جزئیات افزایش انواع وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات افزایش انواع وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

یزدان مهر با اشاره به ۲۱ نوع وام که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد به چگونگی افزایش این وام‌ها در سال تحصیلی جدید اشاره کرد.
جزئیات افزایش انواع وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدیدذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از افزایش وام‌های دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال وام‌های شهریه، ازدواج، ودیعه مسکن، ویژه دکتری، ضروری دکتری، عتبات دانشجویی و تغذیه افزایش یافته و صندوق رفاه دانشجویان در مجموع 21 نوع وام دارد که به دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در صندوق رفاه دانشجویان سعی کرده‌ایم طی سال‌های گذشته ارتقای خدمت رسانی توام با کرامت انسانی برای دانشجویان داشته باشیم.

پرداخت ۴۱۷ میلیارد تومان وام به دانشجویان

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: سال گذشته حدود 417 میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت کرده‌ایم که با هم‌افزایی و حمایت دولت و افزایش درآمد اختصاصی صندوق رفاه، این رقم به 673 میلیارد تومان در سال 97 افزایش می‌یابد که البته با هم‌افزایی بانک‌ها تا 1300 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

یزدان‌مهر اضافه کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سال 93 وام ویژه دانشجویان دکتری تعریف کرده است که ماهانه به دانشجویان دکتری تسهیلات ارائه می‌شود و دانشجویان 2 سال بعد از فارغ‌التحصیلی و تنفس در اقساط 60 ماهه این وام‌ها را برمی‌گردانند.

وی ادامه داد: در سال 95 حدود 58 میلیارد تومان و سال گذشته حدود 166 میلیارد تومان وام ویژه دکتری پرداخت شد که امسال این وام به 220 میلیارد تومان افزایش یافته است که قطعا با این رقم ما می‌توانیم تعداد بیشتری از دانشجویان دکتری را پوشش دهیم و این امر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محقق می‌شود.

یزدان‌مهر با اشاره به افزایش وام ضروری دکتری بیان کرد: به هر دانشجوی دکتری 3 میلیون تومان وام ضروری ارائه می‌شود که در گذشته مبلغ این وام یک میلیون تومان بود و اکنون این رقم 3 برابر شده است.

پرطرفدارترین وام صندوق رفاه دانشجویان

یزدان‌مهر در خصوص وام شهریه گفت: این وام یکی از وام‌های پرطرفدار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است چرا که حدود 85 درصد دانشجویان ما شهریه پرداز هستند.

وی اضافه کرد: امسال با یکی از بانک‌های دولتی هم‌افزایی داشتیم تا وام قرض‌الحسنه بیشتری به دانشجویان ارائه دهیم همچنین سال گذشته وام شهریه‌ای که پرداخت شد 73 میلیارد تومان بود اما امسال اعتبار وام شهریه به بیش از 158 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافته و می‌توانیم دانشجویان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

افزایش حدود هشت میلیارد تومان وام ازدواج

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه به وام ازدواج دانشجویی اشاره کرد و گفت: سال گذشته 11 میلیارد و 700 میلیون تومان عملکرد وام ازدواج داشتیم که امسال به 19 میلیارد و 300 میلیون تومان افزایش یافته است.

یزدان‌مهر در خصوص در اختیار گذاشتن بودجه مناسب برای عتبات دانشجویی، افزود: وام عتبات دانشجویی در گذشته 300 هزار تومان بود که سال گذشته به یک میلیون و 500 هزار تومان برای دانشجویان متاهل و یک میلیون تومان برای دانشجویان مجرد افزایش یافت که مجموع مبلغ امسال این وام به 6 میلیارد تومان افزایش یافت و دانشجویان بیشتری تحت پوشش این وام قرار می‌گیرند.

وی در خصوص وام تغذیه دانشجویان بیان کرد: سال گذشته 3 میلیارد و 800 میلیون تومان وام در خصوص تغذیه پرداخت کردیم اما امسال حدود 10 میلیارد تومان تأمین اعتبار کرده‌ایم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به یارانه غذا که کمکی برای ارتقای سلف سرویس‌هاست، اظهار کرد: یارانه غذایی امسال به 48 میلیارد و 500 میلیون توامن افزایش یافته است در حالی که سال گذشته این رقم حدود 31 میلیارد و 700 میلیون تومان بود.

یزدان‌مهر در ادامه وام ودیعه مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش وام ودیعه مسکن متاهلی‌ و کمک رهنی‌ که به دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنیم، ‌سال گذشته 46 میلیارد و 100 میلیون تومان عملکرد داشته‌ایم و امسال به 59 میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است همچنین در سال‌های گذشته وام مسکن در پایتخت به دانشجویان متاهل 7 میلیون و 500 هزار تومان بود که سال گذشته این رقم به 15 میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: در کلان شهر‌ها هم 6 میلیون وام مسکن ارائه می‌شد که این رقم به 12 میلیون تومان افزایش یافت اما در سایر شهرها وام مسکن 4 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شد که اکنون به 9 میلیون تومان رسیده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار