جزئیات صدور ضمانتنامه برای دریافت وام اشتغال روستایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات صدور ضمانتنامه برای دریافت وام اشتغال روستایی

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون درباره جزئیات صدور ضمانت نامه در وام اشتغال روستایی گفت:ملاک واگذاری ضمانتنامه به متقاضیان اعتبارسنجی است.
مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره نحوه ضمانت این صندوق در اشتغال روستایی گفت: پدرعلم کارآفرینی بیان می کند برای اینکه سرمایه گذاری صورت بگیرد،سه دسته از عوامل هستند که برای ایجاد اشتغال باید در کشور به وجود آید.اینکه فردی عامل ایجاد کننده سرمایه گذاری باشد باید خصوصیت هایی داشته باشد که منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود. دومین عامل ایده است. یعنی ایده باید به گونه ای باشد که علاوه بر اینکه باتوانایی فرد همخوانی داشته باشد، مناسب باشد تا در محیط رشد کند. بحث انجام فرآیندها مسئله دیگری است که اگر بخواهیم این موضوع را کمی ساده تر کنیم باید به گونه ای باشد که برنامه ریزی را درست انجام دهد،سازمان دهی را درست انجام دهد،بازاریابی را درست انجام دهد تا بتواند کار را پیش ببرد. یعنی اگرفردی ایده درستی داشته باشد اما خلاقیت نداشته باشد و فرآیند را بلد نباشد با شکست مواجه می شود.

وی ادامه داد: زنجیره این سه عامل(ایده،خلاقیت و آگاهی فرآیند)منجر به ایجاد شغل می شود. اگر کسی هر کدام از این سه عامل را نداند با شکست مواجه می شود. حاصل هماهنگی و تعامل این سه پدیده یک عملکرد موفق می شود، و یک کارآفرین موفق تربیت می شود.

حسین نژاد بیان کرد: بهتر است قبل از شروع سرمایه گذاری و ایجاد یک محیط کسب و کار به فکر تربیت کارآفرین باشیم. اگر قرار است در کشور 20هزار واحد سرمایه گذاری کنیم باید از قبل 20 هزار نفر را توانمند کنیم. این نقش را دانشگاه ها ،فنی و حرفه ای، سازمان صنایع دستی و جهاد دانشگاهی می توانند ایفا کنند. درحال حاضر نهاد توسعه ای عمومی که این کار را انجام دهد وجود ندارد. دانشگاه های علمی و کاربردی نیز باید این مسئله را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه معاونت اشتغال رسته های پر کشش را در راستای طرح اشتغال روستایی شناسایی کردند گفت:ایده های تقلیدی احتمال شکست بالاتری در طرح های سرمایه گذاری دارند. اما طرح های کشفی همواره بیشترین شانس را در بازار سرمایه گذاری برای رشد داشته اند. اما مهمترین نوع کارآفرینی طرح های خلقی است. یعنی فرد فرصت های جدید را خلق کند. نیازهای بازار را شناسایی کند و برای خلا موجود در بازار سرمایه گذاری کند. احتمال شکست در طرح های خلقی صفر است. چرا که رقیب ندارد و می تواند بازار را در اختیار بگیرد.

*شرایط ضمانت روستایی

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشوربا اعلام اینکه پرداخت وام تعاونی های زنان تا سقف 300 میلیون تومان نیاز به وثیقه ندارد، افزود:این صندوق مصوب کرده است که وام های پرداختی به تعاونی های زنان تا سقف 300 میلیون تومان بدون وثیقه و تنها با گرفتن سفته بطور 100 درصد ضمانت شود.این رقم برای آقایان تا سقف 250 میلیون تومان است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات در بحث ضمانت روستاییان این است که اکثر زمین های روستاییان مشاع است گفت: در صورتی که زمین به صورت مشاع باشد هیچ کاری برای صدور ضمانت آنها نمی توان انجام داد. این دسته از روستاییان باید بروند و مشکلات خود را حل کنند. چرا که زمانی که زمین مشاع است باید تمام شرکا بیایید وامضا کنند در غیر این صورت نمی توان زمین را در رهن بانک برد. در این بخش مشکل از سرمایه گذار است نه سیستم بانکی.

حسین نژاد در ادامه درباره نحوه ضمانت آن دسته از روستاییان که زمین های ارثی دارند یا دست نوشته و قلنامه دارند و سند رسمی ملک ندارند گفت: آنهایی که زمین دارند اما سند رسمی ندارد می توانند برای ضمانت دو نفر از روستاییان را معرفی کنند و دست نوشته زمین خود را به عنوان پشتوانه ارائه دهند. پشتوانه به معنی رهن در نظام بانکی نیست، بلکه منظور از پشتوانه برای ضمانت دوم برای صدور ضمانت نامه از سوی صندوق توسعه تعاون است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون اظهار داشت:در راستای قانون رفع موانع، بندی را بنا نهادیم که اگر فردی از روی مشکلات یک بار در پرداخت چک خود دچار مشکل شد بتواند مجدداً تسهیلات دریافت کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به اینکه اگر کسی تسهیلات معوق داشته باشد می توانند ضمانت نامه برای دریافت وام ازصندوق ضمانت توسعه تعاون دریافت کند؟ گفت:در صورتی که معوق بانکی به دلیل مشکلات تولید باشد و دارای طرح توسعه باشند حمایت می کنند اما هستند افرادی که مشکلات مالی ندارند ولی از روی سهل انگاری اقساط پرداخت نمی کنند، اگر از روی سهل انگاری اقساط پرداخت نشود حمایت نمی کنند.

حسین نژاد افزود:نسبت به سال گذشته ورودی پرونده ها به صندوق ضمانت توسعه تعاون 3برابر شد. سال گذشته 100میلیاردتومان پرونده به صندوق ارسال شد، اما امسال این رقم به 300 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه بخشی از سخت گیری ها در صدور ضمانت نامه بیشتر شده است، باید طرح ها دارای توجیه اقتصادی لازم باشند. طرح هایی که احتمال شکست در آنها وجود داشته باشد را برای صدور ضمانت نامه تأیید نمی کنیم، چرا که یک بحران اجتماعی ایجاد می شود. تقریباً 50 درصد پرونده هایی که به صندوق فرستاده می شود مورد تأیید قرار می گیرد. ما حافظ منافع دولت هستیم باید حساب شده ضمانت نامه صادر کنیم.بعضی از پرونده ها به صندوق می آید که ریسک بالایی دارند ما نمی گوییم که این پرونده صلاحیت فعالیت ندارد می گوییم چون ریسک بالایی دارد ضمانت نامه صادر نمی کنیم.

وی بیان کرد:(بررسی،تصویب و ابلاغ) سه فرآیند در صدور ضمانت نامه است. برخی بدون ضامن به صندوق توسعه تعاون مراجعه می کنند و مدعی این هستند که طرح های آنها قابلیت سرمایه گذاری دارد،اما در واقعیت چنین نیست، چنین طرح هایی را ضمانت نامه صادر نمی کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت:طول زمان صدور ضمانت نامه حدود 1هفته است. به طور مثال اگر فردی سه شنبه این هفته پرونده اش را به صندوق بیاورد تا سه شنبه هفته آینده به او اعلام می کند که یا پرونده اش ضعف دارد و نمی توانیم برای او ضمانت نامه صادر کنیم یا برای طرح وی ا ضمانت نامه صادر می کنیم. اگر کسی در فرصت زمانی کوتاه تمام مدارک خود را آماده و تحویل دهد برایش در کوتاهترین زمان ضمانت نامه صادر می شود. یعنی ظرف سه روز برای او ضمانت نامه صادر می شود.

حسین نژاد بیان کرد: صدور ضمانت نامه از 3تا 5میلیارد تومان بسیار راحت است. با بانک توسعه تعاون طی ضمانت نامه ای هماهنگ کرد ایم که اگر کسی بخواهد به طور مثال 5میلیارد تومان ضمانت نامه دریافت کند،2.5 میلیارد تومان را بانک توسعه تعاون و 2.5میلیارد تومان را صندوق ضمانت توسعه تعاون قبول می کند.بانک ها هم تسهیلات رادر چند مرحله و متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت می کند.

وی با اشاره به اینکه 180 میلیارد تومان برای ضمانت ابلاغ شده است گفت: حدود 50 میلیاردتومان از این ضمانت ها پرداخت شده است و حدود 40 میلیارد تومان هم تا آخر ماه صادر می شود.

*طرح های دارای توجیه اقتصادی نگران وثیقه نباشند

وی با بیان اینکه وثیقه های دریافتی از مجریان طرح ها حداکثر یک سوم وثیقه های دریافتی بانک ها بوده و کارمزد آن کمتر از یک درصد است گفت: سقف ضمانتنامه های صادره برای طرح های روستایی 120 میلیارد ریال و کل اعتبار در نظر گرفته حدود 10هزار میلیارد ریال در طرح اشتغال روستایی است.

حسین نژاد با بیان اینکه همزمان با ثبت نام وام اشتغال روستایی ثبت نام برای صدور ضمانت نامه برای طرح های دارای توجیه اقتصادی که فاقد وثیقه هستند آغاز شد، افزود: در حمایت از سیاست های دولت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بستر های لازم را جهت تأمین وثیقه مورد نیاز طرح های کارآفرین و تعاون برای بهره مندی از تسهیلات در نظر گرفته شده برای روستاییان کشور آماده کرده است.

وی افزود: : تمامی بانک های عامل طرح اشتغال روستایی طرف قرارداد صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بوده و مجریان طرح های کارآفرین که طرح آنان دارای توجیه اقتصادی باشد نگران تأمین وثیقه نباشند.

حسین نژاد بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از موسسات عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اعلام کرد و درباره نحوه مراجعه متقاضیان گفت: افرادی که طرح‌های اشتغالزایی دارای توجیه اقتصادی دارند می‌توانند در اولین گام با مراجعه به یکی از دو مرجع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه یا یکی از موسسات عامل نسبت به ارائه طرح خود اقدام کنند.

وی گفت:مجریان طرح ها و کارآفرینان روستایی، همزمان با طی مراحل اداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند در سایت صندوق ثبت نام و واحد اعتباری شرکت خود را دریافت و به بانک عامل ارائه کنند.

حسین نژاد افزود: همه بانک های عامل طرح اشتغال روستایی طرف قرارداد صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بوده و مجریان طرح های کارآفرین که طرح آنان دارای توجیه اقتصادی باشد نگران تامین وثیقه نباشند.

وی ملاک واگذاری ضمانتنامه به متقاضیان را اعتبارسنجی اعلام کرد که ملاک آن، شاخص های نظیر صلاحیت فنی، شاخص های مالی و اقتصادی، شاخص های اجتماعی و شاخص فرایند کارآفرینی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار