توسعه دانشگاه های کارآفرین زمینه ساز ایجاد شغل و ارزش افزوده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

توسعه دانشگاه های کارآفرین زمینه ساز ایجاد شغل و ارزش افزوده

رئیس سازمان‌تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور گفت: دانشگاه کارآفرین مختص دانش‌آموختگانی است که به دنبال میز و کار دولتی نیستند و توسعه این دانشگاه‌ها ایجاد شغل و ارزش افزوده را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، محمدصادق بیجندی در آیین افتتاح دفتر مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم‌ور با اشاره به نقش پارک و مراکز رشد عنوان کرد: در دنیای امروز به واسطه انجام اقدامات موثر و تحولات دانشگاه‌ها پیشرفت و رشد در کشورها حاصل شده و باید با بومی سازی تجربیات کشورهای موفق در راستای رشد و توسعه کشور حرکت کرد.

بیجندی تصریح کرد: امروز در دنیا دانشگاه‌های نسل پنجم فعالیت دارند، ولی ما در گذر زمان موفق نشده ایم که دانشگاه‌های کشور را هماهنگ با این تغییرات پیش ببریم. با همت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نگاه خاص این کمیسیون، دانشگاه‌ها از حوزه آموزش‌محوری صرف به سمت آموزش و پژوهش حرکت کرده‌ و در واقع به یک دانشگاه نسل دوم تبدیل شده اند و امروز حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین در پیش گرفته شده و هدف‌گذاری به سمت دانشگاه‌های نسل چهار است که امید است در پایان برنامه‌ ششم توسعه کشور این نوع دانشگاه تحقق یابند.

وی با بیان اینکه دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین و مختص دانش‌آموختگانی است که به دنبال میز و کار دولتی نیستند، گفت: توسعه این دانشگاه‌ها ایجاد شغل و ارزش افزوده را به دنبال دارد و برای توسعه آنها باید بسترآفرینی کرده و به کمک دانشگاه‌ها آمد.

بیجندی پارک‌ها و مراکز رشد را بال‌های حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی دانست و گفت: نباید تنها از دانشگاه‌ها به خودی خود انتظار اتفاقات خاص داشت بلکه باید با هم‌افزایی و کمک مسیر ترقی را ایجاد کرد تا در برنامه‌ هفتم توسعه، دانشگاه‌های نسل پنجم محقق شوند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پلی بین دانشگاه و صنعت و دانشگاه و جامعه است، افزود: جهاددانشگاهی وظیفه دارد با رصد نیازهای جامعه و صنعت توانمندی دانشگاه را به سمت جامعه و صنعت انتقال دهد، اما در حال حاضر دانشگاه کار خود را انجام می دهد و صنعت و جامعه مسیر خود را طی می‌کنند در حالی که باید همگرایی را در میان انها توسعه داد و اعتقاد بر این است که پارک‌ها و مراکز رشد می‌توانند در انجام وظایف دانشگاه در قبال جامعه و صنعت کمک کننده باشند.

رئیس سازمان‌تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور گفت: پارک‌ها و مراکز رشد می توانند ارزش‌های مختلف را به دانش‌آموختگان معرفی کنند، به عنوان مثال امروز تولید هر سه زالو معادل یک بشکه نفت ارزش ریالی دارد که شرکت‌هایی در این راستا در کشور فعال هستند، همچنین در بحث نیش و زهر زنبور نیز هر گرم زهر آن 80 دلار ارزش دارد و در حال حاضر چهار شرکت دانش‌بنیان در کشور در این حوزه فعالیت دارند که ارزش افزوده، درآمدزایی، اشتغال و ماندگاری افراد در مناطق و جلوگیری از مهاجرت را در پی دارد.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده ملی گل و گیاه و مرکز پرورش ماهیان زینتی در محلات و با بیان اینکه می‌توان مراکز رشد را در کنار این مرکز پرورش ماهی توسعه داد، افزود: تاکنون برندسازی و استانداردسازی در این راستا صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: امروز شهرستان محلات دو کارآفرین برتر را به خود می‌بیند در حالی که می‌توان صدها کار آفرین برتر داشت. استان مرکزی جزو استان‌های کم مشکل در امر بیکاری است اما در نقطه مقابل جزو استان‌های مهاجر فرست است که امید است پارک‌ها و مراکز رشد به گونه ای عمل کنند که اتفاق مناسبی در این عرصه رقم بخورد.

بیجندی با تاکید بر اینکه برخی تسهیلات به درستی مدیریت و تزریق نمی‌شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در هشت استان کشور به صورت پایلوت طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی را اجرا می کند اما صحبت اول همه مردم رقم تسهیلات است. 1.5 میلیارد دلار در بحث توسعه اشتغال روستایی و عشایر اختصاص یافته است اما طبق گزارشات این رقم به درستی هزینه نمی‌شود و به سمت وام های زودبازده و خود اشتغالی در حال گرایش است.

رئیس سازمان‌تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور افزود: لازم است که این رقم در قالب‌های دیگر همچون حوزه پارک‌ها و مراکز رشد و دانشگاه‌ها سوق یابد. دانشگاه‌ها معادن الماس هستند، اما به دانش‌آموختگان توجه نمی‌شود درصورتی که باید دقت و مدیریت مناسب در پرداخت تسهیلات صورت گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار