جذب نیروی انسانی برمبنای تخصص و رشته کاری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جذب نیروی انسانی برمبنای تخصص و رشته کاری

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: امروز استخدام ها و جذب نیروی انسانی برای دستگاه های اجرایی در کشور بر مبنای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و براساس آزمون ، شایسته سالاری ، تخصص و نیاز رشته کاری است.
به گزارش ایرنا، جمشید انصاری روز شنبه در جمع کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز افزود:براین اساس جذب نیروی انسانی برای دستگاه های اجرایی تنها براساس رشته کاری و تخصص صورت می گیرد زیرا آموزش ضمن کار برای ارتقای مهارت و دانش هر فرد نمی تواند نتیجه بخش باشد.
وی ادامه داد: باید هر فرد دارای حداقل های تخصص باشد چرا که نظام اداری جایی نیست که در آن ارتقای دانش داشته باشیم.
انصاری گفت: به عنوان مثال اگر به جای یک لیسانس ریاضی یک فرد غیر مرتبط استخدام کنیم هر دوره ای که برای او برگزار کنیم خیلی درعملکردش موثر نیست.
وی با بیان اینکه برای دستگاه های اجرایی استان های کشور از جمله البرز باید نیروی انسانی تامین کنیم، اظهار داشت: باید بپذیریم که نیروی انسانی که وارد دولت می شود باید توانمند باشد زیرا می خواهد خدمات به مرم ارائه دهد وما وظیفه داریم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم بهترین افراد را به کار بگیریم.
معاون رئیس جمهوری گفت: مجموعه دولت جای به کارگیری افرادی که از جاهای مختلف درمانده اند، نیست، در نتیجه چه در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و چه در قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید شده که باید استخدام ها از طریق برگزاری آزمون و شایسته گزینی باشد و بهترین نیروها باید جذب دولت شود.
انصاری اظهار داشت: اگر بهترین ها جذب شوند، می توانیم از بین آنها بهترین مدیران را شناسایی ، آموزش و به کار گیریم و بهترین کارشناسان را نیز داشته باشیم.
انصاری گفت: امروز موضوعی به نام تبدیل وضعیت قراردادی در نیروی انسانی دولت نداریم و قراردادها یک ساله است و در سال آینده در صورتی که دولت نیاز نداشت می تواند در خصوص آن تصمیم بگیرد.
وی بیان داشت: یک نیروی انسانی اگر 28 سال هم قراردادی باشد تبدیل به پیمانی و رسمی نمی شود، چرا که برای اینکه کسی کارمند رسمی دولت شود باید نشان دهد صلاحیتی بهتراز دیگران دارد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: در نتیجه باید اهتمام ویژه در جذب و گزینش شایستگان داشته باشیم، چرا که اگر نیروهایی را با شایستگی کمتر در جذب دولت به کار بگیریم تلاش های ما درآموزش آنها خیلی موثر واقع نمی شوند.
معاون رئیس جمهوری گفت: امروز برای پیشبرد برنامه های استان نوپای البرزبه نیروی توانمند انسانی نیاز است .
وی بیان داشت : امروز روش مدیریت در مناطق مختلف کشور با هم یکسان نیست ، زیرا هر منطقه دارای شرایط کاری خاص خود است لیکن عمده روش ها باید مبتنی بر اصول علمی مدیریت باشد .
معاون رئیس جمهوری با قدردانی از خدمات استاندار البرز گفت: همراهی وی با دولت موجب شد تا از نزدیک مشکلات استان را از نزدیک بررسی کنیم.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ادغام 2 سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از وجوهی که در اصلاح ساختار برای ادغام این 2 سازمان به دنبال آن بوده ایم این است که یکی از این 2 سازمان مسئولیت راهبری توسعه کشور و دیگری مسئولیت راهبری مدیریت کشوررا بر عهده داشته است.
انصاری افزود: این یک سوال جدی بود که چه ارتباطی بین توسعه و مدیریت وجود داشت، برداشت آن روز ما این بود که در بخش سازمان برنامه و بودجه به جای راهبری توسعه گرفتار توزیع منابع شده ایم، در واقع ما توسعه را راهبری نمی کنیم بلکه منابعی که به عنوان بودجه سالانه در کشور قابل تحصیل است را سعی داریم بین طرح ها، استان ها و دستگاه ها توزیع منطقی کنیم وعملا آن چه توسعه راهبری کشور است صورت نمی گیرد چرا که توسعه با مدیریت اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: کسی که می خواهد منابع را توزیع کند باید اختیارات مدیریتی نیز داشته باشد، بدین معنی که نمی توان منابع را در یک جا توزیع و نظام های مدیریتی را در جای دیگر پیش بینی کنیم.
انصاری با اشاره به اینکه مباحث نوینی مانند بهره وری و کارایی دستگاه ها مطرح شده بود، گفت: می خواستیم بدون اینکه به این مقوله ها وارد شویم هزینه های کشور را بهره وری یا در اجرای پروژه های کشور و اداره امور شاهد کارایی باشیم لیکن این پیش بینی محقق نشد.
وی بیان داشت : به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که اگر این 2 ابزار یعنی اختیارات مربوط به راهبری توسعه ای کشور و اختیارات مربوط به مدیریت کشور را در یک نهاد جمع کنیم شاید این 2 به کمک هم بهبود ببشتری را در پیشبرد برنامه های توسعه ، اداره کشور و ارایه خدمات به مردم به دنبال داشته باشند و در سال 79 نسبت به ادغام این 2 سازمان اقدام شد.
وی ادامه داد: دراین زمینه در عمل موفق نشدیم، چرا که در ادغام این 2 سازمان اولین برداشت ما این بود که از امور ریز و مسایل خرد دستگاه ها خارج و در یک جایگاه کلان راهبردی قرار بگیریم، اما آن عادت مداخله در مسایل ریز دستگاه ها دست از سر ما برنداشت.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: از سوی دیگر نیز اختیارات مدیریتی شامل تامین منابع انسانی، نظام های مدیریت وفرایندهای انجام کار در خدمت حل مشکلات اداره امور نبود و به ابزاری تبدیل شد برای فشار آوردن بیشتر به دستگاه ها.
انصاری گفت: نتیجه این شد که وقتی در سال 86 دولت وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی رادر سطح کشور منحل و به 2 حوزه معاونت رئیس جمهوری و در استان ها نیز در استانداری ها ادغام کرد، شاهد هیچ گونه اعتراض کارشناسی شده قابل توجهی نبودیم و تنها کسانی که معترض شدند کارشناسان خود سازمان برنامه وبودجه و بازنشستگان آن بودند.
وی ادامه داد: به عقیده اگرچه مبانی کارشناسی آن تصمیم درست بود اما ما نتوانسته ایم آن تصمیم را آنطور که می توانست موثر و به نفع اداره امور
اجرا کنیم.
انصاری افزود: در دولت یازدهم باردیگر به سمت احیای سازمان رفتیم، این بحث مطرح شد که دوباره به سمت استقلال 2 بخش برویم ، چرا که تجربه نشان داده ما نمی توانیم مدیریت و ابزارهای مدیریت را به خوبی در خدمت راهبری توسعه به کار بگیریم و به جای اینکه مفید باشد، اثر منفی بر جای می گذارند.
وی گفت: در زمان حاضر به لحاظ ستادی و راهبری ، این 2 سازمان جدا شدند اما در استان ها ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئولیت کار را برعهده دارد.
انصاری بیان داشت: انتظار ما از کسانی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها حضور دارند این است که به این نکته ها توجه داشته باشند که این سازمان تاسیس شده که راهبری برنامه های توسعه و نظام های مدیریتی استان را انجام دهد و این سازمان متولی دستگاه های اجرایی نیست.
رئیس سازمان امور استخدامی و ادارای کشور ادامه داد: در واقع این دستگاه های اجرایی هستند که وظیفه انجام ماموریت ها و تحقق وظایف و ارایه خدمات را در بخش های خود بر عهده دارند و ما به عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی تسهیل گر هستیم .
انصاری با اشاره به اینکه استانداری دستگاهی است که راهبری استان را برعهده دارد گفت: راهبری برنامه های توسعه استان و امنیت نیز بر عهده استانداری است و اگر بتوانیم به این مجموعه برای تحقق وظایف خود کمک کنیم ، به واقع یک قدم مفید برداشته ایم.
وی ادامه داد: ما یک دستگاه ستادی و تسهیل گر هستیم و باید بتوانیم مجموعه تجارب و توانمندی های خود را در اختیار دستگاه های اجرایی استان بگذاریم تا توانند ماموریت های خود را به نحو بهتری انجام بدهند.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز کشور در شرایط ویژه ای است گفت: اینکه فکر کنیم بیشتر از سال های قبل برای اجرای پروژه های عمرانی پولی پرداخت می شود چنین تصوری نخواهد بود زیرا در سال های 98 و 99 شرایط بسیار دشوارتر از تمام سال های
گذشته است.
انصاری افزود: در چنین شرایطی، باید بتوانیم ابتکار مدیریتی در تمامی حوزه های مختلف به کار گرفته و از تمام ارکان و ظرفیت های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم، یکی از کارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی این است که با همکاری سایر دستگاه ها یک تصویر برداری از کلیه امکانات موجود در کشور داشته باشد تا بتوانیم در این شرایط از این امکانات به طور کامل بهره برداری کنیم، بدین معنی که با تصویربرداری و مطالعه امکانات موجود با هدف راستی آزمایی می تواند شرایط و نحوه مدیریت را ارتقاء داد.
وی درادامه به تقویت سازمان مدیریت و برنامه ریزی اشاره و خاطر نشان کرد: از سال 83 تاکنون جذب کارشناس برای این سازمان نداشته ایم، یک بخشی از نیروهای آن به سن بازنشستگی و بخشی دیگر نیز در نیمه راه هستند و باید نیروهای جدید و کارشناس با هدف بهره وری هر چه بهتر و بیشتر برای این سازمان جذب کنیم.
انصاری گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی سازمانی تاثیر گذار در کشور و دارای نقشی بی بدیل است و سعی می کنیم در آزمون های بهار یا تابستان امسال در رشته های مورد نیاز این سازمان سهم استخدامی داشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار