جزئیات اشتغال مردان و زنان در دوران کرونا/ بیکار شدن ۸۱۴ هزار مرد در بهار امسال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کارگفت: در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته حدود ۸۱۴ هزار نفر از اشتغال مردان کاسته شده است ولی با برگشت به کار بخشی از مردان طی فصل بهار تا تابستان سال جاری، حدود ۶۹۹ هزار نفر به اشتغال مردان افزوده شده است.

علاالدین ازوجی,مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت اشتغال زنان گفت: به طور کلی در سال های اخیر موضوع اشتغال چه از بعد ایجاد فرصت های شغلی و چه از بعد صیانت از اشتغال موجود، یکی از دغدغه های سیاست گذاری در اقتصاد ایران شده است. از یک سو, اقتصاد ایران با گروه عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی که زنان بخش قابل توجهی از آن را در اختیار دارند(به عنوان ورودی های بالقوه جدید به بازار کار) مواجه می باشد که ایجاد فرصت های شغلی برای آن ها از سویی مهم و از سوی دیگر، برای اقتصاد کشور پرهزینه و همچنین دارای منافع زیاد است. نرخ بیکاری زنان به رغم نرخ مشارکت پایین آنها نسبت به مردان به مراتب بالاتر است و در دوران رکود اقتصادی با ریزش اشتغال بیشتری نسبت به مردان مواجه هستند.  از سال 97 همزمان با افزایش تحریم های بین المللی, رشد اقتصادی ایران منفی بوده و اشتغال زنان آسیب بیشتری دیده است.

 وی ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته تا کنون، با شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی برخی از فعالیت های اقتصادی و کاهش حجم برخی دیگر از فعالیت ها، به ویژه فعالیت های خدماتی، اشتغال زنان با کاهش زیادی مواجه بوده است. در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال قبل حدود 749 هزار نفر از اشتغال زنان کاسته شده و طی فصل بهار امسال تا تابستان سال جاری نیز حدود 120 هزار نفر دیگر از اشتغال زنان کاسته شده و نشانگر تاثیر بسیار زیاد شیوع بیماری کرونا بر اشتغال زنان است.

 ازوجی گفت:  گفتنی است در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته حدود 814 هزار نفر از اشتغال مردان کاسته شده است ولی با برگشت به کار بخشی از مردان طی فصل بهار تا تابستان سال جاری، حدود 699 هزار نفر به اشتغال مردان افزوده شده است.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار  اظهار داشت: وزارت کار برای تحرک بخشی در بازار کار و به منظور ایجاد فرصت های شغلی به خصوص برای جوان فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان، برنامه ها و راه کارهای معطوف به اشتغال را با همکاری دستگاه های اجرایی ملی تهیه نموده است. این برنامه ها و راه کارها در قالب برنامه های اشتغالزایی شامل” اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری” و ” برنامه سیاست های فعال بازار کار” با رویکرد بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش های خصوصی و تعاونی، تهیه و عملیاتی شده و در سطوح ملی و استانی در مرحله اجرا است.

 وی اظهار داشت:  با توجه به بررسی های صورت گرفته، از سال 96 تا شش ماهه نخست 99، حدود 1621 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که سهم زنان حدود 38 درصد(معادل حدود 615 هزار فرصت شغلی) بوده است. گفتنی است در شش ماهه اول سال جاری که مصادف با شیوع بیماری کرونا است، حدود 171 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است که حدود 62 هزار فرصت شغلی آن به زنان تعلق گرفته است. با توجه به ریزش اشتغال زنان، ایجاد 62 هزار فرصت شغلی برای زنان ناچیز است و برای جبران آن به اجرای برنامه های اشتغال ویژه برای زنان، به ویژه زنان سرپرست خانوار و زنان متعلق به خانوارهای کم درآمد است. در این برنامه ویژه می بایست هم به تثبیت اشتغال و هم ایجاد فرصت های شغلی جدید توجه شود.

وی در بیان سیاست های دولت برای اشتغالزایی بیان کرد: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با مشارکت همه ذی نفعان به منظور تحرک بخشی در بازار کار و ایجاد فرصت های شغلی به خصوص برای جوانان وفارغ التحصیلان دانشگاهی، برنامه ها و راهکارهای معطوف به اشتغال را در قالب” برنامه اشتغال فراگیر” مصوب 30فرودین ماه 96 تدوین نموده است.  این برنامه با تقسیم کار دستگاهی در سال 96 و با رویکرد موثر و هدفمد در هدو طرف عرضه و تقاضای بازار کار از طریق شناسایی و تعیین رسته های منتختب اشتغال زا به تفکیک بخش های اقتصادی و 31استان کشور، انجام مداخلات سیاستی در بازار کار و توسعه نهادی و ظرفیت سازی تهیه و تصویب شده به اجرا درامده و همچنان ادامه دارد.

 ازوجی افزود:  بعد از آن دستورالعمل یاد شده، شامل شیوه نامه های مربوط به طرح های ذیل برنامه به ویژه شیوه برنامه های” اعطای تسهیلات اشتغالزا” به طرح های مربوط به رسته فعالیت های اقتصادی منتخب و نحوه تعیین و تشخیص و پرداخت یارانه تسهیلات طرح های مشمول برنامه اشتغال فراگیر تهیه و ابلاغ شد.

 وی ادامه داد: همزمان با تصویب و ابلاغ برنامه و ضمایم آن, فعال سازی کلیه واحدهای همکار و ذی ربط در استان های کشور شامل کارگروه های تخصصی اشتغال، سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها، استانداری ها و کلیه دستگاه های اجرایی استان برای پیاده سازی و اجرای برنامه اشتغال فراگیر صورت گرفته است. گفتنی است، این برنامه از ابتدای سال 97 وارد مرحله پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان گردید و تا اواخر تابستان همین سال ادامه یافت و پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی بند”الف” تبصره18قانون بودجه 198 با محدودیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان مواجه شد.  درنتیجه اجرای طرح فوق مجموعاً حدود 87 هزارفرصت شغلی جدید ایجاد شده که سهم زنان در کسب فرصت های شغلی حدود12.4درصد(معادل حدود 11هزار فرصت شغلی) می باشد.

 مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار  بیان کرد: نتایج حاصل از اجرای برنامه اشتغال فراگیر(تکاپو) درسال98 بیانگر آن است که حدود35.3هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است که عمدتاً ناشی از عملیاتی نمودن روش تأمین مالی مبتنی بر قرارداد در رسته فعالیت های اولویت دار است. کاهش تعداد فرصت های شغلی جدید ایجاد شده در سال98نسبت به سال 97 عمدتاٌ به دلیل عدم اختصاص منابع مالی تسهیلات بانکی بواسطه تغییرآیین نامه اجرایی تبصره 18قانون بودجه 98 بوده است.

طرح حمایت از ایجاد و توسعه رسته های اشتغالزا(موضوع بند الف تبصره18 قانون بودجه کشور)

 ازوجی بیان کرد: حمایت از ایجاد و توسعه طرح های پراشتغال دررسته فعالیت های منتخب که بر اساس بررسی کارشناسی دستگاه های اجرایی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نهایی شده است. در قالب کمک های فنی و اعتباری،پرداخت تسهیلات و یارانه سود تسهیلات بانکی در بخش های منتخب اقتصادی در 31 استان کشور از سال97 شروع شده و با عاملیت برخی موسسات شبکه بانکی کشور برای توسعه سرمایه گذاری طرح های اشتغال زا در بخش های خصوصی و تعاونی در حال اجراء است. هدف از این طرح، توسعه رسته های پر ارزش و پر اشتغال و حفظ و صیانت از اشتغال موجود در بخش های اقتصای منتخب است. در راستای عملیاتی شدن این برنامه ها, تفاهم نامه های دو یا سه جانبه بین سازمان برنامه وبودجه کشور, دستگاه های اجرایی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به امضاء رسیده و ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور با 7دستگاه اجرایی تفاهم نامه امضاءکرده که وارد عملیاتی و ایجاد اشتغال شده است.

 وی افزود:  در نتیجه اجرایی طرح مذکور از اواخر سال 97 تا انتهای شهریور سال جاری, حدود 247 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد گردیده که برآورد می شود سهم زنان در کسب زنان در کسب فرصت های شغلی حدود 12.4 درصد(معادل حدود 31 هزار نفر)بوده است. دستاوردهای اشتغالزایی برنامه های دولت در سال های 96 تا شش ماهه 99 ارایه شده است. در نتیجه اجرای مجموعه برنامه های اشتغال دستگاه اجرایی، مجموعاً حدود 1621 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است و سهم زنان در ایجاد اشتغال حدود 38 درصد بوده است.  در دوره 96 تا شش ماهه99 به طور متوسط سالانه حدود176 هزار فرصت شغلی جدید برای زنان ایجاد شده است که اگر چه اقدام مهمی در زمینه ایجاد اشتغال است ولی جوابگوی عرضه نیروی کار زنان نبوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار