جذب ۲۰ هزار دانشجو معلم تا سال ۱۴۰۴

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ سالانه ۲۰ هزار دانشجومعلم جذب این دانشگاه خواهند شد.
به گزارش ایرنا حسین خنیفر افزود: سیستم جذب دانشگاه بر اساس جذب سالانه ۲۰ هزار دانشجوی پیوسته و ۲۵ هزار دانشجوی ناپیوسته است که در کل میزان جذب بین ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر خواهد بود.
وی در خصوص پذیرش دانشجومعلم اظهار کرد: در سال آینده ۲۰ تا ۴۰ هزار جذب داریم. همچنین تا زمانی که آموزش و پرورش نیاز به تربیت معلم دارد، جذب دانشجومعلم نیز ادامه خواهد داشت
رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: اگر نیاز باشد از امکانات بیشتر استفاده می کنیم تا نیاز آموزش و پرورش در خصوص نیروی انسانی رفع شود. ما میزان جذب را در چند سال اخیر افزایش دادیم که خارج از ظرفیت و به صورت فشرده بود زیرا فضای اکثر مراکز ما یک میلیون مترمربع است که ۷۰ درصد آنها فرسوده است. تنها راه برون رفت از این موضوع طرح ۳۱-۱۰۰ (احداث دانشگاه های ۱۰۰ هکتاری در مرکز ۳۱ استان) است.
خنیفر در خصوص پذیرفته شدگان ماده ۲۸ گفت: در ماده ۲۸ آمده است که تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط وزارت آموزش و پرورش از بین دانش آموختگان سایر دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی بلامانع است.
وی افزود: ماده ۲۸ همیشگی نیست و زمانی که بحران وجود دارد، به این ماده رجوع می شود. پیش از این به مدت ۵۲ ماه دانشجومعلم از طریق ماده ۲۸ جذب نشده بود که این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است. ما در دو دوره به ترتیب ۲۰ هزار و ۱۸ هزار نفر نیروی مهارت آموز جذب کردیم و اکنون نیز در حال تکمیل ظرفیت هستیم.
خنیفر اظهار کرد: البته مهارت آموزان هر ساله آموزش می بینند و در مدارس مشغول به کار می شوند. اما دانشجویانی که در سال ۹۸ جذب شده اند، پس از گذشت چهار سال به کار مشغول می شوند و ما آمادگی داریم تا زمان رفع مشکل آموزش و پرورش سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار دانشجومعلم جذب کنیم تا مشغول به کار شوند.
رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: اگر مقرر شود که تعداد مهارت آموزان به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر نیز برسد، این ظرفیت و آمادگی در شرایط غیر کرونا وجود دارد . زیرا مهارت آموزان تمام مدارک دانشگاهی را دارند و فقط دوره های مهارت پداگوژی (علم تعلیم و تربیت کودک) را نگذرانده اند.
وی در ادامه گفت: تمام ورودی های دانشگاه فرهنگیان استخدام رسمی هستند که یکی از امتیازهای این دانشگاه است. همچنین دانشجو پیوسته دانشگاه فرهنگیان از پنج امتیاز اعم از استخدام رسمی، داشتن شهریه از روز نخست، نداشتن سربازی، مساوی بودن زمان تحصیل به عنوان سابقه کار و امکان ادامه تحصیل برخوردار است.
به گفته خنیفر در حال حاضر هر دانشجو-معلم ماهانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دارد.
وی تصریح کرد: طی جدول های محاسباتی مطالعات آینده پژوهانه انجام شده است و دقیقا محاسبه شده که تا سال های بعد در ۱۶ رشته و مقاطع ابتدایی در ۳۱ استان به چه تعداد معلم زن و مرد نیاز دارد.
خنیفر افزود: در برخی مراکز به نسبت تعداد دانشجو، تخت خالی زیادی وجود داشت که تمام این مراکز بررسی شدند و تا سال ۱۴۰۸ نیازسنجی های لازم برای تعداد معلم پیش بینی شده است.
آموزش پودمانی مهارت‌آموزان تا پایان آذرماه ادامه دارد
رییس دانشگاه فرهنگیان همچنین از برگزاری سه پودمان برای آموزش مهارت آموزان تا پایان آذرماه در حوزه‌های طراحی یادگیری، سنجش و اندازه‌گیری، ایمنی و بهداشت، فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی و کارورزی خبر داد.
خنیفر با بیان اینکه سه پودمان برای مهارت آموزان تعریف شده است. عنوان کرد: پودمان اول از اردیبهشت تا خرداد، پودمان دوم از تیر تا مرداد ماه و پودمان سوم از مهر تا آذر ماه است. طراحی یادگیری، سنجش و اندازه گیری، ایمنی و بهداشت، فنون تدریس و تکنولوژی آموزشی دروسی هستند که برای مهارت آموزان در نظر گرفته شده است علاوه بر این امسال از بین فرهیختگان حوزوی نیز ۵۰۰ داوطلب آموزش می بینند.
رییس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در پودمان اول (دروس نظری ارائه می شود) در حال برگزاری است، در پودمان دوم آخر تیر ماه (دروس نظری-عملی ارائه می شود) و در پودمان سوم اول مهر ماه (با آموزش دروس مهارتی) آغاز می شود.
وی با اشاره به رده سنی مهارت آموزان گفت: کسانی می توانند در ماده ۲۸ شرکت کنند که مدرک لیسانس به بالا داشته باشند و رده سنی آنها بین ۳۰ تا ۴۰ سال باشد.
نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه
رییس دانشگاه فرهنگیان در خصوص تمهیدات دانشگاه در زمان کرونا گفت: پدیده کرونا بسیار متفاوت بود. در حال حاضر سه سرور راه اندازی کرده ایم و اگر سه سرور دیگر نیز نصب شود، آموزش هایمان را به صورت مجازی ادامه می دهیم. در حال حاضر ۶۰ واحد از دروس برای ارائه به صورت مجازی تولید محتوا شده است و در نظر داریم برای ارائه ۷.۵ درصد دروس به صورت مجازی محتوا تولید کنیم.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه مهارتی، کارورزی و انتقال دانش عملی است؛ به همین دلیل در صورت اجبار آمادگی های لازم را انجام داده ایم و آموزش های مجازی با استفاده از سه سرور آماده سازی شده است.

خنیفر اظهار کرد: برخی از ۳۱ استان از ظرفیت های استانی استفاده کرده اند؛ به عنوان مثال از صدا و سیما برای آموزش دانشجویان بومی استفاده شده است. همچنین برای دانشجویان غیربومی نیز محتوا تهیه و به صورت لوح فشرده درآمده و برای دانشجویان ارسال شده است.

رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: تمام دانشگاه های دنیا از موضوع کرونا غافلگیر شده اند زیرا زمان ماندگاری ویروس بسیار طولانی است.

خنیفر افزود: اگر شرایط عادی شود، امتحانات به صورت حضوری و رسمی برگزار خواهد شد یا به صورت خوشه ای (۱۰ نفر-۱۰ نفر) با سوالات متعدد به صورت حضوری یا با استفاده از امتحانات مجازی به صورت تستی برگزار می شود.

وی اظهار کرد: همچنین نوعی امتحانات به شکل کتاب باز که سوالات به دانشجویان داده می شود نیز مورد بررسی قرار گرفته است. روش های متعددی وجود دارد که طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا برنامه ها انجام می شود.

 

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار