جزئیات سنجش سلامت 104 هزار نوآموز در خوزستان/جریمه برای عدم مراجعه در نوبت ثبت‌نام

دسته ها: اخبار استان اخبار آموزش و پرورش اخبار

جزئیات سنجش سلامت 104 هزار نوآموز در خوزستان/جریمه برای عدم مراجعه در نوبت ثبت‌نام

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه بر اساس آمار ثبت‌احوال 104 هزار نوآموز بدو ورود به پایه اول دبستان در استان، امسال برای ثبت‌نام در مدارس باید مورد ارزیابی و سنجش سلامت قرار بگیرند، جزئیات اجرای این طرح در سال جاری را تشریح کرد و گفت: سنجش سلامت نوآموزان به‌طور رسمی از 20 خردادماه آغاز می‌شود.

محمد تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان از 16 خردادماه به‌طور غیررسمی آغاز شده است و خانواده‌ها باید برای نوبت‌گیری به نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی خود که می‌خواهند فرزندشان را در آنجا ثبت‌نام کنند، مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به‌طور رسمی از 20 خردادماه آغاز می‌شود، گفت: بر اساس آماری که از اداره‌کل ثبت‌احوال استان دریافت شده، امسال 104 هزار کودک قرار است به پایه اول ابتدایی وارد شوند که این کودکان حتماً باید در طرح سنجش سلامت مورد ارزیابی قرار بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان هدف اصلی از اجرای این طرح را ارزیابی و غربالگری نوآموزان بدو ورود به پایه اول ابتدایی عنوان و تصریح کرد: سنجش نوآموزان در این طرح در 13 زمینه شامل بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، اختلال جسمی حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد به سن، معاینات پزشکی، اختلالات دهان و دندان، بیماری‌های نیاز به مراقبت (پوستی و …) و وضعیت واکسیناسیون انجام می‌شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه هدف بعدی اجرای این طرح، تعیین جایگاه آموزشی نوآموزان برای تحصیل در مدرسه عادی، استثنایی یا ارجاع به بهزیستی برای سنجش تخصصی است، گفت: این طرح به‌طور مشترک توسط اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

وی در خصوص مهم‌ترین توصیه‌ها برای خانواده‌ها، اظهار داشت: لازم است والدین برای نوبت‌گیری به مدرسه نزدیک خانه مراجعه و در آنجا از مدیر مدرسه یک برگه نوبت دریافت کنند؛ مدارک موردنیاز برای سنجش در این برگه درج شده که شامل شناسنامه والدین، شناسنامه نوآموز، کارت واکسیناسیون، یک قطعه عکس سه در چهار و پرینت همان برگه است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: والدین لازم است با در دست داشتن این مدارک به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کنند، در صورت نقص مدارک به کار آن‌ها رسیدگی نمی‌شود؛ همچنین نکته مهم این است که قبل از مراجعه به پایگاه، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه و آخرین واکسن کودک را بزنند.

تقی‌زاده هزینه انجام این معاینات را 20 هزار تومان عنوان و تصریح کرد: این هزینه تنها با کارت شتاب قابل پرداخت است؛ همچنین والدین توجه داشته باشند که حتماً بر اساس نوبت دریافتی به پایگاه مراجعه کنند زیرا در غیر این صورت باید برای گرفتن نوبت جدید و لغو نوبت قبلی، پنج هزار تومان به‌عنوان جریمه پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه امسال 53 پایگاه سنجش در سراسر استان برای غربالگری نوآموزان فعال هستند، افزود: سال گذشته 46 پایگاه برای سنجش سلامت نوآموزان راه‌اندازی شد که امسال در شهرهای صیدون، دهدز، سردشت و اندیکا نیز پایگاه ثابت مستقر و در شهرهای کارون و مناطق عشایر نیز 2 پایگاه جدید افزوده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه به‌طور مستقیم حدود 450 نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان استان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: البته تمام ادارات آموزش و پرورش و مراکز بهداشت در سراسر استان به‌طور غیرمستقیم درگیر طرح سنجش هستند.

اخبار استان اخبار آموزش و پرورش اخبار