جزئیات ایجاد ۵۰هزار شغل صندوق کارآفرینی امید در روستاها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات ایجاد ۵۰هزار شغل صندوق کارآفرینی امید در روستاها

از ابتدای امسال تا اول دیماه ۵۰ هزار و ۵۰۰ اشتغال جدید در مناطق روستایی و عشایری از محل ترکیب اعتبارات صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی امید ایجاد شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، طرح اشتغال روستایی و عشایری از ابتدای امسال با ترکیبی از اعتبارات ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و چهار بانک عامل وارد فاز اجرایی شد.
تاکنون نیمی از مجموع ۱.۵ میلیارد دلار اعتبارت صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و عشایری معادل ریالی ۷۵۰ میلیون دلار نزد چهار بانک صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست بانک سپرده گذاری و این موسسات نیز باید معادل اعتبارات تخصیصی صندوق را به عنوان آورده خود به عنوان تسهیلات اشتغال به طرح های تاییده شده متقاضیان پرداخت کنند.
کل منابع ریالی صندوق توسعه ملی و چهار بانک عامل برای ایجاد اشتغال روستایی و عشایری با احتساب نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات تخصیص یافته است.
سهم صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از موسسات عامل مجری این طرح از اعتبارات ۶ هزار میلیارد تومانی تخصیص یافته برای اشتغال روستایی هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون با احتساب طرح های منعقد شده، کل تعهدات این صندوق اجرایی شده است.
بر اساس این گزارش از ابتدای امسال تا اول دیماه، قرارداد پرداخت تسهیلات به ۲۰ هزار و ۱۵۰ طرح اشتغال بین صندوق کارآفرینی امید و متقاضیان منعقد شد که از این میزان تسهیلات ۱۹ هزار و ۵۱۴ طرح به ارزش حدود ۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
بررسی عملکرد تسهیلات پرداخت شده و اشتغال جدید این صندوق نشان می دهد، در بین ۳۱ استان کشور استان فارس با ۱۱ هزار و ۵۴۸ اشتغال جدید، در رتبه نخست اشتغالزایی توسط این صندوق قرار دارد.
پس از آن استان کرمانشاه با پیش بینی ۵ هزار و ۷۷۸ اشتغال جدید در رتبه دوم بیشترین اشتغال، استان سیستان و بلوچستان با پیش بینی ۳ هزار و ۶۷۱ اشتغال جدید در رتبه سوم، استان خراسان جنوبی با ۳ هزار و ۲۷۲ اشتغال جدید در رتبه چهارم، استان خراسان رضوی با ۳ هزار و ۱۳۳ اشتغال جدید دررتبه پنجم، استان آذربایجان غربی با ۲ هزار و ۲۵۷ اشتغال جدید در رتبه ششم، استان هرمزگان با هزار و ۷۸۳ اشتغال جدید در رتبه هفتم، استان کهگیلویه و بویراحمد با هزار و ۷۱۹ اشتغال جدید در رتبه هشتم، استان ایلام با هزار و ۵۷۹ اشتغال جدید در رتبه نهم و استان کردستان نیز با هزارو ۴۷۹ اشتغال جدید در رتبه دهم از نظر بیشترین اشتغال ایجاد شده قرار دارند.
البته تمرکز صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی عمدتا طرح های کوچک و متوسط در روستاهای دارای ظرفیت اشتغال است.
گزارش عملکرد اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی در سامانه کارا به تفکیک استان‌ها تا تاریخ ۱۳۹۷.۱۰.۱
بر اساس این گزارش، قرار است مابقی اعتبارات صندوق توسعه ملی برای چهار بانک و موسسه عامل به صورت مرحله ای تخصیص یابد.
متقاضیان طرح های اشتغال روستایی و عشایری طرح خود را در سامانه کارا ثبت کردند و هر یک از طرح ها پس از بررسی و تایید در دستگاه‌های اجرایی برای پرداخت تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند.
طی چند هفته اخیر به دلیل تکمیل حجم درخواست‌ها به میزان اعتباراتی که برای اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری اختصاص یافته است، امکان ثبت نام تقاضای جدید در سامانه کارا وجود ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار