جذب بیش از 2 هزار هیات علمی در وزارت بهداشت طی امسال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جذب بیش از 2 هزار هیات علمی در وزارت بهداشت طی امسال

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با فراخوانی که از اسفندماه سال گذشته آغاز شد که تا ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، امسال دو هزار نفر به اعضای هیات علمی وزارت بهداشت اضافه خواهند شد.
دکتر سید علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه همایش هیات‌های امنا و ستاد پایش برنامه عملیاتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های منطقه ۹ آمایشی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، از وجود 18 هزار هیات علمی رسمی و پیمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و عنوان کرد: حدود پنج هزار هیات علمی در قالب ضریب کار در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند و از سال 92 تاکنون نیز حدود 1300 نفر به اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اضافه شده است.
وی با اشاره به مهمترین دغدغه‌ اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت اضافه کرد: اعضای هیات علمی تکالیف گسترده‌ای در وزارت بهداشت بر عهده دارند و درگیر آموزش، پژوهش، نظام سلامت و کار بالینی به صورت همزمان هستند که این تعدد تکالیف اساتید در وزارت بهداشت و علوم پزشکی باعث شده که بخش زیادی از پتانسیل آنان در حوزه‌های مختلف توزیع شود که این کار راحتی نیست و اساتید از ما انتظار دارند که این ویژگی‌ها و تعدد وظایف موردتوجه قرار گیرد و این دغدغه اصلی اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت محسوب می‌شود.
مسؤول هماهنگ کننده معاونت آموزشی وزارت بهداشت در منطقه9 آمایشی خاطرنشان کرد: برنامه آمایش سرزمینی که منابع مختلف برنامه‌ریزی را در کشور مدیریت می‌کند، با پیشنهاد وزارت بهداشت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا این برنامه مدیریت نحوه توزیع و عدالت محور شدن آموزش عالی نظام سلامت در کشور را بر عهده گیرد.
حسینی ادامه داد: بر اساس این برنامه کشور به 10 منطقه آمایشی تقسیم شد تا منابع و ماموریت‌های مختلف در نظام سلامت، نحوه تربیت نیروی انسانی، کیفیت و کمیت آنان و ارتقای آموزش عالی در نظام سلامت سازماندهی شود.
وی تصریح کرد: ما در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه‌ها می‌توانند بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای، بومی و نیروی انسانی متبحری که دارند، در مناطق مختلف کشور ماموریت‌های خاصی را بر عهده بگیرند و تمام دانشگاه‌ها در یک راستا با ماموریت‌های مشترک حرکت کنند. به عبارت دیگر دانشگاه‌ها به صورت تخصصی‌تر در این برنامه عمل خواهند کرد و از تمرکززدایی و موازی‌کاری عملکرد آن‌ها با یکدیگر کاسته می‌شود.
رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کلان منطقه 9 آمایش سرزمینی که در واقع شامل دانشگاه‌های مستقر در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است، پنج ماموریت خاص در وزارت بهداشت پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: ما معتقدیم که این کلان منطقه می‌تواند در آموزش عالی دندانپزشکی کشور، توسعه و تولید دانش و فناوری، حوزه علوم اعصاب، علوم تغذیه، طب تسکینی، سلامت و هنر صاحبنظر باشد و دانشگاه‌های این منطقه می‌توانند با مشارکت یکدیگر این ماموریت‌ها را با موفقیت به سرانجام برسانند.
حسینی گفت: تمام تلاش ما این است که پتانسیل دانشگاه‌ها به گونه‌ای تجمیع شود تا به صورت تخصصی در کشور، منطقه و حتی جهان در پذیرفتن ماموریت‌های خاص سرآمد شوند که این اتفاق می‌تواند تا برنامه آمایش سرزمینی را موفق کند.
وی افزود: لزومی ندارد دانشگاه‌های نیشابور و اسفراین چشم‌اندازشان دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد، بلکه می‌توانند در چندین حوزه خود شاخص باشند که این امر مدیریت نیروی انسانی و برنامه قابل قبولی برای آمایش سرزمینی در توسعه نظام آموزش عالی در نظام سلامت کشور خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار