توضیحات وزارت بهداشت درباره تغییر سهمیه‌های بهیاری و مناطق محروم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره حذف سهمیه بهیاری و تغییرات سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم در لایحه ساماندهی سهمیه های آموزش عالی توضیح داد.

دکتر حمید اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لایحه ساماندهی سهمیه های آموزش عالی و سهمیه های مرتبط با گروه علوم پزشکی گفت: دو سهمیه بهیاری و ۳۰ درصد مناطق محروم در حوزه علوم پزشکی هستند که در این لایحه به آن پرداخته شده است.

وی در خصوص سهمیه بهیاری برای پذیرش در رشته پرستاری گفت: تاکید بر پذیرش افراد با توانمندی علمی بالا در تمامی رشته ها است و بدیهی است در رشته پرستاری نیز باید از طریق رقابت علمی برابر برای همه داوطلبان امکان پذیرش افراد قوی تر از نظر علمی فراهم آید. بنابراین اگر چنانچه وجود سهمیه برای رشته خاصی از قبیل بهیاری موجب ورود افراد ضعیف تر در رشته پرستاری شود ضرورتی به اعمال این سهمیه نخواهد بود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره سهمیه ۳۰ درصد مناطق محروم گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که هنوز خروجی های سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم فارغ التحصیل نشده اند و پس از فارغ التحصیلی آنها می توان در این باره تصمیم گرفت. سهمیه مناطق محروم در لایحه ساماندهی سهمیه های آموزش عالی حذف نشده و تاکید شده است که باید این فرصت کماکان باقی بماند اما بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور لحاظ شود.

وی افزود: در واقع عدد ۳۰ درصد و عدد ثابت نمی تواند به موضوع تامین نیروی انسانی کمک کند بلکه نیروی انسانی باید بر اساس نیاز کشور تامین شود. با توجه به اینکه این افراد باید ۳ برابر مدت تحصیل تعهد بدهند و به طور مثال فارغ التحصیل دانشجوی پزشکی باید ۲۱ سال در مناطق محروم خدمت کند بنابراین باید پذیرش در این سهمیه بر اساس نیاز واقعی هر منطقه صورت گیرد.

اکبری گفت: از همین رو برای تامین نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی و تامین نیاز مناطق محروم باید بر اساس دو سند اقدام کرد. این اسناد شامل سند آمایش آموزش عالی سلامت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه توسعه نیروی انسانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار