جزئیات سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۰+ شرایط و ضوابط

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در کنکور سراسری ناپیوسته سال ۱۴۰۰ همانند سال‌های قبل سهمیه‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد از دو روز قبل شروع شده است.

کنکور از سال ۱۳۴۸ شروع شد و در ابتدا فقط سهمیه بومی در آن وجود داشت، یعنی برای مناطق محروم سهمیه بومی آن هم فقط در برخی رشته‌ها در نظر گرفته می‌شد و سهمیه بندی‌های کنکور بعدا ایجاد شد. بعد از بازنگری شورای عالی انقاب فرهنگی سهمیه بومی و غیر بومی مطرح شد و بعد سهیمه منطقه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ به وجود آمد. بعد هم مسئله دفاع مقدس به وجود آمد و سهمیه بندی برای خانواده شهدا و جانبازان مصوب مجلس شورای اسلامی پیش آمد.

این سهمیه ها مقرر بود سال گذشته ساماندهی شوند و بخش اعظم آنها حذف شود اما امسال هم همانند روال سال های قبل سهمیه ها در کنکور اعمال به می شود که به شرح زیر است:

سهمیه مناطق کنکور سراسری ۱۴۰۰

شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جزو یکی از مناطق ۲،۱ و ۳ محسوب می‌شوند. متقاضیان سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند ۲۶ فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامت‌گذاری کنند.

الف) برای متقاضیان نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای متقاضیان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی متقاضیان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه متقاضی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

ه) فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می‌شوند.

و) متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ز) همه متقاضیان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

چنانچه متقاضی، بخش‌های محل اخذ مدرک تحصیلی خود را اشتباه درج کند به طوری که سهمیه منطقه وی تغییر کند، قبولی او لغو خواهد شد و از این رو متقاضیان باید در درج صحیح کد بخش‌های محل اخذ مدارک تحصیلی دقت کنند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط خود در بند‌های «الف» تا «ج» متقاضی این سهمیه شوند.

الف) سهمیه رزمندگان: رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آئین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۳۱ شهریور ۶۷ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند باید به ارگان ذی‌ربط مراجعه کنند و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل کنند.

بعد از زمان ثبت نام باید فرم توسط ارگان مربوطه مورد تأیید نهایی قرار گیرد و این افراد در صورت تأیید نهایی در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند. (تبصره‌های این موضوع در دفترچه کنکور آمده است).

الف) سهمیه رزمندگان: آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر میزان موظفی، از تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۳۱ شهریور ۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام مربوطه می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

این افراد نیز باید با مراجعه به سازمان‌های تابعه فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون را تکمیل کنند تا مورد تأیید نهایی قرار گیرد و در صورت تأیید نهایی توسط ارگان ذی‌ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

ب) سهمیه ایثارگران: «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی را تکمیل کنند.

همچنین «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» هم باید بند مربوطه را علامت‌گذاری کنند و کد دریافتی از ارگان ذیربط را در قسمت مربوطه درج کنند تا در صورت تأیید ارگان، در سهمیه گزینش شوند.

بر اساس ماده ۹۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ ۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت).

همچنین بر اساس همین قوانین، پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت).

در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول سهمیه تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، مابقی آن به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کند.

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصد و ۵ درصدی، ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

ظرفیت در کد رشته محل‌هایی به سهمیه‌های فوق تخصیص پیدا می کند که امکان گرد کردن ریاضی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

این سهمیه‌ها بر اساس قوانین و مقررات اختصاص یافته و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه‌ها توسط مراجع ذیصلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

متقاضیان سهمیه ایثارگران، علاوه بر سهمیه ایثارگران همانند سایر متقاضیان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می‌شوند و سهمیه مناطق آن‌ها نیز در کارنامه نتایج علمی درج می‌شود.

بر اساس قانون آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، یکبار در رشته‌های تحصیلی دوره روزانه با آزمون یا بدون آزمون (برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال ۱۳۶۸ به بعد و برای پذیرفته شدگان سهمیه شاهد از سال ۱۳۷۶ به بعد) پذیرفته شده‌اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت نام کرده و یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور در آزمون سراسری در هیچ دوره‌ای اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه) غیرانتفاعی، پیام نور، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی، دانشگاه آزاد را نخواهند داشت.

داوطلبان مشمول این ماده تحت هیچ عنوان حق استفاده مجدد از این سهمیه در تمامی دوره‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی را ندارند.

همچنین بر اساس قانون آن دسته از متقاضیان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان با آزمون و یا بدون آزمون رشته‌های تحصیلی غیر روزانه (دوره‌های نوبت دوم (شبانه) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پیام نور، دانشگاه آزاد، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی و) … قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در این آزمون خواهند بود.

در واقع اگر متقاضی یک بار از سهمیه ایثارگران جهت ورود به دوره‌های غیر روزانه استفاده کرده باشد، صرفاً با انصراف از تحصیل می‌تواند جهت ورود به دوره‌های غیر روزانه یک بار دیگر استفاده کند.

اگر داوطلبی یک بار از سهمیه ایثارگران جهت ورود به دوره‌های روزانه از سال ۱۳۶۸ به بعد استفاده کرده باشد، دیگر حق استفاده از سهمیه در هیچ دوره‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی را در آزمون سراسری ندارد.

متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان (شخص رزمنده داوطلب بسیجی) و ایثارگران (همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه (نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور) کد پیگیری ۱۲ رقمی را دریافت کرده و آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج کنند.

 

ج) سهمیه خانواده شهدا: خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکور باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار ندارند، در صورت تأیید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، این متقاضیان در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

سهمیه بهیاران

طبق مصوبات جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان ۵ درصد از ظرفیت هر یک از رشته محل‌های دوره روزانه مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص پیدا می کند. این افراد باید برخوردار از سلامت کامل جسمی و روانی باشند.

دارا بودن گواهینامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتی و یا غیردولتی به تأیید دفتر پرستاری محل خدمت، دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتی و غیردولتی به عنوان «بهیار» در استان محل خدمت پس از دریافت مدرک دیپلم بهیاری به تأیید دفتر پرستاری محل ارائه خدمت از جمله این شرایط است.

دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) و یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه ساله) به اضافه دریافت مدرک پیش دانشگاهی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و کسب حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد از دیگر شرایط پذیرش است.

استان بومی، استان محل خدمت (محل اشتغال) بهیار است و متقاضیان حق انتخاب کدرشته محل‌های ایجاد شده در استان‌های همجوار را ندارند. در صورت عدم رعایت این ضابطه در صورت قبولی، قبولی داوطلب لغو خواهد شد.

طول دوره تحصیل و نظام آموزشی مطابق آئین نامه آموزشی مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی است. پذیرفته شدگان این سهمیه مجاز به انتقال و جابجایی نیستند.

برنامه آموزشی مطابق برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی است. درس‌هایی که دانشجو در دوره بهیاری گذرانده است در مقطع کارشناسی پیوسته، تطبیق واحد داده نمی‌شود و دانشجو ملزم است تمام دروس مقطع کارشناسی پیوسته را بگذراند.

متقاضیانی که با توجه به ضوابط اعلام شده علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری هستند، باید علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه‌ها برحسب مورد، وضعیت خود را با علامت‌گذاری قسمت مربوط تعیین کرده و همچنین استان محل خدمت خود را (استان محل اشتغال به حرفه بهیاری) در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.

این افراد باید مدارک لازم را نیز تهیه کنند تا از اولویت اختصاص داده شده برای رشته ذی‌ربط استفاده کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار