جزئیات طرح مهارت‌آموزی و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات طرح مهارت‌آموزی و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی

مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به چالش‌های موجود در اشتغال‌یابی٬ با بیان اینکه این سازمان برای جبران این نقیصه در نظام آموزشی طرح‌های ایجاد مراکز توسعه مهارت‌های دانشجویان و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی را در دستور کار قرار داده است٬ برنامه‌ها و اقدامات این سازمان را در این راستا تشریح کرد.

دکتر حسن عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان٬‌ در خصوص همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌ها در حیطه مهارت‌آموزی دانشجویان و کمک به اشتغال جوانان، اظهار کرد: بیشترین طیف بیکاران مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که این موضوع از طریق وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای در حال پیگیری است و بخش اعظمی از ورودی‌های مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد به این قشر اختصاص دارد که برای طی دوره کارآموزی در رشته تحصیلی خود وارد مراکز می‌شوند.

ابلاغ دستورالعمل ایجاد مراکز “توسعه مهارت‌های دانشجویان”

وی افزود: برای جبران نقیصه نظام آموزشی ۲ طرح در دستور کار است؛ در گذشته مراکزی به نام مراکز ASD با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای در جوار دانشگاه‌ها برای طی دوره‌های مهارت‌آموزی دانشجویان در حال تحصیل ایجاد شده بود که در سطح کشور بیش از ۴۰ مرکز فعال بودند؛ اما هفته گذشته دستورالعمل ایجاد مراکزی به نام SCD یا توسعه مهارت‌های دانشجویان به ادارات کل فنی و حرفه‌ای ابلاغ شده است که بسیاری از دانشگاه‌ها متقاضی همکاری در این زمینه با سازمان هستند.

مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: موضوع دیگر طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی است که یکی از سرفصل‌های بسته فراگیر اشتغال است که امسال توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و بر این اساس امکان ایجاد ۹۷۱ هزار فرصت شغلی در کشور فراهم شده است. به موجب این طرح هم واحدهای پذیرنده (بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی) و هم دانشجویان ثبت‌نام کرده و سازمان فنی و حرفه‌ای برای موفقیت این طرح همکاری می‌کند.

جزئیات طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی

عزیزی در خصوص چگونگی این همکاری، توضیح داد: یک‌سوم حقوق و مزایای حداقل قانون کار توسط دولت به این دانشجویان پرداخت می‌شود و بدون استخدام در بنگاه مشغول به کار می‌شوند تا زمینه کار در آینده برای آن‌ها بهتر فراهم شود. اگر دانشجو بخواهد پس از دوره کارورزی گواهینامه‌ای مبنی بر کسب مهارت دریافت کند٬ توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در آزمون‌های سنجش شرکت می‌کند و به او گواهینامه مهارتی اعطا می‌شود و چنانچه کسری مهارت داشته باشد می‌تواند در مراکز فنی و حرفه‌ای یادگیری خود را کامل کرده و گواهی دریافت کند. اگر مایل به دریافت گواهی مهارت نیز نباشد متناسب با میزان آموزشی که دیده است، گواهی حضور در دوره به او اعطا می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت آموزشی این سازمان، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد این ظرفیت توسط آموزشگاه‌ها و مؤسسات کارآموزی آزاد اجرایی می‌شود؛ درواقع این آموزشگاه‌ها مجریان آموزشی هستند که با مجوز و نظارت سازمان فعالیت می‌کنند و نمایندگان این آموزشگاه‌ها در هیات مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد حضور دارند.

ارائه آموزش‌های مجازی با طرح تلویزیون اینترنتی مهارتی

رئیس مرکز تربیت‌مربی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص حمایت‌های سازمان از آموزشگاه‌های آزاد، گفت: با توجه به میزان اعتبارات موجود٬ برخی آموزشگاه‌هایی که بیشتر واجد شرایط هستند، به‌تناسب از تسهیلات بانکی برخوردار می‌شوند؛ همچنین هرکجا که مراکز فنی و حرفه‌ای رشته‌ای موازی با این آموزشگاه‌ها داشتند٬ ظرفیت‌ها را حذف و تبدیل به ظرفیت‌های تکمیلی کرده‌ایم.

عزیزی ادامه داد: حذف مالیات آموزشگاه‌های آزاد و برخورد قضایی با آموزش‌های غیرمجاز، از دیگر حمایت‌های سازمان است و در تفاهم‌نامه‌هایی که سازمان با دستگاه‌های مختلف می‌بندد این نکته لحاظ می‌شود که بخشی از ظرفیت آموزشی از طریق انعقاد قرارداد این دستگاه‌ها با آموزشگاه‌های آزاد مجاز، باشد. حمایت دیگر در زمینه فناوری‌های نوین آموزشی است که در این راستا ۲ طرح تلویزیون اینترنتی تعاملی و سامانه آموزشی مهارتی و گواهینامه صلاحیت شغلی رونمایی شدند.

ایجاد زیرساخت رایگان برای تولید محتوای مهارتی الکترونیکی

وی با اشاره به اعطای نماد اعتماد دولت الکترونیک به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، افزود: در طرح سامانه مهارتی آموزشی با کمک اپراتورهای تلفن‌های همراه زیرساختی در سازمان فنی و حرفه‌ای فراهم شد که اگر آموزشگاه‌های آزاد می‌خواستند خودشان این زمینه الکترونیکی را فراهم کنند تا یک محتوای جدید را وارد سیستم کنند، هزینه زیادی را باید متحمل می‌شدند اما این زیرساخت اکنون به‌صورت رایگان فراهم شده و تا این لحظه نزدیک به یک‌هزار آموزشگاه آزاد در سطح کشور به این سیستم پیوسته‌اند؛ اکنون مربیان در این سامانه شناسایی شده‌اند و می‌توانند محتوای الکترونیکی تولید و در اختیار مخاطبان قرار دهند.

مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور این اقدام را شروع یک کار بزرگ دانست و ادامه داد: در راستای بهره‌وری بیشتر می‌توان بخش نظری آموزش‌های مهارتی را از طریق تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی در همه نقاط جهان به‌راحتی ارائه داد.

مقدمه‌ای برای استقرار نظام احراز صلاحیت شغلی در کشور

عزیزی با بیان اینکه در گذشته گواهینامه مهارت بر اساس حرفه و آزمون اعطا می‌شد، گفت: اکنون بر اساس طبقه‌بندی ایسکو ۲۰۰۸ (طبقه بندی استاندارد بین‌المللی مشاغل) که در تمام جهان پذیرفته شده است٬ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در چهار سطح از سطوح عالی تا سطوح کارگری ساده با ضریب امنیتی بالا اعطا می‌شود که زمینه آن را فراهم می‌کند تا نظام احراز صلاحیت شغلی در کشور مستقر شود.

وی در خصوص حمایت صنایع نفتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، عنوان کرد: در گذشته همکاری خوبی با پتروشیمی داشتیم که در این راستا حدود ۶۰ کارگاه را برای صنایع جوش در سازمان تجهیز کردند، به همین دلیل زمینه‌ای فراهم شد که در طرح‌های توسعه میادین نفتی از نیروهای خارجی کمتر استفاده شود؛ اکنون نیز با ۶۰ دستگاه تفاهم‌نامه همکاری داریم.

تربیت‌مربی برای عراق، افغانستان و تانزانیا و همکاری با آلمان، کره‌جنوبی و اتریش

مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: بسیاری از کشورهایی که نیاز به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارند از طریق مرکز تربیت مربی همکاری داشته‌اند؛ به‌طور مثال تربیت مربی برای کشورهایی مانند عراق٬ افغانستان و تانزانیا توسط مرکز تربیت‌مربی سازمان در کرج انجام می‌شود. همچنین برخی مؤسسات مانند موسسه فستو آلمان و آژانس همکاری‌های کره جنوبی (کوییکا) در حال حاضر در این مرکز حضور دارند.

عزیزی ادامه داد: ما همکاری خوبی با کوییکا داشتیم، به‌طوری‌که یک مرکز فناوری پیشرفته خودرو به نام مرکز ۹ دی را در تهران برای ما تجهیز کردند؛ همچنین همکاری خوبی با ILO (سازمان بین‌المللی کار) داریم و اخیراً نیز بین اتریش و سازمان فنی و حرفه‌ای و اتحادیه اتاق اصناف ایران تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که اکنون در حال تجهیز یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در تهران هستند.

خوزستان، دومین استان کشور در تعداد داوطلبان مسابقات مهارت

وی افزود: از دیگر همکاری‌های بین‌المللی شرکت در مسابقات جهانی به‌صورت دوسالانه است. مسابقات مهارت هرساله در سطح شهرستان٬ استان و کشور برگزار می‌شود که امسال استان خوزستان تا این لحظه ازلحاظ تعداد شرکت‌کننده در مرحله شهرستانی دومین استان کشور است. بخش پایانی اردوی مسابقات جهانی مربوط به تیم ملی مهارت کشور در استان البرز و چند استان دیگر در حال برگزاری است تا این تیم در سال ۲۰۱۷ به ابوظبی اعزام شود.

رئیس مرکز تربیت‌مربی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین در خصوص وضعیت آموزشی در خوزستان، اظهار داشت: در این شرایط آب و هوایی بازدیدها کمتر انجام می‌شود، بااین‌حال هم از استان خوزستان و هم از سیستان‌وبلوچستان بازدید به عمل آمد. خوزستان ازلحاظ آموزش‌های مهارتی از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است و می‌توان گفت تمام شهرستان‌ها، مراکز فنی و حرفه‌ای مجهزی دارند و با توجه به نیازسنجی‌های انجام‌شده خوزستان یکی از استان‌های پیشرو است.

تغییر مسیر سازمان از عرضه‌محوری به تقاضامحوری

عزیزی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی اکنون نیاز اصلی جامعه است و هر طرحی که در ارتباط با اشتغال در کشور بخواهد انجام شود یک ضلع آن انتقال مهارت به منابع انسانی است، عنوان کرد: این کار مستلزم سرمایه‌گذاری است؛ چراکه این آموزش‌ها درواقع معطوف به اشتغال بوده و از آموزش‌های تئوری گران‌قیمت‌تر هستند و نیاز به به‌روزرسانی تجهیزات دارند. بنابراین برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور باید به این حوزه توجه بیشتری کنند. اکنون سازمان در حال تغییر مسیر خود از عرضه‌محوری به تقاضامحوری و سفارش آموزش است و تفاهم‌نامه‌های متعدد کنونی که هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها محسوب می‌شوند، به‌نوعی سفارش دادن اجرای آموزش‌های مهارتی هستند.

وی گفت: در این شرایط فصلی که بخش آموزش رسمی کشور در تعطیلات است، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تعطیل نیست، در مرکز تربیت‌مربی٬ مربیان٬ کارآموزان و … حضور دارند و مسابقاتی مانند مسابقات انگیزشی آموزشگاه‌های آزاد که در کشور برای اولین‌بار برگزار شد، در جریان است؛ همچنین مراکز آموزشی در ۲ نوبت فعالیت می‌کنند. پیام من در راستای بهره‌وری شغل و ایمنی کار و فراهم کردن زمینه اشتغال سالم و مولد و پویا به‌ویژه به جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی٬ استفاده از این فرصت ارزشمند برای طی دوره‌های مهارت‌آموزی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار