تفاوت رمز نگاری با رمز گذاری در چیست ؟

دسته ها: اخبار

فرآیندی که در آن پیام یا اطلاعات به شکلی توسط یک الگوریتم رمزنگاری تغییر داده می‌شود که قابل خواندن نیست و فقط توسط کلید رمز تولید شده توسط الگوریتم می‌توان پیغام یا اطلاعات را بازیابی کرد را رمزنگاری یا encryption می‌گویند.

 

داریوش زندی در کردستان، اظهار کرد: امروزه با رسوخ کامپیوتر به تمام قسمت‌های جامعه نیاز به امنیت کامپیوتر بیشتر از پیش احساس می‌شود؛ وی افزود: هر جا که نیاز باشد اطلاعات به شکل امن نگهداری شود یا منتقل شود به روش‌های امنیتی مناسبی نیاز است تا این مهم به شکل صحیحی انجام گیرد و کاربر احساس نگرانی در رابطه با امنیت اطلاعات خود نداشته باشد. 

این امنیت در انواع دستگاه‌های بی‌سیم، دستگاه‌های خودپرداز، همه سامانه‌های مالی و تجاری نیاز است.وی با اشاره به اینکه برای کاربران عادی نیز گاهی اوقات این نیاز احساس می‌شود که ابزارهایی برای این کار وجود دارد، تصریح کرد: اگر کاربری بخواهد اطلاعاتی را برروی کامپیوتر شخصی خود از دسترس افراد دیگر پنهان کند می‌تواند برروی اطلاعات مورد نظر رمزی قرار دهد یا اینکه اطلاعاتش را رمزنگاری کند.او عنوان کرد: بین رمزنگاری و گذاشتن رمز روی اطلاعات فرق وجود دارد و هر کدام به روش خود از اطلاعات حفاظت می‌کنند.

این کارشناس بیان کرد: برای روشن شدن فرق این دو از یک مثال استفاده می‌کنیم؛ فرض کنید می‌خواهیم نامه‌ای را توسط یک غریبه به دوستی ارسال کنیم، می‌توانیم این نامه را در صندوقی گذاشته و آن را قفل کنیم و سپس صندوق را بفرستیم، در این میان شخص غریبه می‌تواند قفل را شکسته و اطلاعات نامه را بدون اجازه ما بخواند و در نهایت قفل دیگری روی آن بزند، این روش شبیه گذاشتن رمز روی اطلاعات است.

زندی ادامه داد: اما در روش دوم ما اطلاعات نامه را به شکل دیگری که فقط برای من و دوستم قابل فهم است در نامه می‌نویسم مثلاً از کد مورس استفاده می‌کنم یا از اعداد به جای حروف استفاده می‌کنم، در این صورت نامه برای شخص غریبه قابل فهم نیست و اطلاعات تا حد زیادی امن‌تر از حالت قبل است، این روش به رمزنگاری شهره است،وی بیان کرد: برای رمزنگاری در سیستم‌های کامپیوتری ابزارهای مختلفی در دسترس است که بسته به نیاز، به ابزار متفاوتی نیاز است.

این کارشناس ارشد هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: در سیستم‌عامل ویندوز7 به بعد در نسخه‌های pro و enterprise ابزاری به شکل پیش‌فرض قرار گرفته به اسم BitLocker که کار رمزنگاری یک یا چند درایو را برای شما به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: چون در رمزنگاری اطلاعات تغییر پیدا می‌کنند این پروسه بسته به میزان حجم حافظه درایو، طولانی خواهد بود.

منبع:itna

اخبار