جزئیات استخدام 300 محیط بان در کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات استخدام 300 محیط بان در کشور

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی برای تربیت نیروی محیط بان متخصص، گفت: در نظر داریم امسال 300 محیط بان در کشور استخدام کنیم.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سرهنگ جمشید محبت خانی روز چهارشنبه در نشستی به مناسبت روز محیط بان افزود: محیط بانانی که در آزمون استخدامی موفق می شوند باید دوره های کاردانی تا کارشناسی را بگذرانند.
وی اظهار داشت: محیط بانان مانند نیروی انتظامی صاحب درجه می شوند که از محیط دار سوم شروع و به ارشد محیط داری می رسد که نقش مستقیمی در میزان حقوق و پست سازمانی دارد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در نطر داریم امسال ٣٠٠ محیط بان را استخدام کنیم که ازمون انها به صورت متمرکز از سوی سازمان سنجش برگزار می شود، در مرحله اول ٦٠٠ نفر پذیرفته می شوند و ار میان انها با برگزاری مصاحبه ٣٠٠ نفر انتخاب می شوند.

به گفته سرهنگ محبت خانی، محیط بانان دوره های آموزشی خود را در دانشکده محیط بانی به طور تخصصی می گذارنند و هر محیط بان چهارسال یکبار ترفیع خواهد گرفت.

*** برگزاری مراسم روز محیط بان
وی اظهار داشت: مراسم روز محیط بان سوم مرداد ماه مصادف با روز ولات امام رضا ( ع ) با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات لشگری و کشوری در جوار بارگاه این حضرت برگزار می شود که قرار است از 66 محیط بان تجلیل شود ، همچنین از این تعداد سه محیط بان به عنوان محیط بانان نمونه معرفی خواهند شد که نشان خدمت دریافت می کنند.
وی افزود: همچنین قرار است از یک خانواده به نمایندگی از خانواده 120 محیط بان شهید و یک خانواده جانباز به نمایندگی از تمام محیط بانان جانبار تقدیر شود.
به گفته وی، تلاش می کنیم این مراسم با کمترین هزینه برگزار شود.

*** برخوردار شدن خانواده محیط بان شهید از مزایای بنیاد شهید
محبت خانی گفت: از 120 محیط بان شهیدی که داریم تعداد 17 تن از آنها شهید محسوب می شوند و خانواده های انها از مزایای بنیاد شهید برخوردارند که بر اساس دستورالعملی که برای یگان حفاظت محیط زیست ارسال شده این مشکل برطرف شده است .
وی افزود: بر این اساس محیط بانانی که حین انجام وظیفه با مشکل مواجه شوند همان دستوری که برای نیروهای مسلح اجرا می شود شامل آنها نیز خواهد شد و شهید محسوب می شوند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این دستورالعمل سه هفته است که ابلاغ شده و در تلاشیم تا سایر پرونده هایی نیز که خانواده های انها از تسهیلات بنیاد شهید برخوردار نیستند، از آن بهره مند شوند. البته سازمان محیط زیست مبلغی جزیی به این خانواده ها پرداخت می کند اما کافی نیست.
وی گفت: همچنین بر اساس این دستورالعمل هر نوع تخلف محیط بانان در زمان انجام وظیفه مانند نیروهای مسلح در محاکم نظامی رسیدگی می شود.

*** تلاش برای ثبت روز محیط بان در تقویم رسمی کشور
محبت خانی گفت: با وجود اهمیت و رسالت کار محیط بانان، روزی به طور رسمی در تقویم ملی کشور گنجانده نشده است که در تلاش برای انجام این کار هستیم و مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته است.

*** عدم استفاده از محیط بانان به عنوان تشریفات استقبال
وی اظهار داشت: دو روز گذشته بخشنامه ای از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست با هدف حفظ شان محیط بانان به تمام استان ها ابلاغ شد که بر اساس آن نباید از هیچ محیط بانی برای مراسم استقبال و یا سان استفاده شود زیرا در برخی موارد محیط بانان مسافت زیادی را طی می کردند تا به مکان مورد نظر برسند که در این شرایط هم محیط بانی خالی می ماند و فرصت مناسبی برای سودجویان و افراد متخلف بود و هم اینکه از نظر اقتصادی این جابجایی مقرون به صرفه نبود.
وی تاکید کرد: با این کار قداست لباس محیط بانان به عنوان پاسداران عرصه طبیعت رعایت نمی شد زیرا این لباس قداست دارد.

*** لایحه محیط بان در مجلس
محبت خانی گفت: لایحه حمایت از محیط بانان در کمیسیون های تخصصی است و مراحل نهایی خود را می گذراند که امیدواریم هر چه زودتر برای تصویب به صحن علنی مجلس برسد؛ در این صورت بسیاری از مشکلات محیط بانان مرتفع می شود.

*** تعیین مبلغی برای پرداخت دیه محیط بانان
محبت خانی گفت: از سال 1394 تاکنون مبلغی برای جبران خسارت محیط بانانی که در قانون به کار گیری سلاح و درگیری با متخلفان صدمه می دیدند و گاه به پرداخت دیه محکوم می شدند، به سازمان محیط زیست پرداخت نشده بود اما امسال مبلغ سه میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت تا سازمان به عنوان دیه ای که برخی محیط بانان محکوم به پرداخت آن شده اند، بپردازد.

*** تعیین ردیف بودجه مستقل برای یگان محیط زیست
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت کار یگان سازمان ها، امسال ردیف بودجه اختصاصی برای آنها تعیین شده که این شامل یگان حفاظت محیط زیست نیز می شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: این مساله مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و از این پس تمام یگان ها ردیف بودجه مستقل خواهند داشت و به تمام استان ها نیز ابلاغ شده است.
وی درباره مبلغ اعتباری این بودجه گفت: مبلغ بر اساس برنامه ریزی های یگان تعیین می شود که در حال تهیه آن هستیم و یعد از تکمیل آن را برای رییس سازمان محیط زیست ارسال خواهیم کرد تا برای دریافت مبلغ بودجه اقدام کند.
محبت خانی افزود: سال گذشته مبلغ 40 میلیارد تومان به یگان حفاظت محیط زیست داده شد که موفق به تهیه هفت هزار جفت کفش و پوتین برای محیط بانان شدیم و تا 45 روز آینده هفت هزار دست لباس نیز بین محیط بانان توزیع خواهیم کرد ، همچنین تلاش می کنیم تا نیمه اول سال 550 دستگاه موتورسیکلت نیز تامین کنیم، برای تامین این تعداد خودرو با وزارت دفاع قرارداد امضا کرده ایم.
وی با بیان اینکه مجوز دریافت 150 دستگاه خودرو را نیز دریافت کرده ایم گفت: 31 دستگاه خودرو تحویل گرفته ایم و آنها را میان استان ها تقسیم کرده ایم.

*** تجهیز استان ها به اقلام اطفاء حریق
محبت خانی اظهار داشت: همچنین تمام استان ها به اقلام اطفا حریق مجهز شده اند و تمام محیط بانان وسایل مورد نیاز را دریافت کردند.
وی گفت: برای کمک رسانی و همکاری بهتر در زمان وقوع حریق ، تفاهم نامه ای با فرماندهان نیروی انتظامی استان ها و یگان محیط زیست استان ها امضا شده بود.

*** امضای تفاهم نامه همکاری با نیروی انتظامی
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: برای خدمات دهی بهتر و جبران خلاء کمبود محیط بان در تلاشیم تا تفاهم نامه دیگری را بین رییس سازمان محیط زیست و فرمانده نیروی انتظامی داشته باشیم تا بتوانیم از پتانسیل نیروی انتظامی در صورت لزوم استفاده کنیم.

*** رساندن محیط بانان به سهم 56 درصدی
محبت خانی اظهار داشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد تا سهم محیط بانان را در این سازمان به 65 درصد برساند و 35 درصد در ستاد مشغول به کار باشند که با این کار کمبود محیط بان جبران می شود.
وی به کمبود نیروی محیط بان در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس استاندارد جهانی یک محیط بان وظیفه حفاظت از هر هزار هکتار را دارد اما در ایران یک محیط بان 12 هزار هکتار را پوشش می دهد که بر این اساس در صدد جذب محیط بان در کشور هستیم و در تلاشیم امسال 300 محیط بان را استخدام کنیم.
محبت خانی ادامه داد: در نظر داریم تمام این محیط بانان در دانشکده محیط زیست که دانشکده محیط بانی نامیده می شود دوره های کاردانی و کارشناسی را بگذارنند و با درجات مختلف و در نهایت به عنوان یک افسر محیط بان که تمام دوره هاب تخصصی را گذرانده وارد محیط زیست و عرصه های طبیعی شود.

*** افزایش 22 درصدی کشف و توقیفات سلاحی شکاری
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: امسال دستگیری افراد متخلف در شروع شکار و صید نسبت به سه ماه سال 96 حدود 51 درصد افزایش داشته است ، همچنین برخورد با خرید و فروش حیات وحش 11 درصد، کشف ادوات و وسایل صید و شکار 10 درصد ، تعداد متخلفان دستگیر و تحویل محاکم قضایی شده 16 درصد و تعداد تشکیل پرونده های قضایی 47درصد افزایش داشته است.

*** تحقق 80 میلیون محیط بان
محبت خانی اظهار داشت: درخواست من از مردم این است که بحث 80 میلیون محیط بان را تحقق بخشیم و برای حفظ محیط زیست هر فردی یک محیط بان باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار