جانبازان با 35 سال سابقه و 65 سال سن می توانند بازنشسته شوند

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که جانبازان با 35 سال خدمت و حداقل 65 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام 30 سال خدمت و حداکثر 60 سال سن می‌تواند درخواست بازنشستگی دهند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه، با ماده 105 با 125 رأی موافق، ‌76 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
براساس بند 1 در ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحی بعدی آن و در ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی 2 اصلاح ذیل صورت می‌گیرد:
سهمیه ورود به دانشگاه با 5 درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه به 30 درصد افزایش یابد.
در تبصره این ماده نیز مصوب شد که در صورتی که سهمیه 25% ایثارگران (مشمولین ماده70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و 5% سهمیه اختصاصی فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25% ایثارگران را مازاد بر 5% مذکور به فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.
در بند 2 نمایندگان مجلس مقرر کردند که نمای هزینه شهریه مشمولین ماده (66) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دانشگاه‌های پردیس بین‌الملل داخل و خارج دانشگاه‌های دولتی یا غیر دولتی حداکثر در سقف شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور پرداخت می‌شود.
وکلای ملت در بند 3 نیز کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلف کردند حداقل 20% اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان 15 درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد و شرایط علمی مصوب شورای انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت علمی چنانچه شرایط علمی لازم را داشته باشند، تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و مصاحبه استخدام کنند.
مسؤولیت اجرای احکام این ماده بطور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه‌های مذکور است در اجرای این حکم مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می‌باشند.
احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیئت علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز می‌شود.
براساس تبصره 1 این ماده همچنین مشمولین این بند با 35 سال خدمت و حداقل 65 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.
نمایندگان همچنین در تبصره 2 نیز مقرر کردند در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام 30 سال خدمت و حداکثر 60 سال سن می‌تواند درخواست بازنشستگی دهند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار