جزئیات برنامه وزارت علوم برای استفاده از فضای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای/ پیگیری بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات برنامه وزارت علوم برای استفاده از فضای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای/ پیگیری بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها

شریعتی نیاسر درباره استفاده از ظرفیت آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ارتقاء سطح مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: هم اکنون در حال رایزنی برای نحوه در اختیار گذاشتن فضای آموزشی این سازمان با هدف ارتقای سطح مهارت دانشجویان هستیم.
به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست خبری مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد که هدف از آن تشریح برنامه‌های مربوط به همایش ملی آموزش عالی بود.

وی با اشاره به اینکه برای اعتلای آموزش عالی نیازمند مشارکت عمومی، خرد جمعی و عزم راسخ هستیم، اظهار داشت: اولین همایش ملی آموزش عالی در فروردین ماه سال95 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که با همراهی و همکاری وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی همراه بود و از 30 استاد برجسته تقدیر شد.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه مساله آموزش و ضرورت کیفیت‌بخشی در این همایش مورد توجه است گفت: این همایش‌ها با محوریت اثرگذاری در آموزش برگزار شده و اشخاص و اساتید برجسته مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دومین همایش ملی آموزش عالی در اردیبهشت ماه سال 96 با همکاری وزارت بهداشت در دانشگاه تهران بزگرار شد و از 14 نفر سرآمدان آموزش کشور تجلیل شد.

وی افزود: سومین همایش ملی آموزش عالی نیز در هجدهم اردیبهشت ماه سال 97 با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود که مصادف با دهه سلامتی آموزش خواهد بود؛ در این دهه تمام دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را برای ارتقای آموزش عالی خواهند داشت.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه پیاده‌سازی سند آمایش آموزش عالی و ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها از برنامه‌های ما خواهد بود گفت: در همایش پیش رو 6 پنل از جمله آموزش میان‌رشته‌ای،‌ آموزش‌های مهارتی، فرایندهای یاددهی و یادگیری اثربخش، بین‌المللی شدن آموزش‌ها، فرایندهای پذیرش دانشجو و سامانه‌های آموزش عالی مورد توجه است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حضور 100 تا 180 پژوهشگر در پنل‌های آموزشی این همایش خبر داد و گفت: این امر نشان می‌دهد که مشارکت عمومی خوب است و در این همایش نیز سرآمدان سال 96 معرفی خواهند شد.

وی در ادامه نشست با اشاره به اینکه سرآمدان آموزش عالی از حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی و کشاورزی خواهند، بود گفت: این اساتید از دانشگاه‌های صنعتی شریف،‌ شهید چمران اهواز، شیراز، تبریز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علامه طباطبایی،‌الزهرا، دانشگاه تهران و بهشتی خواهند بود.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: سرآمدان آموزشی براساس ویژگی‌هایی همچون شهرت و پرورش دانشجویان اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی انتخاب شدند و 70 کارگروه تخصصی با همکاری دانشگاه‌ها این سرآمدان را انتخاب کردند.

وی با اعلام این خبر که بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها به طور جدی پیگیری می‌شود گفت: در این باره بخشنامه‌هایی که حاصل از برگزاری همایش‌ها و جلسات مختلف است به دانشگاه‌های ابلاغ می‌شود تا سطح کیفی دانشگاه‌ها ارتقا یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره جزئیات بیشتر لزوم بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته 12.5 میلیارد تومان بودجه در این باره به دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کرد که بنا داریم براساس پیش‌بینی این اعتبارات را تا چهار برابر افزایش دهیم. قطعا مسئولان کشور با توجه به ضرورت‌های لازم در این حوزه اعتبارات لازم را تخصیص خواهند داد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای کیفی سطح آموزش‌ها جلوی مجوزهای جدید آموزشی را گرفتیم گفت: در حوزه ارتقای سطح مهارت‌آموزی و مهارت‌ افزایی اقدامات جدی را پیش رو داریم.

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به لزوم ارتقای مهارت دانش‌آموختگان دانشگا‌‌ه‌ها و رفع کمبودهای مهارت‌های فنی دانشجویان آیا برنامه‌ای برای انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای استفاده از ظرفیت‌های اموزشی آن که بیش از 6 هزار استاندارد آموزشی تدوین کرده، دارید یا خیر، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به نیازهای مهارت‌آموزی وزارت علوم اقبال خوبی نشان داده و از این بایت تشکر و تقدیر می‌کنند.

وی افزود: در راستای ارتقای کسب مهارت دانش‌آموختگان قرار است ضوابطی تعیین و ابلاغ شود که تمام دانشگاه‌های کشور از ظرفیت‌های آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حین تحصیل و حتی پس از آن بهره‌مند شوند؛ در این باره رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم تا نحوه در اختیار گذاشتن امکانات برای دانشجویان متناسب با نحوه خدمات‌دهی مهارتی مورد ارزیابی قرار گیرد و قطعا در این باره تدابیر لازم اندیشیده شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار