عطش شربت آب‌لیمو و آب‌آلبالو را با شیرینی کم مصرف کنند، اظهار داشت: مصرف عرقیجات گیاهی از جمله عرق نسترن، کاسنی و خارشتر علاوه بر تعریق سبب پالایش خون می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی درباره گرمازدگی بیان کرد: از علائم گرمازدگی بالارفتن درجه حرارت بدن است که در این صورت فرد را در معرض هوای خنک قرار داده و به آرامی مایعات و مقداری چای به وی داده شود و اگر گرمازدگی شدید بود سریعأ به بیمارستان منتقل شود.

اخبار سلامت اخبار