تفکیک بین رشته‌ها توجیه علمی ندارد/ پاسخی بر چرایی وجود رشته‌های کاردانش و فنی وحرفه‌ای

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تفکیک بین رشته‌ها توجیه علمی ندارد/ پاسخی بر چرایی وجود رشته‌های کاردانش و فنی وحرفه‌ای

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره علت وجود رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و یکپارچه شدن دفاتر آن در چارت آموزش و پرورش توضیح داد.

علی باقرزاده معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت یکپارچه شدن دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش در چارت جدید آموزش و پرورش اظهار کرد: تخصص گرایی شاخه کاردانش در رشته‌های مختلف را می‌پذیریم بر همین اساس محتوا و استانداردهایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از برنامه درسی رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشترک هستند اما تنوع رشته در شاخه کاردانش به دلیل پاسخ دهی به نیاز های جامعه بیشتر است البته طول عمر رشته‌ها در کاردانش کوتاه است و متناسب با بازار کار تغییر می‌کند.

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در شاخه فنی و حرفه‌ای پایداری رشته‌ها بیشتر است، اظهار کرد: به طور کلی هر دو شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای از یک جنس دیده می‌شود و در شاخه کار و فناوری قرار می‌گیرند که فقط آن را منحصر به متوسطه دوم نمی‌دانیم چرا که موضوع کار و تولید از پیش دبستانی شروع و تا پایان متوسطه دوم ادامه خواهد داشت.

در شاخه‌مهارتی به دنبال کارگر و تکنیسن ماهر هستیم
باقر زاده ادامه داد: در شاخه نظری هم توجه به کار و فناوری به این موضوع ختم می‌شود که هر فرد یک مهارت عمومی را برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک داشته باشد اما در رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای به سمت تربیت کارگر و تکنسین ماهر در رشته‌های کاملا تخصصی پیش می‌رویم.

وی تصریح کرد: با توجه به این موارد تمامی مسائل مربوط به کسب و کار و فناوری در یک بسته دیده می‌شود اما تغییر شاخه به کاردانش و فنی و حرفه‌ای صرفا به اقتضای بازار کار و نیاز جامعه شکل گرفته است.

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی بیان کرد: قبل از آنکه هدایت تحصیلی به سمت کاردانش یا فنی و حرفه‌ای پیش رود باید روحیه کسب و کار و معاش حلال در افراد شکل گیرد در واقع دانش آموز برای انتخاب رشته با آگاهی و مسئولیت پذیری تمام به انتخاب یک شاخه تحصیلی بپردازد.

باقر زاده تصریح کرد: در چنین شرایطی فرد با دید آگاهانه نسبت به انتخاب رشته اقدام می‌کند نه اینکه به آنها انگ عدم پذیرش در رشته‌های نظری خورده شود تا دانش آموزان هم با اکراه رشته‌های مهارتی را انتخاب کنند.

وی اظهار کرد: اکنون نگاه به رشته‌های مهارتی در یک بسته کار و فناوری مورد توجه قرار می‌گیرد که از دوره پیش دبستانی تا متوسطه انگیزه‌های حرفه‌ای مورد توجه است.

گسست بین کاردانش و فنی و حرفه‌ای آسیب‌زاست
معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی بیان کرد: گسست‌ها بین شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و حتی نظری موجب ایجاد آسیب‌هایی شده است آنچه از ابتدا برای شاخه کاردانش در نظر گرفته شده بود به طور کامل اتفاق نیفتاد چرا که نه بازار کار همراهی کرد و نه اینکه آموزش عالی به این اهداف توجه کرد.

باقر زاده بیان کرد: در شرایط موجود تفکیک رشته‌های مهارتی توجیه علمی ندارد بنابراین باید به سمت یکپارچه سازی حرکت کنیم .

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار