جزئیات تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۷/ برآورد ایجاد ۱۹۸هزار شغل

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۷/ برآورد ایجاد ۱۹۸هزار شغل

طی سال گذشته ۶ هزار و ۶۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به متقاضیان پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه اشتغال روستایی و عشایری پس از اخذ مجوز از رهبر انقلاب مبنی بر برداشت معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی، از اواخر سال ۱۳۹۶ پس از تصویب در هیأت وزیران و مجلس شورای اسلامی، در قالب «قانون قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» کلید خورد.

قانونی که دولت و مجلس را امیدوار کرد تا سالانه بخشی از اشتغال هدف‌گذاری شده‌ی یک میلیونی را از محل این برنامه البته با تمرکز بر مناطق روستایی، عشایری و مرزی ایجاد کنند.

عملاً برنامه اشتغال روستایی و عشایری پس از طی مراحل تصویب قانون و تهیه آئین نامه و ضوابط اجرایی مربوطه، از اردیبهشت سال گذشته عملیاتی شد.

در قالب اجرای این برنامه بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان ۴ مؤسسه عامل انتخاب شدند تا با تلفیق منابع خود با منابع صندوق توسعه ملی نسبت به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری اقدام کنند.

آمار فعالیت تقریباً یک ساله چهار مؤسسه عامل در اجرای برنامه اشتغال روستایی نشان می‌دهد، از اردیبهشت تا دهه اول اسفند ۹۷ بالغ بر ۸۴ هزار ۳۰۰ طرح پس از طی مراحل بررسی در کمیته‌های استانی، توجیه اقتصادی آنها نیز توسط بانک‌ها مورد تأیید قرار گرفت و قرارداد اجرای بالغ بر ۷۹ هزار طرح نیز بین مؤسسات عامل و متقاضیان اجرای این طرح‌ها منعقد شده است.

جزئیات تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۷/ برآورد ایجاد ۱۹۸هزار شغل

پس از انعقاد قرارداد، تسهیلات اجرای ۷۶ هزار و ۴۰۰ طرح اشتغالزایی پرداخت شد که ارزش تسهیلات پرداختی ۶ هزار و ۶۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

برآورد اشتغال ایجاد شده با تسهیلات پرداختی در بازه زمانی اردیبهشت تا اسفند سال گذشته، ۱۹۸ هزار و ۵۰۸ نفر است. بررسی اشتغال ۱۹۸ هزار نفری با تسهیلات ۶ هزار و ۶۶۶ میلیاردی نشان می‌دهد، هزینه ایجاد اشتغال به ازای هر نفر حدود ۳۳ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان است.

هزینه ۳۳ میلیون و ۵۸۴ هزار تومانی اشتغال به ازای هر نفر، در قبال میانگین هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی حاکی از آن است که هزینه سرانه اشتغال در برنامه اشتغال روستایی و عشایری کاهش قابل توجهی داشته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار