جزئیات تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ بخشنامه‌ای، جزئیات نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه‌ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» را به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است: پیرو ابلاغ نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و مباحث جلسات شورای معاونان دانشگاه، آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی برای اجرا ابلاغ می شود.

آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

براساس بندهای این آیین نامه؛ واحدهای دانشگاهی بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند.

در این آیین نامه به مراحل تأسیس دانشکده‌ها اشاره شده که شامل «تهیه طرح توجیهی و برنامه عملیاتی براساس برنامه راهبردی واحد و آمایش منطقه‌ای و ظرفیت‌های واحد دانشگاهی و ارائه به استان» و «بررسی و تأیید طرح توجیهی دانشکده و الزامات توسط کمیته گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان و شورای تخصصی گسترش» است.

همچنین آموزش در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی از نوع مهارتی و به دو صورت بلندمدت و کوتاه مدت است. جذب، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی مهارتی نیز در دانشگاه با تأکید بر ملاک‌های مهارتی است.

براساس بندهای این آیین نامه؛ پژوهش‌هایی که در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی انجام می شود، از نوع توسعه‌ای و برای ارتقای روش‌های مهارت‌افزایی است. تمامی امور فرهنگی و دانشجویی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی همانند سایر دانشکده‌ها براساس ضوابط و مقررات دانشگاه و توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد دانشگاهی راهبری می شود.

همچنین در این آیین نامه آمده است؛ با توجه به گسترش مشاغل نوین، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی می توانند انواع آموزش‌های کوتاه‌مدت شامل پیش اشتغال، آموزش‌های مشاغل نوین، حین کار (بازآموزی) و ارتقای حرفه‌ای شاغلان را برنامه‌ریزی و ارائه کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار