توضیحات وزارت علوم درباره حذف پایان‌نامه مقطع کارشناسی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی وزر علوم با تاکید بر اینکه ارائه دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در حال حاضر دوره‌های مجازی بدون پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی شده و باید واحدهای نظارتی در این زمینه تقویت شوند.
به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری‌های علمی آتی ایران و اتریش در جمع خبرنگاران با اشاره به حذف پایان‌نامه‌ها از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد بالادستی است و تصمیمات این شورا برای دستگاه‌ها نافذ خواهد بود. ولی در رابطه با حذف پایان‌نامه باید اعلام شود که این موضوع یک بحث نظری بوده و شورا معمولا به جزئیات آیین‌نامه‌ها ورود پیدا نمی‌کند. ولی اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نظری در این زمینه داشته باشد، نافذ خواهد بود.
وی با اشاره به برخی از تخلفات علمی در کشور یادآور شد: اگر تخلفاتی در جامعه صورت می‌گیرد نباید عاملی باشد تا ما روند معقول و طبیعی برنامه‌ریزی آموزشی را تغییر دهیم و در این زمینه لازم است بخش‌های نظارتی تقویت شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به حذف پایان‌نامه از دوره‌های ارشد توضیح داد: اینکه آیا باید پایان‌نامه از دوره‌های کارشناسی ارشد حذف شود یا خیر قابل تامل است ولی باید زمینه‌هایی فراهم شود تا شرایط ایجاد دوره‌های آموزشی بدون پایان‌نامه فراهم شود. ولی باید در این زمینه برنامه‌های نظارتی نیز تدوین شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی از رشته‌های دوره‌های مجازی بدون پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و باید در این زمینه استانداردهای آموزشی را ارتقاء دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به رونمایی از سند 2030 افزود: آنچه که پوشش خبری داشت رونمایی از نسخه اولیه این سند بود و وزیر آن را امضا نکرده بود.
وی با تاکید بر اینکه نسخه رونمایی شده صرفا یک نسخه اولیه است که بتوانیم براساس آن حرف‌هایی را در عرصه جهانی مطرح کنیم، اظهار کرد: ولی رونمایی از این سند شروع خوبی است که محافل مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کند و نسبت به تکمیل این سند گام بردارد.
وی با بیان اینکه این سند گام اولیه بوده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس نمی‌توان نقد جدی به آن وارد کرد و ما تنها باید برای تکمیل و اصلاح متن اقدام کنیم.
شریعتی اضافه کرد: کلیه محافل ذی‌ربط می‌توانند پیش‌نویس سند 2030 را بررسی کنند و برای تکمیل آن ما را یاری کنند تا با محوریت دفتر یونسکو بتوان این سند را کامل کرد.
بازنگری دروس دانشگاهی
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 200 برنامه درسی در رشته‌مقطع‌های مختلف داریم، گفت: تا سال 94 حدود 600 برنامه درسی بازنگری شده و این برنامه‌های درسی برنامه‌هایی بوده‌اند که بیش از 10 سال عمر داشتند.
وی ادامه داد: از سال 95 نیز تصمیم گرفتیم تا برنامه‌های درسی که بیش از 5 سال عمر دارد را مورد بازنگری قرار دهیم. برای این منظور بیش از 70 کارگروه مختلف در کلیه حوزه‌ها تشکیل شده است تا برنامه‌های درسی با عمر 5 سال را مورد بازنگری قرار دهند.
شریعتی تاکید کرد: هر پنج سال یکبار باید برنامه‌های آموزشی مصوب شود و ما نیز از هر برنامه درسی که نوع‌آوری و بازار داشته باشد استقبال می‌کنیم.
تعاملات بین‌المللی
شریعتی با تاکید بر اینکه وزارت علوم از هرگونه تعاملات فراملی مشروط به آنکه آرمان‌ها و حیثیت نظام حفظ شود استقبال می‌کنیم، گفت: یکسری از کشورهای استراتژیک مانند آلمان، اتریش، فرانسه، ژاپن، کره و چین هستند که ما با آنها مشکل سیاسی نداریم و می‌توانیم با آنها ارتباطات علمی برقرار کنیم.
رویکرد وزارت علوم درخصوص دانشگاه آزاد
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه متاسفانه با فقدان شخصیت ارزشمند نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مواجه هستیم. با اشاره به رویکرد وزارت علوم درخصوص رشته‌های دانشگاه آزاد اظهار کرد: مجوزهایی برای رشته‌های این دانشگاه صادر کردیم و امیدواریم ادامه مسیر را با مذاکرات پیش ببریم.
شریعتی خاطرنشان کرد: ما کاملا سعی می‌کنیم به دانشجویان کمک کنیم تا کمترین خدشه به موقعیت دانشجویان این دانشگاه وارد نشود.
وی با اشاره به برخی از تخلفات صورت گرفته در دانشگاه آزاد یادآور شد: باید ببینیم که این تخلفات در چه سطحی است و راهکارهایی برای آن ارائه دهیم. خانواده آموزش عالی همه با هم همراه هستند تا کاروان آموزش عالی با قدرت به پیش برود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار