ثبت اطلاعات شغلی شاغلان و بیکاران در سامانه ملی اطلاعات شغلی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مشاور معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت کار گفت: اطلاعات شغلی حدود ۵تا ۶ میلیون نفر که دربانک اطلاعاتی تامین اجتماعی ثبت نشده است، در صورتی که در سامانه ملی اطلاعات شغلی ثبت شود، به دقت برنامه ریزی سیاست های بازار کار کمک می کند.
محمدرضا کارگر، مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به راه اندازی سامانه ملی اطلاعات شغلی گفت:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد بند 4سیاست های اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری “ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار” را با هدف شناسایی و رصد تغییر و تحولات بازار کار، در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد:در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از سامانه ملی اطلاعات شغلی به نشانی lmis.mcls.gov.ir رونمایی کردیم که در سه حوزه تمرکز دارد و خدمات قابل توجهی را در اختیار مردم و سیاستگذاران قرار می‌دهد.

کارگر با اشاره به اینکه مهمترین محصولی که این سامانه در اختیار می‌گذارد، ارائه اطلاعات شغلی از همه افراد در سن اشتغال به مردم، کارجویان و کارآفرینان و به سیاستگذاران ملی و منطقه‌ای است بیان کرد: قصد داریم این سیاست ها به گونه ای باشد که سیاستگذاران بتوانند برای ایجاد شغل ، توسعه کسب و کار در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، برنامه ریزی کرده و افراد جویای شغل را به کار گیرند.

مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه این سامانه به تدوین بهترین راهبردها برای سیاست‌های اشتغال در کشور کمک خواهد کرد ادامه داد: کاربران می توانند اطلاعات خود را ثبت کنند و بحث جستجوی شغلی به صورت متمرکز با کیفیت بالاتری انجام می‌شود. اتصال این آمار و اطلاعات که در سایر بخش ها فعالیت دارند در حال انجام است.اطلاعات از سوی آموزش عالی، فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش وسازمان تأمین اجتماعی در حال انجام است و می توانیم اطلاعات دقیق تری را برای تصمیمات در شرایط اضطراری مانند شرایط کرونا ارائه کنیم. این سامانه کمک می کند که ما در تدوین برنامه ها که می خواهیم مداخلات هدفمند برای گروه هایی که بیشترین آسیب را دیده اند یا احتمال می دهیم بیشترین آسیب را دیده اند، را بتوانیم برنامه ریزی کنیم. فاز اولیه در حال شکل گیری است. اگر خروجی هایی به دست ما برسد، در برنامه های مصوب به گروه های مختلف توجه می کنیم . گامی برای افزایش دقت برنامه ریزی بازار کار کشور است.

وی با بیان اینکه به صورت حدودی اطلاعات شغلی حدود 5تا 6میلیون نفر رانداریم که در بانک اطلاعاتی تأمین اجتماعی و ….ثبت نشده است، بیان کرد: اگر این افراد اطلاعات خود را بارگذاری کنند،این باعث می شود دقت برنامه ریزی برای کشور افزایش یابد.

کارگر افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد بند 4 سیاست های اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری “ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار” را با هدف شناسایی و رصد تغییر و تحولات بازار کار، در دستور کار قرار داده است. در فاز نخست، سامانه ملی اطلاعات شغلی مشتمل بر بانک اطلاعات جامع از مشخصات و ویژگی های شغلی جمعیت در سن کار کشور، استانداردسازی و طبقه بندی حرف و مشاغل و بانک اطلاعات کارفرمایان(بنگاه ها ) طراحی و راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این سامانه اطلاعات و داده های دقیق، جامع و به روز از بازار کار و اشتغال را در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می دهد تا بتوانند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذی نفعان اصلی بازار کار از آن بهره گیرند. از دیگر مزایای راه اندازی این سامانه کمک به سنجش صلاحیت حرفه ای مورد نظر کارفرمایان برای انتخاب نیروی کار درخواستی و نیز تسهیل دستیابی به فرصت های شغلی مطلوب بیکاران می باشد. کلیه افراد در سن کار کشور(15 سال به بالا) اعم از شاغل و بیکار دعوت می شود تا با ثبت اطلاعات شغلی، تحصیلی، مهارتی و …، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را در برنامه ریزی و سیاستگذاری حوزه بازار کار و اشتغال و هدف گذاری دقیق برنامه های توسعه ای و حمایتی اشتغال کشور یاری نمایند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار