جذب ۱۰۰ هزار پرستار؛ افق ۱۴۰۴ در حوزه پرستاری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جذب ۱۰۰ هزار پرستار؛ افق ۱۴۰۴ در حوزه پرستاری

دالوندی گفت: باید تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در کشور جذب شوند و در این خصوص به رئیس جمهور نامه‌ای ارسال شده است.لزوم جذب 100 اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه تعداد نیروی پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت کمتر از سطح ایده‌آل دنیا است و همین مسئله باعث آسیب جدی به بیماران و دریافت کنند‌گان خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان به اینکه به ازای هر تخت باید ۲.۵ پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور وجود داشته باشد، افزود: سازمان نظام پرستاری جلساتی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نمایندگان سازمان امور استخدامی همچنین سازمان برنامه و بودجه درخصوص کمبود پرستار در مراکز درمانی برگزار کرده است.

تعداد پرستار به ازای هر تخت در ایران و جهان
دالوندی بیان کرد: به ازای هر هزار نفر جمعیت باید ۵ پرستار در بیمارستان‌ها به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مشغول باشند که به دلیل شرایط موجود سازمان نظام پرستاری قبول کرده است که میزان پرستار را به ازای هر هزار نفر به سه نفر کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: بر اساس افق ۱۴۰۴ ما نیازمند جذب ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در کشور هستیم که این تعداد نیرو در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تصویب رسیده و موضوع در سازمان و بودجه مطرح شده است، امامتاسفانه ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفته‌اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: ما حداقل باید ۱۵ هزار پرستار را جذب کنیم تا خدمات را به نحو احسنت به بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور ارائه دهیم و یک انگیزه برای دانشجویان پرستاری ایجاد کنیم.

کمبود پرستار پارادوکسی در نظام سلامت ایجاد کرده است
دالوندی اظهار کرد: کمبود پرستار پارادوکسی در نظام سلامت ایجاد کرده است چرا که سازمان برنامه و بودجه باید سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان برای جذب پرستار اختصاص دهد ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است و نظام پرستاری به طور مرتب در حال رایزنی با نهاد‌های مربوطه و سازمان برنامه و بودجه است.

لزوم تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان برای قانون تعرفه پرستاری
وی گفت: برای اجرای خدمات تعرفه پرستاری پیشنهاد بودجه‌ای حدود ۲ هزار میلیارد تومان داده شده است تا این طرح هر چه زودتر بعد از حدود ۱۲ سال اجرا شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور یادآوری کرد: به خاطر وجود مسائل و مشکلات مختلف من نامه‌ای به شخص رئیس جمهور نوشته و از وی درخواست کمک و مساعدت در زمینه مجوز جذب پرستار کرده‌ام.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار