جزئیات سیزدهمین کارگروه اشتغال استان خوزستان

دسته ها: اخبار استان اخبار

جزئیات سیزدهمین کارگروه اشتغال استان خوزستان

سیزدهمین کارگروه اشتغال استان خوزستان با حضور معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار خوزستان امشب در سالن استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیزدهمین کارگروه اشتغال استان خوزستان با حضور معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار خوزستان امشب در سالن استانداری خوزستان برگزار شد.

عیسی منصوری معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ظرفیت خوب خوزستان اظهار کرد: اگر جریانی هرچند مقطعی در منطقه در حال شکل‌گیری است کمک کنید قدرت و سرعت لازم را پیدا کند و با دید مثبت به ماجرا نگاه کنیم و بخش منفی را باید مدیریت کرد. وضعیت اقتصادی که در حال حاضر در کشور وجود دارد مقطعی و گذرا است در این شرایط رقابت نکنیم.

وی افزود: همه کشورهایی که به عنوان کشور درحال توسعه موفق می‌شناسیم، دوران مشابه وضعیت اکنون ما را تجربه کردند. این کشورها ظرفیت نشان دادند و با انعطاف‌پذیری با مسئله برخورد کردند. تجربه تاریخی و تمدنی کشور ما نیز اثبات کرد که این دوران مقطعی است.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ظرفیت جمعی جامعه را مدیریت و در مقابل اتفاقات نگهداری کرده است، عنوان کرد: آنچه که الآن در اغلب حوزه‌ها محدودیت داریم عدم اتصال به بازار بزرگ است. نیروگاه‌های زیادی داریم که اغلب از لحاظ تکنولوژی قادر به تأمین استانداردهای شرکت‌های نفتی ما نیستند. واحدهای سازنده قادر به ساخت قطعه هستند ولی وقتی سیستم می‌شوند قادر به تولید نیستند.

وی گفت: گلوگاه اصلی ما این است که نیروی متناسب با نیازی که الآن وجود دارد، در واحدهای سازنده نیست. واقعیت این است که با توجه به ظرفیت‌های فعلی فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه مشخص شد که قادر به تولید انسان‌افزار نیست. و فوری‌ترین اقدام در این شرایط پرورش نیروی کار و ارتقای انسان‌افزار است. در خوزستان مشکل ما بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیست بلکه بیکاری کم‌سوادان است.

پرداخت قسط سوم اشتغال روستایی به استان

منصوری با اشاره به اینکه گلوگاه ما دسترسی فیزیکی به آب قابل استفاده صنعت و کشاورزی است، اظهار کرد: در حوزه آب با هماهنگی وزارت نیرو گام‌های اساسی برداشته شد که باید قوت پیدا کنند. ظرفیت‌های فنی و منابع مالی را به اشتراک بگذاریم، خواهیم دید از این طریق بسیاری مشکلات رفع خواهد شد. همچنین یکسری الگوهای مدیریت منابع وجود دارد که آمادگی برای استفاده از این ظرفیت بین‌المللی از طریق وزارت‌خانه موجود است.

وی گفت: منابع حوزه زیست محیطی آب زیاد است و به لحاظ تکنولوژیکی و به لحاظ مالی می‌توان بی‌دردسر از آن استفاده کرد. در حوزه کشاورزی، فولاد و ظرفیت‌های دیگر منطقه می‌توان مشارکت اقتصادی داشت و اقتصاد مقاومتی در اینجا نمایان می‌شود.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حداکثر تا یک ماه آینده مطالعات مبتنی بر ادبیات مشترک بین دستگاهی را به روز کنید، عنوان کرد: در استان چند رسته منتخب گزینش شود و صنایع به صورت مشخص یک چتر حمایتی برای رسته‌های منتخب تعریف کنند. در این حالت یک برنامه عملی مشخص مشترک بین دستگاه‌ها بخش خصوصی داشته باشیم و از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

منصوری گفت: پرداخت سوم قسط اشتغال روستایی از طریق سازمان برنامه‌وبودجه مدت زیادی است که ابلاغ شده است و منتظر واریز به حساب بانک‌ها هستیم. همچنین مرحله چهارم روز سه‌شنبه هفته گذشته از طریق صندوق توسعه ملی و بانک ملی توافق شد و در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

شرکت نفت باید مسؤولیت کار خود را به عهده بگیرد

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با شاره به اینکه استان خوزستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد، اظهار کرد: مسؤولین حوزه نفت در کشور نقشه‌ای برای حفر چاه‌های اکتشافی به منظور اخذ مجوز ارائه دادند. کل مناطق استان ازجمله تالاب شادگان، مزارع توسعه نیشکر، مناطقی در دزفول و اندیمشک و در جنوب استان از خرمشهر تا اروندکنار نیز شامل می‌شد. که در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که کل استان را به شرکت نفت تحویل دهیم. خطاب به وزیر نفت گفته شد حال که می‌خواهید خوزستان را شخم بزنید باید مسئولیت کار را بر عهده بگیرید.

وی افزود: نفت باید از بخشی‌نگری خارج شود و فقط به فکر استخراج نباشد. استخراج نفت موانعی در جهت توسعه استان ایجاد می‌کند، حریم‌هایی دارد که عملاً حرکت استان در مسیرهای دیگر را با چالش مواجه می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد طرح توسعه استانی با محوریت نفت و صنایع وابسته به نفت طراحی شود.

افزایش استخراج نفت در غرب کارون از 50 هزار بشکه به 1.2میلیون بشکه

استاندار خوزستان با بیان این‌که برنامه‌های موجود در غرب کارون زمینه اشتغال را به صورت جدی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: از یک و نیم سال گذشته با توجه به برنامه‌های که نفت در هویزه و سوسنگرد دارد، در این زمینه کار شد. باید آموزش نیروهای مورد نیاز هر چه سریع‌تر آغاز شود. برنامه‌های که وزارت نفت برای منطقه دارد بسیار گسترده است. در غرب کارون قرار است از ۵۰۰ هزار بشکه نفت به 1.2میلیون بشکه نفت در روز برسیم و همچنین صنایع وابسته که قرار است در کنار آن وجود داشته باشد همه در کنار هم یک منطقه ویژه انرژی را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: علاوه بر ابزار لازم باید انسان‌ها را برای تکنولوژی‌های متناسب که در منطقه قرار است راه‌اندازی شود، آموزش دهیم. این اقدامات شروع شده است ولی باید اهتمام ویژه‌ای برای ادامه کار داشته باشیم.

شریعتی با اشاره به پیگیری ثبت تجربه اشتغال در استان، اظهار کرد: کارگروهی برای جلوگیری از انحراف در تسهیلات ابلاغ شده تشکیل شود. این کارگروه باید بازدید و نظارت دقیق داشته باشد که اعتبارات اختصاص داده شده در جای خودش هزینه شود. حدود 1.5 میلیارد دلار اعتبارات تسهیلات استان است که رقم قابل توجهی است. انتظار می‌رود که به طور دقیق اداره کل کار استان خوزستان و حوزه معاونت اقتصادی در این خصوص نظارت کنند.

وی افزود: طراحی استراتژی‌های سال ۹۷ و ۹۸ با رویکرد مزیت‌های استان باشد، بررسی شود در چه حوزه‌هایی مزیت داریم و تمرکز بر روی آن‌ها باشد. با سرمایه‌گذاری در اموری که مزیت نداریم راه به جایی نمی‌بریم.
به گزارش خبرگزاری فارس، در انتهای جلسه تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه خاتم‌الانبیا و اداره کل کار استان خوزستان درخصوص توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی امضا شد.

اخبار استان اخبار