جذب نیروهای حق التدریس برای رفع کمبود نیرو در آموزش و پرورش

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

جذب نیروهای حق التدریس برای رفع کمبود نیرو در آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه استقرار پایه ۱۲ هنرستان‌ها را دچار کمبود معلم، فضا و تجهیزات می‌‌کند، تصریح کرد: البته برای رفع این کمبودها تدابیر لازم اندیشیده شده است.

سید مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه با استقرار پایه دوزادهم یک سال به مدت آموزش دوره‌های هنرستان افزوده می‌شود، بیان کرد: با تکمیل استقرار نظام ۶.۳.۳ هنرستان‌های کشور به لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و فضای آموزشی دچار مشکل می‌شوند به گونه‌ای که نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد سال آینده نیاز هنرستان به نیروی انسانی یک سوم، تجهیزات یک سوم و فضای آموزی یک سوم بیشتر می‌شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید شده که ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه باید در هنرستان‌ها تحصیل کنند بنابراین ما نیازها را شناسی و برای تامین آن راهکارهایی را در نظر گرفتیم اما ضروری است برای تحقق معنویات رهبری برای توسعه آموزش‌های مهارتی و هم‌چنین برنامه‌های ابلاغی ریاست جمهوری و وزیر آموزش‌و‌پرورش برای مهارت آموزی جوانان و ورود آنها به بازار کار بسیج همگانی وارد عمل شود.

آذرکیش با بیان اینکه برای تامین نیازهای سال‌های آینده اعتباراتی در بخش دولتی دیده شده است، خاطرنشان کرد: اما سایر ارگان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی مرتبط و تاثیرگذار در نظام تعلیم و تربیت نیز باید به یاری آموزش و پرورش بیایند.

وی درباره راهکارهای در نظر گرفته شده برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در هنرستان‌ها، یادآور شد: یکی از راهکاری پیش بینی شده جذب نیروهای حق التدریس از میان معلم شاغل است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به راهکارهای جبران کمبود فضای آموزشی، خاطرنشان کرد: تا حد امکان تلاش خواهیم کرد دانش‌آموزان در مدارس آموزش‌های لازم را کسب کنند اما در مواردی که کمبود فضا مشکل آفرین باشد از ظرفیت‌های برون‌سپاری جهت توسعه مشارکت‌ها استفاده خواهیم کرد، یعنی ممکن است در برخی مناطق دانش‌آموزان برای کسب آموزش و مهارت به کارگاه‌های دستگاه‌های متولی مهارت از جمله جهاد کشاوری، وزارت صنعت، وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی و … اعزام شوند.

به گفته وی، در برنامه بودجه برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های برون سپاری و توسعه مشارکت‌ها ۶۶ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

آذرکیش با بیان اینکه از کمک‌های خیرین نیز می‌توان برای رفع نیازها بهره‌مند شد، بیان کرد: کمک‌های خیرین می‌تواند بسیاری از نیازهای هنرستان‌ها را برطرف کند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید براینکه مهارت آموزی یک مساله ملی است، گفت: توجه به این مساله نیاز به اراده و همت ملی دارد. با افزایش مهارت آموزی می‌توانیم برای توسعه تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی و کاهش نرخ بیکاری گام برداریم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار