ثبت نام در سامانه کارا پس از ارسال پیامک به کارفرمایان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا این هفته آغاز می شود و یک میلیون واحد کسب و کار که مشمول دریافت تسهیلات شناخته شده‌اند پس از دریافت پیامک وزارت کار باید به سامانه کارا مراجعه و اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، برابر اعلام وزارت کار ۱۳ رسته شغلی شناسایی شده که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند، می‌توانند از تسهیلات حمایتی کرونا استفاده کنند.

این ۱۳ رسته شغلی در صورتی که سال گذشته فعال بوده و هنوز هم فعال باشند و نیروهای کار خود را در سال جاری تعدیل نکرده و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی خواهند شد.

ثبت نام در سامانه کارا پس از ارسال پیامک به کارفرمایان

پرداخت تسهیلات به بنگاهها و کارگاههای ‌آسیب دیده از کرونا از جمله سیاستهای وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به منظور حفظ اشتغال بنگاهها و صیانت از نیروهای کار است و همچنان که پیش از این اعلام شده، قرار است از این هفته ثبت نام در سامانه کارا و پرداخت تسهیلات کرونا آغاز شود.

در فرایند ثبت نام و بهره‌مندی واحدهای کسب و کار از تسهیلات مذکور، وزارت کار با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به یک میلیون واحد کسب و کار که آنها را مشمول دریافت این تسهیلات دانسته، پیامک ارسال می‌کند و کارفرمایان به محض دریافت پیامک می توانند با مرجعه به سامانه کارا به نشانی اینترنتی kara.mcls.gov.ir  اطلاعات خود را به ثبت برسانند.پس از این مرحله، اطلاعات کارفرمایان به بانکها ارسال و روند پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

نرخ سود تسهیلات حمایتی ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت دو ساله

برابر اعلام وزارت کار نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد بوده و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان تا پایان خرداد ماه صورت می‌پذیرد.

پیش از این در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که به ازای هر کارگر شاغل مبلغ ۱۲ میلیون تومان به هر کارگاه پرداخت شود و چنانچه نوع شغل به گونه‌ای باشد که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا کارگاه تعطیل شده باشد، این مبلغ به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

دوره بازپرداخت این تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت این تسهیلات از سوی بانکها اخذ خواهد شد، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن عملیاتی می شود.

پیش از این معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از آغاز پرداخت تسهیلات حمایتی به مشاغل و بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در هفته سوم اردیبهشت ماه و راه اندازی بخش تسهیلات کرونا در سامانه کارا خبر داده بود.

با مراجعه به سامانه کارا، اگرچه بخش “تسهیلات کرونا” در کنار دو بخش اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد که این قسمت هنوز فعال نشده و در حال راه اندازی است که همزمان با فعال شدن آن، وزارت کار فرایند ثبت نام از طریق ارسال پیامک به متقاضیان واجد شرایط را دنبال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر کارگران بسیاری به دلیل تعطیلی کارگاه‌ها و توقف فعالیت کسب و کارها در تامین هزینه‌های زندگی دچار مشکل شدند.با توجه به آغاز ثبت‌نام واحدهای آسیب دیده از هفته جاری انتظار می‌رود در روزهای آینده روند پرداخت تسهیلات حمایتی و بیمه بیکاری به آسیب دیدگان ناشی ازکرونا با سرعت بیشتری دنبال شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار