جزئیات تسهیلات اشتغالزایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات تسهیلات اشتغالزایی

وزیرکار با بیان این که ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است گفت:یکی از نیازمندی‌های جامعه کارگری امروز جامعه ما بالا بردن مهارت کارگران ماست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،بررسی آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که به‌رغم اختصاص منابع مختلف برای ایجاد اشتغال وضعیت اشتغال‌زایی، به واسطه افزایش روز‌افزون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و متقاضیان کار در اثر ورود مد هرم جمعیتی به سن اشتغال از یکسو و افزایش نرخ مشارکت اجتماعی از سوی دیگر، نرخ بیکاری در سال‌های اخیر روندی صعودی داشته‌است. به نحوی که نرخ بیکاری در سال گذشته با رسیدن به رقم12.1 درصد جز بالاترین نرخ بیکاری طی سال های اخیر است.

محمد شریعتمداری، وزیرکار درخصوص فرهنگ کار و توجه به اصل کار به عنوان اقدامی فرهنگی و مضرات بیکاری گفت، ایشان فرمودند امسال سال رونق تولید است و قوام تولید به وجود کارگر وابسته است؛ ما باید ارزش کار را بیشتر بگوییم. تاکید ایشان این بود که نفس کار یک ارزش است و نه یک نیاز؛ بلکه کار در تامین نیازهای روحی انسان جایگاه رفیعی دارد و این مساله نکته مهمی بود.

وی افزود: همه پیامبران الهی علاوه بر رسالت اصلی خود همه کار و تلاش کرده‌اند؛ از نوح نبی که کار نجاری انجام می‌داد تا سایر پیامبران و پیامبر اسلام که به تجارت و دامداری مشغول بودند نشان می‌دهد در کنار سایر فعالیت‌های دیگر کار جایگاه و منزلت معنوی دارد و راه آن تکریم کارگر است. در جامعه ما باید کار و گارگر محترم شمرده شود.

وی ادامه داد: کارفرمایی که تکریم می‌شود به سمت کارآفرینی بیشتر حرکت می‌کند و کارگری که مورد تکریم قرار بگیرد و کیفیت کارش را بالا می برد و عشق را با کار عجین می‌کند و وقتی کار با عشق ممزوج و عجین شود کار رقابتی شکل گرفته و ارزش افزوده و ثروت خلق می‌کند و شغل می آفریند. کالا و خدمات با کیفیت ایرانی تولید می کند و رغبت مصرف کننده را به مصرف کالای ایرانی به اختیار خودش بالا می برد. آنگاه اثرات نصایح ما که می گوییم مصرف کالای خارجی فی‌نفسه یک ضد ارزش است. امروز دنیا، دنیای رقابت است و نوعی رقابت اعلام نشده بین فرصتهای شغلی در بین کشورهای جهان در جریان است. اگر ما بخواهیم از این فرصت شغلی خودمان استفاده کنیم باید برنامه های روشنی داشته باشیم . البته دولت در این زمینه برنامه های روشنی و خاصی را از سالهایی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی سخن گفتند در پیش گرفته است .

شریعتمداری گفت: البته زیربنا و اصل همان برنامه اول است اما در حوزه مادی هم باید کارهای اساسی انجام شود. صیانت از اشتغال موجود یکی از مهمترین وظایفی است که باید به آن بپردازیم . ما در جهت صیانت از اشتغال موجود نیازمند اتخاذ سیاست های مالیاتی حامی تولید هستیم . باید در سالجاری بتوانیم سیاست‌های حامی تولید را در حوزه مالیاتی در عرصه سیاستگذاری اقتصادی مشاهده کنیم و در سال رونق تولید نیازمند بازنگری تصمیمات شواری پول و اعتبار در تخصیص منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشیم و باید شاهد این باشیم تا سرمایه در گردش ، سرمایه ثابت به نرخهای مناسب د ر شورای پول و اعتبار به مورد عمل گذاشته شود و دولت در این برنامه‌های روشنی را اتخاذ کرده است .

شریعتمداری گفت: ما در سال رونق تولید نیازمند مالیات بر ارزش افزوده حامی تولید باشد و دولت در این زمینه برنامه هایی را اتخاذ کرده است . در سال رونق تولید نیازمند سیاست‌های جدید تامین اجتماعی برای حمایت از کارگر و حمایت از تولید هستیم و هم سازمان تامین اجتماعی و هم برنامه‌های کارگری کشور در این جهت گام‌هایی را در سال 98 بر خواهند داشت. در سال رونق تولید ما نیازمند بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار هستیم و باید موانع را از سر راه رونق تولید برداریم. 1400 قانون طی سال‌های گذشته اصلاح شده و مقررات زاید برداشته شده و این کار باید با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

*سیاست های حذف 1400 قلم کالا ادامه دارد

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که در سال رونق تولید ، سیاست‌های تجاری مناسب اتخاذ کنیم. 1400 قلم کالایی که در کشور تولید می‌شد ورودش را به کشور ممنوع کردیم و این سیاست باید ادامه پیدا کند. فرصت شغلی ایرانی با تولید کالای ایرانی و خرید کالای ایرانی به‌وجود بیاید. با واردات کالاهایی که به کشور انجام می‌دهیم عملا این فرصت را در اختیار رقیب قرار می‌دهیم. ما نباید فرصت‌های شغلی کشور را به بیگانگان تعارف کنیم و راه‌حل این موضوع پرداختن به ممنوعیت واردات در زمینه‌ کالاهایی است که ما در داخل امکان تولید آن را داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مهم‌ترین رکن در موضوع رونق تولید توجه به معیشت کارگران است. ما تلاش کردیم در روزهای پایانی سال گذشته در یک سه جانبه‌گرایی بین کارگر و کارفرما و دولت تلاش کردیم تا حدودی فاصله بین حداقل سبد معیشت کارگران با حداقل دستمزد را ثابت نگه داریم. حتی نتوانستیم آن را به طور کامل رفع کنیم و از این بابت نگران هستیم و می‌خواهیم در این زمینه قدم‌های موثرتری برداشته شود.

وی ادامه داد: اگر سال رونق تولید را بخواهیم جدی بگیریم و برای حل مشکلات رونق تولید تلاش کنیم، باید به معیشت کارگران بیش از این توجه کنیم. اصل نظام مزدی باید مورد اصلاح جدی قرار بگیرد. اصلاح نظام مزدی باید به سمت ایجاد رابطه بین مزد و تلاش و مزد و سود در واحد‌های تولیدی باشد. اگر کارگران از سود واحدهای تولیدی در حد کارآفرینی که می‌کنند بهره‌مند شوند با علاقه بیشتری کار خواهند کرد. دستمزد کم عامل پریشان خاطری کارگران ماست و هم طروات را از کار و تولید می‌گیرد و هم باعث حوادث ناشی از کار در طی کار و تولید می‌شود.

شریعتمداری عنوان کرد: مالکیت کارگران در واحدهای تولیدی به جای خصوصی‌سازی به این شکلی که ما داریم انجام می‌دهیم با استفاده از مکانیزم تعاونی‌ها یکی از برنامه‌هایی است که ما در سال 98 به طور جدی به آن می‌پردازیم. خصوصی‌‌سازی‌ها به معنی واگذاری کارخانجات تولیدی فقط به افرادی که آن را تبدیل به اهن‌پاره کنند و زمینش را بفروشند و مورد استفاده قرار دهند به هرترتیب باید متوقف شود و حرکت به این سمت باشد که ما بتوانیم از طریق تعاونی‌های تولیدی بخشی از سهام کارخانجات تولیدی را در خصوصی‌سازی‌ها به خود کارگران واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: در این صورت کارگران ما این امکان را پیدا می‌کنند که با احساس مالکیت در تولید و اصل ثروت مشارکت خود را در تولید افزایش دهند و این اقداماتی است که باید انجام شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به موضوع مسکن‌های کارگری گفت: مسکن مهر در کشور قدم‌های خوبی را در موضوع تامین مسکن ارزان‌ قیمت برای مردم برداشت اما مسکن کارگران ما هنوز تامین نیست و ما باید حتما در یک برنامه روشن در حوزه مسکن اجتماعی بتوانیم مسکن کارگران را به عنوان یک دغدغه در ذهن آن‌ها کم کنیم.

وی گفت: زمانی بن کارگری در اختیار کارگران قرار می‌گرفته است و امروز که ما ارز نیمایی داریم باید بتوانیم کالاهای مورد نیاز و ضروری کارگران با قیمت معادل قیمت تمام شده به اضافه سود معقول را از طریق تعاونی امکان که یک تعاونی گسترده مورد نیاز در بخش کارگری کشور است برطرف کنیم. این تعاونی مکلف و موظف است با برقراری ارتباط با نظام توزیع ارز نیمایی در سال جاری برای ارائه کالا با قیمت‌های مناسب به طبقه کارگری کشور قدم‌های جدی‌تری بردارد و به هیچ وجه از مجموعه فعالیت‌های تعاونی در ارائه کالاها راضی نیستیم و این اتفاق باید رخ دهد.

*بالابردن مهارت کارگران یکی از نیازمندی های جامعه است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال رونق تولید باید توجه به مهارت افزایی کنیم. یکی از نیازمندی‌های جامعه کارگری امروز جامعه ما بالا بردن مهارت کارگران ماست. یکی از نیازمندی‌های جامعه جوان ما که از تحصیلات دانشگاهی و دانش‌آموزی خارج می‌شوند نداشتن مهارت و توجه به مهارت افزایی است. اگر ما زمانی نیازمند نهضت سوادآموزی بودیم امروز ما نیازمند نهضت مهارت افزایی هستیم. اگر زمانی با بی سوادی پیکار می‌کردیم امسال باید پیکار با بی‌مهارتی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: دولت با تهیه و تقدیم قانون مناسب به مجلس این کار را آغاز کرد به گونه‌ای که شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور شکل بگیرد و ما در جلسات مختلفی که با شورای هماهنگی سران سه قوه داشتیم تقاضا کردیم که 50 میلیون یورو منابع ارزی در اختیار واحدهای آموزش فنی و حرفه‌ای به افزایش مهارت کارگران شاغل و جوانان جویای کار کشور ما قرار بگیرد تا مهارت افزایی به عنوان یک مفهوم مهم مورد توجه جدی قرار بگیرد.

در سال رونق تولید ما بایستی مبارزه با فساد را جدی بگیریم . اگر توجه نکنیم بر سرما خراب خواهد شد . حتما باید در این سال در همه فعالیتهای اقتصادی موضوع فساد ستیزی را در دستور کار قرار دهیم . این یعنی محقق نخواهد شد مگر با جوانگرایی نخبه گرایانه ، ا باید از جوانان نخبه در عرصه کار و تولید و در عرصه فعالیتهای اجرایی دولت در سطوح مختلف کشور استفاده جدی کنیم . اگر به این موضوع معتقدیم باید به لوازم آن نیز تن دهیم . جوان نخبه یعنی تحصیل کرده دانشگاهی

وی افزود : ما باید مجربان و تجربه آنان را در کنار اتکا به نوآوری ، خلاقیت ، نشاط ، تلاش ، دلیری و شجاعت نیروی جوان قرار دهیم تا کار را پیش ببریم .

وزیرکار افزود : انقلاب ما به این ترتیب اداره شد امروز نیز اتکای ما باید به جوان عزیز کشور باشد و در این زمینه نیز عمل کنیم و شعار ندهیم . ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن عمل کردیم و این راه را ادامه خواهیم داد و به لوازم آن نیز تن خواهیم داد.

شریعتمداری افزود : شفافیت در عرصه فعالیت های اقتصادی و آنچه که مردم باید بفهمند ،یعنی آنچه که مردم باید بدانند بجز مسائل امنیتی باید شفافیت کامل وجود داشته باشد و همه باید در جریان قرار بگیرند .باید شفافیت کامل باشد همه باید در جریان همه مسایل قرار بگیرند . به این شکل رونق تولید اتفاق می افتد و به این شکل مردم دلگرم می شوند و اعتماد عمومی افزایش می یابد و سرمایه اجتماعی رشد پیدا می کند.

* تسهیلات اشتغالزایی

شریعتمداری به موضوع اشتغال پایدار پرداخت و گفت : با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب برداشت یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی که 750 میلیون دلار آن به میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان در اکثر روستاها و بخش های زیر 10 هزار نفر کشور برای فعالیت های تولیدی به مردم شریف تقدیم شد.

وی افزود : همچنین 12 هزار و 800 میلیارد تومان دیگر آن در سالجاری تخصیص داده خواهد شد تا کار و اشتغال در مراکز توسعه مهم کشور که روستاها و بخش های زیر 10 هزار نفر هستند با نرخ ارزان وام به وجود آید . امیدواریم بتوانیم با تغییراتی که بوجود آمده امنیت سرمایه گذاری و حمایت از تولید با نگاه روشنی که ریاست محترم قوه قضاییه هم در دوره قبل و هم در این دوره به آن دارند ما را در این زمینه کمک کنند .

وزیرکار بیان کرد: توجه امسال ما در موضوع اشتغال پایدار توجه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان و جوانان عزیزی که دارای طرح های ویژه اقتصادی دارند می باشد . علاوه بر این حرکت در جهت مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت زنان سرپرست خانوار برای تأمین معیشت خانواده و هم نیازهایی که کشور دارد نیز در دستور کار ما قرار گرفته است .

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار