تمهیدات دانشگاه چمران در آستانه سال تحصیلی جدید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای بهبود کیفیت غذای دانشجویان، گفت: با توجه به این‌که سیستم پخت دانشگاه قدیمی است، به‌دنبال راه‌اندازی سیستم بخارپز در دانشگاه هستیم که راه‌اندازی این سیستم می‌تواند کیفیت غذا را بهبود ببخشد.

دکتر بابک محمدیان در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در راستای ارتقای سطح رفاه دانشجویان در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در بحث کیفیت غذا عوامل مختلفی تأثیرگذار است؛ البته کارشناسان دانشگاه مواد غذایی را کنترل می‌کنند و پس از تأیید آن‌ها این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی پیمانکار از مواد غذایی تعیین‌شده استفاده نمی‌کند که در آن صورت فوری با پیمانکار برخورد می‌شود. هدف از این ‌نظارت‌ها این است که در وهله‌ی اول دانشجو دچار مسمومیت نشود و دیگر آن‌که با خاطری آسوده در کلاس‌ها شرکت کند.

وی افزود: علی‌رغم قدمت طولانی دانشگاه، سیستم پخت آن سنتی است و هنوز از دیگ و … در آشپزخانه استفاده می‌شود؛ در حال حاضر به‌دنبال راه‌اندازی سیستم بخارپز در دانشگاه هستیم و اگر این دستگاه‌ها خریداری و در آشپزخانه‌ها نصب شوند، می‌توانند کیفیت غذا را بهبود ببخشد.

مدیر دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: راه‌اندازی این سیستم از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر است زیرا از هدررفت غذا کاسته و غذای با کیفیت‌تری تولید می‌شود؛ برای راه‌اندازی این سیستم بر اساس برآوردهای انجام‌شده در سال 87، 500 میلیون تومان اعتبار نیاز بود که به‌طور طبیعی اکنون این مبلغ افزایش یافته است؛ اگر اعتبار لازم برای خریداری این سیستم فراهم شود، به‌زودی در دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد.

ظرفیت خوابگاه‌ها برای دانشجویان جدیدالورود کافی است

محمدیان در خصوص نرخ غذا در سال تحصیلی جدید، گفت: هنوز از سوی صندوق رفاه مبلغی اعلام نشده است؛ نمی‌توانیم هیچ تغییری در نرخ اعلام‌شده به‌وجود آوریم چراکه بر اساس این نرخ به دانشگاه بودجه تعلق می‌گیرد، نرخ غذای دانشگاه در سال گذشته برای دانشجویان روزانه بین 750 تا هزار و 150 تومان، دانشجویان شبانه 750 تا هزار و 300 تومان و دانشجویان سنواتی بین 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 700 تومان بود.

وی درباره ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه برای اسکان دانشجویان جدید با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان در سال‌های اخیر، تصریح کرد: برای دانشجویان جدیدالورود خوابگاه به تعداد کافی وجود دارد البته دانشگاه تعهدی برای اختصاص خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم ندارد اما اگر ظرفیت وجود داشته باشد خوابگاه به این دانشجویان و دانشجویان سنواتی نیز تعلق می‌گیرد، ولی اولویت با دانشجویان نوبت اول است. به‌طور طبعیعی شهریه‌ی خوابگاه دانشجویان شبانه و سنواتی بالاتر خواهد بود.

تدابیر دانشگاه برای حل مشکل دانشجویان سنواتی

مدیر دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین در خصوص تدابیر اندیشیده‌شده برای دانشحویان سنواتی این دانشگاه و ارائه خوابگاه به آن‌ها، اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها مانند رشته‌های فنی و مهندسی و … تعداد زیادی از دانشجویان با این مشکل مواجه شده‌اند به همین دلیل جلساتی برای بررسی وضعیت این دانشجویان برگزار شد؛ مشخص شد که یکی از دلایل این مشکل تعطیلی دانشگاه از خرداد تا مهرماه بود و دیگر آن‌که کلاس‌ها عملاً از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شد.

محمدیان افزود: برای حل این مشکل از تابستان 93 در فصل تابستان به دانشجویان سنواتی خوابگاه تعلق می‌گیرد؛ همچنین تقویم آموزشی نیز عقب کشیده شد تا کلاس‌ها زودتر آغاز شود و دانشجویان دیگری نیز با این مشکل مواجه نشوند. برای حل مشکل تغذیه آن‌ها نیز پیمانکاران موظف شده‌اند که از هفته دوم شهریورماه ناهار طبخ کنند.

آخرین اقدامات برای رفع مشکل اینترنت در خوابگاه‌ها

محمدیان در خصوص مشکل آب آشامیدنی خوابگاه‌ها، گفت: در حال حاضر دستگاه‌های تصفیه نیمه‌صنعتی جمع‌آوری شده‌اند؛ همچنین 2 دستگاه تصفیه آب صنعتی در خوابگاه حضرت معصومه (س) نصب شده است و مشکل آب شرب این دانشجویان رفع شده است. حتی صندوق رفاه از دانشگاه خواسته که این طرح را ارائه دهد تا در دانشگاه‌های دیگر نیز اجرا شود.

وی در پاسخ به مشکلات اینترنت در خوابگاه‌های دانشجویی، اظهار داشت: مشکل اینترنت خوابگاه‌ها در حال رفع شدن است؛ به‌دنبال این هستیم که در خوابگاه‌ها کابل‌کشی لازم انجام شود و به سمت استفاده از سیستم فیبر نوری برویم. در این زمینه نیز اولویت ما بلوک‌هایی است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن‌ها ساکن‌ هستند، اجرای فیبرنوری در بلوک‌های 15 و 16 مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه (س) با اعتباری حدود 150 میلیون تومان به اتمام رسیده و در بلوک‌های 7 و 8 نیز در حال انجام است.

برنامه دانشگاه در حوزه مدیریت سبز

مدیر دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره برنامه‌های دانشگاه در حوزه مدیریت سبز، گفت: دستورالعمل مدیریت سبز 23 مردادماه به دانشگاه ابلاغ شد، این دستورالعمل حاوی مطالبی است که اگر عملی شود می‌تواند برای استان بسیار مفید باشد. این طرح ایده‌های وسیعی دارد اما قدم اول آن آگاهی عامه است.

محمدیان افزود: مدیریت سبز تنها محدود به خدمات عمومی دانشگاه، مدیریت امور دانشجویی، شهرداری، اداره کار و تعاون و … نیست بلکه باید همه با هم در این زمینه فعالیت کنیم. در هر طرحی باید بررسی‌های لازم انجام شود که مشخص کنیم آیا عملیاتی شدن آن طرح مثبت است یا خیر. تلاش ما این است که وضعیت فضای سبز دانشگاه هر روز بهتر شود.

وی گفت: این دستور‌العمل با هدف تحقق اصل 50 قانون اساسی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرمایه‌های دولتی ابلاغ شده است؛ همچنین در این دستورالعمل بحث حفاظت از منابع پایه و اصلاح و بهبود فرآیند و ساختارها به‌منظور حفظ محیط‌زیست نیز مطرح شده که بحث وسیعی است و اجرای آن نیازمند همکاری نهادهای مختلف است.

مدیر دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اثرات مثبت درختکاری در کاهش دما و …، تصریح کرد: اجرای طرح مدیریت سبز نیازمند آموزش‌هایی در سطوح مختلف است تا آگاهی لازم بین مردم به وجود آید؛ به‌طور مثال استفاده از کاغذ را کاهش دهیم یا فردی را که به‌عنوان مسئول هرس کردن درختان دانشگاه منصوب می‌کنیم، حداقل اطلاعات لازم را درباره نحوه و زمان هرس کردن داشته باشد نه آن‌که برگ‌های سبز درختان را هرس کند؛ انجام این قبیل اقدامات در برنامه دانشگاه است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار