جدول زمان‌بندی ۲۱ گروهی که مشمول دریافت سهام عدالت می شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جدول زمان‌بندی ۲۱ گروهی که مشمول دریافت سهام عدالت می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه ساماندهی سهام عدالت قرار است فردا(سه شنبه) با حضور رئیس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شود. بر این اساس صدور صورتحساب برای ۴۷ میلیون ایرانی از این روز آغاز خواهد شد و بعد از رونمایی فردا، آن دسته از ثبت نام شدگان قطعی سهام عدالت که رقم سمت راست کد ملی آنها ۷ است می توانند با مراجعه به این سامانه به نشانی www.samanese.ir مراجعه کرده و صورتحساب خود را دریافت کنند.

بر این اساس، آنگونه که مسئولان سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اند، از همان روز رونمایی سامانه، به ترتیب مطابق رقم سمت راست کد ملی (به ترتیب ۷، ۸، ۹، ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶) مراجعه کنند؛ همچنین مرکز تلفن با شماره ۸۳۳۳۸ با ۹۰ خط نیز آماده شده است که بین ساعات ۹ تا ۱۷ پاسخگوی پرسش های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در این رابطه می گوید: با پایان یافتن ۱۰ سال از آغاز طرح سهام عدالت، مجموعه اقداماتی برای ساماندهی این سهام انجام شده که رونمایی از آن، در سه مرحله انجام می شود؛ بر این اساس، ارائه و صدور صورتحساب در مرحله نخست انجام خواهد شد تا مشمولان از وضعیت سهام و سودهای خود مطلع شوند؛ در این زمینه تشکیل صندوق هایی پیش بینی شده و سهام شرکت های سرمایه پذیر در این صندوق ها ریخته می شود.

وی با بیان اینکه پس از این مرحله، توزیع سهام عدالت و ارائه اوراق سهام به مردم انجام خواهد شد، افزود: ارائه صورتحساب به معنای آزادسازی سهام نیست و قرار نیست در این مرحله ورقه سهمی به مشمولان داده شود؛ این در حالی است که ارایه صورتحساب ها بیش از ۶۰ درصد مجموع عملیات ساماندهی سهام عدالت را تشکیل می دهد که کاری سخت و سنگین است و پس از آن به همه بلاتکلیفی ها در این زمینه پایان داده خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی، خواستار آن شد که مشمولان جز سامانه رسمی سهام عدالت با هیچ سامانه دیگری تماس نگیرند که در این زمینه احتمال سودجویی و کلاهبرداری از مردم وجود دارد؛ او همچنین به این نکته هم اشاره کرد که تنها اتباع ایرانی مقیم داخل امکان دسترسی به این سامان را دارند و در صورتی که تلفن های همراه، تبلت ها و … مجهز به فیلترشکن باشند، امکان ورود به این سامانه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که حتی اوراق سهام خود را گم کرده اند، نگران این موضوع نباشند، زیرا اسامی شان در سامانه موجود است و آذرماه امسال کنترل اسامی افراد صورت گرفته است و حتی متوفیان هم مشخص شده اند؛ در این مرحله افرادی که ثبت نام شده قطعی هستند از سود سهام برخوردار می شوند و پس از آن دولت می تواند به صلاحدید و مطابق وسع و توان مالی خود تمهیداتی درخصوص مشمول کردن سایر افراد و بازماندگان بپردازد؛ به طوری که متولدین جدید و افراد ثبت نام نشده در قالب یک فایل دیده می شوند.

پوری حسینی تصریح کرد: تیرماه سال ۹۶ سود شرکت های سهام عدالت هرچقدر که باشد بین مشمولان توزیع خواهد شد، اما دستکم تا شهریورماه سال آینده هیچ ورقه سهمی بین مشمولان توزیع نخواهد شد.

جدول زمان‌بندي ۲۱ گروهي که مشمول دريافت سهام عدالت مي‌ باشند

 

مرحله گروههای مورد شناسایی تعداد مشمولان
۱ مرحله اول: مددجویان نهادهای حاکمیتی(کمیته امداد و سازمان بهزیستی) و رزمندگان فاقد شغل ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۳ نفر
۲ تکمیلی مرحله اول: مددجویان نهادهای حاکمیتی(کمیته امداد و سازمان بهزیستی) و رزمندگان فاقد شغل ۳ میلیون و ۴۱ هزار و ۶۵۸ نفر
۳ مرحله دوم: روستاییان سرپرست خانوار فاقد شغل ۵ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۵۵۷ نفر
۴ تکمیلی مرحله دوم: کلیه روستاییان و عشایر ۱۱ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۸۸ نفر
۵ مرحله سوم: کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی ۱۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۳۰۹ نفر
۶ تکمیلی مرحله سوم: کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی ۱ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۹۲۴ نفر
۷ مرحله چهارم: ایثارگران(والدین، همسر و فرزندان شهید و افراد تحت تکلفل آنها، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنها ۱میلیون و ۲۵۹ هزار و ۸۹۲ نفر
۸ مرحله پنجم: دختران کارگر مجرد و زنان کارگر سرپرست خانوار(مشمول قانون کار) ۶ هزار و ۹۰۲ نفر
۹ مرحله ششم: خدام مساجد، حسینیه ها و امام زاده ها و اماکن زیارتی متبرکه ۳۱ هزار و ۳۱۹ نفر
۱۰ مرحله هفتم: طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور ۱۶۷ هزار و ۶۹۳ نفر
۱۱ مرحله هشتم: بیماران خاص ۱۱ هزار و ۱۶۸ نفر
۱۲ مرحله نهم: کارکنان ستادهای نمازجمعه ۶ هزار و ۷۳۵ نفر
۱۳ مرحله دهم: کارکنان هیات های تحریریه رسانه ها(خبرنگاران) ۸ هزار و ۶۸۰ نفر
۱۴ مرحله یازدهم: دست اندرکاران امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۰۵ نفر
۱۵ مرحله دوازدهم: مددجویان و کارکنان موسسات خیریه
۱۶ مرحله سیزدهم: فعالان قرآنی
۱۷ مرحله چهاردهم: قالیبافان
۱۸ مرحله پانزدهم: زندانیان آزاد شده(مددجویان تحت پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزادشده)
۱۹ مرحله شانزدهم: تاکسیرانان
۲۰ مرحله هفدهم: درخواست کنندگان مردمی
۲۱ مرحله هجدهم: کارگران فصلی و ساختمانی
مجموع ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر

 

همه چیز درباره سهام عدالت
سوال جواب
چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت می شوند؟ تمام افرادی که در دولت نهم برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده، فرم مخصوص را پر کرده اند و همراه مدارک، به شرکت تعاونی شهرستان خود تحویل داده و تائید شده اند و به نوعی ثبت نام آنها قطعی شده است.
تعداد دریافت کنندگان صورتحساب سهام عدالت چند نفر است؟ ۴۹ میلیون ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که ثبت نام آنها قطعی شده است و از این تعداد، حدود دو میلیون نفر متوفی هستند.
تکلیف مشمولان متوفی سهام عدالت چه می شود؟ وراث مشمولان متوفی هم سهام عدالت می گیرند که نیازمند طی مراحل لازم است که متعاقبا از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام می شود.
آیا خرید و فروش سهام عدالت امکان پذیر است؟ خرید و فروش سهام عدالت آزاد نیست و تا زمانی که دولت اعلام نکند، امکان معامله وجود ندارد. پس سهام عدالت فعلا نقد نیست. هنوز وقت معامله و خرید و فروش سهام عدالت فرا نرسیده است.
سود سهام عدالت چه زمانی به مشمولان پرداخت می شود؟

تیرماه سال ۹۶ سود شرکت های سهام عدالت هر چقدر که باشد بین مشمولان توزیع خواهد شد، اما دستکم تا شهریورماه سال آینده، هیچ ورقه سهمی بین مشمولان توزیع نخواهد شد و به نظر می رسد که توزیع سود مهرماه سال آینده باشد.

آیا صورتحساب با برگه سهام عدالت متفاوت است؟

سه مرحله برای ساماندهی سهام عدالت در نظر گرفته شده که مرحله اول ارایه و صدور صورتحساب برای مشمولان است تا سود آن مشخص شود.

پیش بینی شده که صندوق هایی تشکیل شود و یونیت صندوق ها به مشمولان داده شود و مرحله بعد هم ارایه اوراق سهام به مردم خواهد بود پس ارایه صورتحساب با ورقه سهام متفاوت است.

صورتحساب مشمولان سهام عدالت چه زمانی در دسترس است؟ سامانه سهام عدالت قرار است هفته آینده رونمایی شود. بر این اساس هر روزی که این سامانه فعال شود، از دقایقی بعد از رونمایی در دسترس مردم خواهد بود؛ اما مراجعات ساماندهی شده است و مردم، باید در نوبت بندی خاصی به این سامانه مراجعه کنند.
چگونه می توان به صورتحساب دسترسی پیدا کرد؟

چنانچه در روز رونمایی(احتمالا پانزدهم)، مشمولانی که رقم سمت راست کد ملی شان پنج باشد، می توانند به سامانه مراجعه کنند یا اگر شانزدهم اسفند رونمایی صورت گیرد، افرادی که رقم سمت راست کد ملی شان شش است باید مراجعه کنند و از همان روز تا ده روز بعد، به ترتیب افراد مطابق رقم سمت راست کد ملی خود (به ترتیب ۶، ۷، ۸، ۹، ۰، ۱، ۲، ۳، ۴) می توانند به سامانه ساماندهی سهام عدالت مراجعه کنند. سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از یک ماه پیش فعال است.

اگر مردم در رابطه با سهام عدالت سوال داشته باشند، چه کار باید کنند؟ علاوه بر پرسش های پیش فرضی که در سامانمه ساماندهی سهام عدالت به نشانی مذکور تداکر دیده شده، مرکز تلفن با شماره ۸۳۳۳۸ با ۹۰ خط نیز آماده شده است که بیشتر بین ساعات ۹ تا ۱۷ پاسخگوی پرسش های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است.
هشدارهای امنیتی برای جلوگیری از کلاهبرداری سهام عدالت اگر فردی برای چک کردن اطلاعات خود و دریافت صورتحساب می خواهد به سامانه اینترنتی مراجعه کند ولی سواد ندارد، حتما باید با یک فرد باسواد مورد وثوق خود مراجعه کند تا امکان کلاهبرداری به حداقل برسد.
اگر برگه سهام عدالت گم شده باشد، چه باید کرد؟ مردم به هیچ عنوان نگران برگه های سهام عدالت که در گذشته در اختیارشان قرار گرفته است، نباشند. نیازی به ارایه این برگه ها نیست و همین که فردی در سامانه سهام عدالت ثبت نام شده باشد، اسم و مشخصاتش در سامانه و دیتابیس سازمان خصوصی سازی وجود دارد و نیازی به ارایه برگه نیست.
برای دریافت صورتحساب به چه مدارکی نیاز است؟ کد ملی و اطلاعات شناسنامه ای تنها مواردی هستند که برای دریافت صورتحساب، افراد باید در اختیار داشته باشند. تلاش شده که دسترسی به صورتحساب با سهل ترین روش صورت گیرد.
آیا امکان ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت وجود دارد؟ در این مرحله امکان اضافه شدن هیچ فرد جدیدی به مشمولان دریافت سهام عدالت وجود ندارد؛ بلکه تنها افرادی که در گذشته ثبت نام کرده و مشمول قطعی دریافت سهام عدالت تشخیص داده شده اند، امکان دریافت صورتحساب و سود سهام عدالت را دارند. برای افراد جدید یا متولدان جدید، دولت در آینده تصمیم خواهد گرفت.
سود سهام عدالت که سال آینده پرداخت می شود، چقدر خواهد بود؟ هنوز مشخص نیست که تیرماه سال ۹۶  وقتی شرکتهایی که سهامشان متعلق به مشمولان خواهد شد، چقدر سود تولید خواهند کرد؛ اما کم یا زیاد، این سود متعلق به مشمولان خواهد شد و بین آنها توزیع می شود. ولی اگر بخواهید شبیه سازی کنید اگر یک فرد یک میلیون تومان سهم را به قیمت های گذشته در اختیار داشته باشد که قرار باشد آزاد بشود، همان قیمت در بازار، حدود ۲ میلیون تومان می ارزد و سهامی که ارزش روزش دو میلیون تومان باشد، اگر P/E (نسبت قیمت به سود) آن ۱۰ تا ۱۲ باشد، تقریبا برای هر سال حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می تواند سود دریافت کند.
آیا اعطای صورتحساب سهام عدالت و سود آن یک طرح انتخاباتی است؟ قرار نیست تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ سودی بین سهامداران عدالت تقسیم شود که تلقی یک طرح انتخاباتی از آن بشود؛ بلکه نزدیک ترین زمانی که سود سهام عدالت توزیع خواهد شد، مهرماه سال ۹۶ خواهد بود.
آیا اتباع ایرانی مقیم خارج هم صورتحساب سهام عدالت می گیرند؟ بله این افراد هم در صورتی که موبایل، تبلت یا کامپیوتر آنها مجهز به فیلترشکن نباشد، می توانند به سامانه مراجعه کرده و برای دریافت صورتحساب خود اقدام نمایند.
متولدان جدید سهام عدالت می گیرند؟ فعلا هیچ برنامه ای از سوی دولت برای ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت تدارک دیده نشده است، پس متولدان جدید هم در طبقه افرادی قرار می گیرند که ثبت نام نکرده اند و فعلا مشمول دریافت سهام و صورتحساب و سود نیستند.
اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار