تهیه طرح جایگزین کنکور توسط مرکز پژوهش های مجلس/ ۷ محور طرح جایگزین

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تهیه طرح جایگزین کنکور توسط مرکز پژوهش های مجلس/ ۷ محور طرح جایگزین

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از فرصت یک ماهه به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای تهیه طرح جایگزین کنکور و آزمون های کشوری خبر داد.

قاسم احمدی لاشکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمان زیادی است که وضعیت کنکور در کشور شرایط سخت و بدی شده است و نه می‌شود این دندان لق را کشید چون جایگزین مناسب تا امروز برای آن پیدا نکردیم و نمی‌توان آن را نگهداشت. با توجه به این میزان استرسی که بر داوطلب، خانواده و کشور ایجاد می‌کند و در شرایط سخت اقتصادی فعلی مؤسسات آموزشی کاسبی می‌کنند و آموزش را به حاشیه رانده اند.

وی افزود: ما در سه روز گذشته نشستی را به همراه دکتر عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و بنده در دفتر دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را در زمینه تعیین تکلیف کنکور داشتیم. البته بنا این نیست که به داوطلبان استرسی وارد شود بلکه مقرر شد که برای این موضوع از منظر کلان و سیاستگذاری نگریسته شود و در نهایت کنکور حذف شود.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنا داریم رویه کنکور را از سال ۱۳۹۹ چه در آموزش پزشکی و چه در آموزش عالی تغییر دهیم. به مرکز پژوهش‌های مجلس مأموریت داده ایم که ظرف مدت یک ماه طرح پیشنهادی جایگزینی کنکور را با ۷ محوری که برای آن مشخص کرده ایم، تهیه کند.

وی افزود: پس از تهیه طرح، به مدت یک ماه طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و پس از بررسی نهایی به صحن علنی مجلس می‌رود.

احتمال نهایی شدن طرح جایگزین کنکور در سال ۱۳۹۹

احمدی لاشکی اظهار داشت: من خوشبین هستم که بتوانیم این طرح را در سال ۱۳۹۸ نهایی کنیم و در سال ۱۳۹۹ آن را اجرایی کنیم.

وی درباره ۷ محور طرح پیشنهادی جایگزین کنکور گفت: در محور اول بنا داریم آموزش را از سنجش و پذیرش جدا کنیم. در حال حاضر سنجش دانشجو به دانشگاه می‌دهد و دانشگاه نقشی ندارد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته دانشگاه نقش خود را در پذیرش دانشجو ایفا می‌کند.

برگزاری کنکور را از یکبار در سال خارج می‌کنیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: محور دوم تعدد نوبت برگزاری آزمون است. برگزاری کنکور را از یکبار در سال خارج می‌کنیم و بنا این است که حداقل ۴ بار در سال برگزار شود. در حال حاضر در آزمون‌های زبان با برگزاری متعدد در طول سال فشار از روی داوطلب برداشته می‌شود.

وی افزود: در محور سوم، اولویت زمانی را به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری داده ایم. این آزمون‌ها حساسیت بیشتری دارند و نقش دانشگاه‌ها در آنها باید برجسته‌تر شود.

احمدی لاشکی درباره محورهای دیگر طرح پیشنهادی جایگزین کنکور گفت: سوابق تحصیلی، معدل کتبی و امتحانات نهایی دانش آموزان باید قابل استفاده و استناد باشد. همچنین در محور دیگر این موضوع مدنظر است که این طرح از سال ۱۳۹۹ قابلیت اجرایی پیدا کند و در نهایت در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

سهمیه‌های موجود در کنکور ساماندهی می‌شوند

وی یادآور شد: از دیگر محورهایی که برعهده مرکز پژوهش‌های مجلس گذاشته شده است ساماندهی سهمیه‌ها است که باید به طور کلی درباره آن تصمیم گیری شود. اکنون سهمیه‌ها بی حساب و کتاب است و هر اتفاقی که می‌افتد اینکه برای آن سهمیه قائل شویم باید ساماندهی شود.

مصوبات شورای سنجش و پذیرش ملاک عمل برای داوطلبان امسال و سال آینده

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته دانش آموزان و داوطلبان امسال و سال دیگر کنکور هیچگونه نگرانی درباره کنکور نداشته باشند چرا که این طرح‌ها برای سال‌های آتی است و برای کنکور امسال و سال آینده ملاک عمل تنها مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که با امضای سه وزیر ابلاغ شده است.

اظهار داشت: ما در مباحث کلان موضوع کنکور را دنبال می‌کنیم و در زمان مقتضی درباره آن اطلاع رسانی می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار