تهیه طرح نوین توسعه مشاغل خانگی در ۳۰۰ رشته

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار از طرح نوین توسعه مشاغل خانگی در ۳۰۰ رشته خبر داد و گفت:بر اساس مزیت های خاص منطقه به هر رشته پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ثبت‌نام متقاضیان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از 6شهریورماه شروع شده و متقاضیان دارای مهارت یک ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه inhb.ir ثبت نام و از مزایای آن بهره‌مند شوند.شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال ، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد.

پیش از این، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 96 طرح تصویب شد.

قرار است جهاد دانشگاهی مسوولیت پیاده‌سازی و اجرای ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال  را با کارفرمایی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی اجرا کند. این طرح طی سال‌های 96تا 98 به صورت آزمایشی در 9استان با ظرفیت 20 هزار نفر اجرا شد و با توجه به نتایج قابل قبول این طرح و ضرورت توجه بیش از پیش مشاغل خانگی در دوران کرونا بنا به گفته معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون مقرر شد برای رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور در 31 استان اجرا شود.

این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، توانمندسازی و اتصال به بازار انجام می‌شود که وظیفه مطالعات فاز اول طرح (شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی) به جهاد دانشگاهی محول شد. در عین حال این نهاد پس از ثبت نام متقاضیان ، مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد.

مهمترین ویژگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار و توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام است. توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانه ایی ، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهادهای توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانون گذار، از دیگر ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

*ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در اجرای طرح ملی مشاغل خانگی

مهناز امام‌دادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستاوردهای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خراسان شمالی با بیان این‌ که طرح توسعه مشاغل خانگی از مصوبات ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی است، افزود: این طرح از سال 96 در9 استان کشور و در حال حاضر در تمام کشور در حال انجام است که طرح طی سه فاز شناسایی مزیت، توانمندسازی و اتصال به بازار انجام می شود. با توجه به ظرفیت‌های مغفول در حوزه اشتغال و مشاغل خانگی، ایجاد یک نگاه جدید به مشاغل خانگی از دیگر اهداف اجرای این طرح ملی در کشور است.

وی با اشاره به این‌که در سطح کشور 300رشته مصوب مشاغل خانگی وجود دارد، گفت: اما طی اجرای این طرح قرار بر این نیست که به هر 300 رشته در هر منطقه و استانی پرداخته شود بلکه این رشته ها بر اساس مزیت های خاص هر منطقه کار می شود و همان رشته ها پررنگ تر می‌شوند.

امام‌ دادی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر روی مشاغل خانگی بیان کرد: یکی از نکاتی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا به آن توجه می شود، در خانه ماندن است و از آنجایی که انجام کار در منزل از ویژگی مهم مشاغل خانگی است، می توان در دوران شیوع ویروس کرونا به آن توجه ویژه ای داشت.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار ادامه داد: در زمینه شناسایی مزیت ها، تمامی فرصت ها و مزیت های منطقه مورد شناسایی قرار می گیرد، در زمینه توانمندسازی نیز تمامی مباحث مشاوره، راهنمایی هدایت و آموزش انجام شده و در فاز سوم نیز که اتصال به بازار است کار در حال انجام است.  پیاده سازی این طرح بر عهده جهاد دانشگاهی است که این نهاد به عنوان مجری طرح کار را انجام می دهد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار