تلاش برای استخدام بدون آزمون نیروهای پیش دبستانی/ضرورت رعایت عدالت استخدامی در خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات مجلس یازدهم، برخی از نمایندگان در حال تلاش برای استخدام نیروهای بدون آزمون و ابلاغ داده شده خود در مراکز پیش دبستانی جهت انجام تبلیغات و حضور مجدد در انتخابات هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دوره نمایندگی مجلس دهم را می‌توان به عنوان یکی از دوران تاریخی و پر از جریانات مختلف در استان خوزستان نام‌گذاری کرد. دوره‌ای که به لطف بالا رفتن جمعیت بیکار کشور و وفور جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و مقاطع عالی در کنار فضایی نو به عنوان فضای مجازی، عرصه ای در قالب جبر و جهش سیاسی و اجتماعی را رقم زد.
در این دوره با گسترش اینترنت و همچنین استفاده عمومی از فضای مجازی سطح مطالبات و توقعات شهروندان در کنار تغییر نوع نقد نیز حاصل شد و این تا جایی پیش رفت که هر چند بدون منبع و شاید اغلب‌ها احساسی ولی گوشی به عنوان یک رسانه و نگارنده به عنوان یک خبرنگار اجتماعی وارد کنش‌های مختلف شد و از این‌رو سطح توقعات و مطالبات مردم از شعارهای نمایندگان نیز تغییر یافت.
با این وجود بیشترین نقدها در فضای مورد استفاده به افراد و گروه‌هایی وارد شد که با استفاده از بیکاری و بالا رفتن جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شهرهای مختلف استان خود را به جایگاه‌های بالای مدیریتی و در حد نماینده مردم رساندند ولی پس از آن نتوانستند گوشه‌ای از شعارهای پر محتوا و پر پیمانه خود را رنگ تحقق بخشند.
با افزایش میزان فشار برخی نمایندگان مجلس بر سیستم دولتی حاکم بر استان خوزستان، رفته رفته شاهد از بین رفتن حد مرز مدیریت اداری و نمایندگی و سوار شدن نمایندگان بر اسب مراد حاکمیت بر سیستم دولتی استان خوزستان بوده و از این رو با وجود تاکید و قانون چند ساله دولت مبنی بر برگزار شدن آزمون‌ برای برنامه‌های مختلف، این حوزه از نگاه برخی از نمایندگان استان به یک شعار رنگ باخت و بیشترین بهره ورزی به سود این قشر آغاز شد.
علاوه بر وقوع بسیاری از تغییرات روزانه مدیریتی خرد و کلان در سطح استان خوزستان به دلیل عدم همسویی و همراهی مدیران اداری دولتی با برخی از نمایندگان، استفاده برخی از نمایندگان از فرصت کمبود معلم در استان خوزستان و دستور دادن به مدیران آموزش و پرورش سطح حوزه انتخابیه خود باعث صدور ابلاغ‌های روزانه برای حجم بسیاری از افراد بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی شد.
شاید در نگاه کلی به کارگیری جوانان بیکار یک امر نیک و قابل تقدیر به حساب می آید ولی عدم تحقق شعارهای مبنی بر اشتغال توسط نمایندگان مجلس در استان و ناتوانی آنها برای رایزنی با دولت برای ایجاد شرکت‌ها و کارخانه‌های با سود که می‌توانست در حوزه مدرک تخصصی دانش آموختگان باشد باعث شد تا از فرصتی به نام کمبود معلم برای سرگرم کردن جمع زیادی از قشر جوان و بیکار در سطح استان نهایت استفاده جهت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد جو روانی شود.
این در حالی است که صدور ابلاغ‌ها به نام نیروهای پیش دبستانی در برخی از شهرها فراوان شد و این مساله تا جایی پیش رفت که در برخی از مدارس میزان معلمان پیش دبستانی ابلاغ داده شده بیشتر از جمعیت کل معلمان و دانش‌آموزان پیش دبستانی گزارش شد!
این در حالی بود که در برخی از شهرستان‌ها این ساله به یک سوژه طنز تبدیل شد که در گذشته با عدم حضور معلم کلاس تعطیل می شد و امروز با عدم حضور دانش آموز در کلاس درس، معلمان ابلاغ گرفته باید تعطیل کرده و راهی خانه شوند.
*ضایع شدن حق نیروهای مخالف نمایندگان در ابلاغ ها و اشتغال احتمالی
یکی از منتقدان جریان حاضر مبنی بر صدور بدون کارشناسی و تبلیغاتی ابلاغ توسط برخی از ادارات آموزش و پرورش می‌گوید: با توجه به اینکه عمده دلیل صدور ابلاغ‌ها در قالب نیروهای پیش دبستانی، نفوذ شدید و تسلط نمایندگان بر مدیران کل و روسای ادارات شهرستان‌ها که عموما در دوران خود دچار تغییر شده بودند و کم کردن فشارهای نیروهای بیکار وعده گرفته از خود بود، باعث از بین رفتن مطالبه‌گری اصولی کارجویان از شغل مورد تخصص خود گشت.
وی افزود: با این حال یکی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه هفته گذشته خود با یکی از رسانه‌ها از وعده گرفتن از وزیر جدید مبنی بر استخدام نیروهای ابلاغ داده شده دوران خود در مراکز و مدارس به عنوان معلمان پیش دبستانی در عوض دادن رای اعتماد به وی عنوان کرده بود که ظاهرا این رفتار معامله‌گونه با موافقت اولیه نیز همراه شد.
این شهروند خوزستانی ادامه داد: در صورت تحقق این امر نسبت به کمبود 10 هزار نفری معلم در سطح استان خوزستان باید شاهد حضور نزدیک به 6 هزار نیروی وابسته و سفارشی نمایندگان در پیکره آموزش و پرورش استان باشیم، این در حالی است که تمام این نیروها با تخصص پیش دبستانی می‌توانند چارت مورد نیاز تمام رشته‌های مورد نیاز از دبستان تا دبیرستان را صاحب شوند.
وی گفت: این در حالی است که در بین ابلاغ‌های صادر شده هیچ‌کدام از نیروهای منتقد و جریان مخالف تفکر نماینده‌های فعلی در هر نقطه‌ای از استان بهره نبرده و در صورت تحقق صحبت نماینده مذکور، یک حق‌کشی آشکار و بی‌عدالتی واضح بین نیروهای موافق و مخالف نمایندگان در شهرستان‌ها به وجود آمده است.
*استخدام نیروی بدون تخصص باعث ضربه زدن به سیستم آموزشی استان است
یکی از منتقدان دیگر جریان پیش آمده می‌گوید: طبق اعلام قبلی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان پیش‌بینی کمبود 10 هزار معلم در تمام شهرههای استان شده است و این در حالی است که طبق مصاحبه اخیر یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس، این نمایندگان به دنبال جذب 6 هزار نیروی پیش دبستانی خود در قالب معلم و تزریق آن به تمام پایه‌های آموزشی مدارس استان هستند.
وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که در این طرح در صورت تحقق باید مورد توجه باشد این است که عدالت استخدامی به هیچ‌وجه در آن رعایت نشده است و نیروی بیکاری که وابسته به جریان نماینده و سیاسی نیست باید همچنان در حسرت استخدامی چشم انتظار برگزاری یک آزمون باشد.
این منتقد خوزستانی افزود: از سوی دیگر تمام نیروهای بدون گزینش و بدون داشتن مدرک مربوطه در رشته‌ها، با وارد شدن فشار سیاسی نمایندگان وارد سیستم آموزشی استان می‌شوند و این رفع کمبود نیروی معلم نه تنها باعث پیشرفت سیستم آموزشی استان نخواهد شد، بلکه ضربات جبران ناپذیری بر پیکره آن برای نسل‌های آینده وارد خواهد کرد.
*ضرورت توجه وزارت آموزش و پرورش به عدالت استخدامی
حسین یکی از جوانان فارغ‌التحصیل در استان خوزستان است که در رابطه با فشار نمایندگان برای استخدام نیروهای حق‌التدریس خود در آموزش و پرورش شهرهای حوزه انتخابیه خود می‌گوید: تمام نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی در سطح استان بانوان هستند.
وی افزود: در صورت تحقق یافتن این استخدامی بدون آزمون و جذب تمام این افراد در سطح استان، بدون شک سهم نیروهای جویای کار بدون وابستگی به نمایندگان و همچنین سهمیه استخدامی آقایان در رشته‌های مورد نیاز خود نیز از بین خواهد رفت و این تنها به نیروهای سفارشی نمایندگان تخصیص داده خواهد شد.
این شهروند خوزستانی تاکید کرد: انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آن در استان خوزستان با توجه به رعایت عدالت استخدامی تمام جوانان بیکار استان برای استخدام منتقدان و موافقان نمایندگان مجلس در هر حوزه انتخابیه نهایت وسواس را به خرج دهند تا در صورت برگزاری این آزمون، شرکت کنندگان در یک شرایط برابر و طبق قانون همه استخدامی‌های کشور در آرامش فکری به‌دنبال سرنوشت آینده خود باشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار