جزئیات مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۶ گروهی از مشاغل مشخص شد

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

جزئیات مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۶ گروهی از مشاغل مشخص شد

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی، جزئیات مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۶ گروهی از مشاغل مشخص شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ دستورالعمل مالیات مقطوع علمکرد سال 96 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده 100 اصلاحی مصوب 1394 قانون مالیات‌های مستقیم از سوی سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.
طبق این دستورالعمل، کلیه صاحبات مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون فوق که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 96 حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم که مبلغ 240 میلیون تومان است، مشمول دستورالعمل بوده و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تصمیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.
میزان مالیات عملکرد سال 96 صاحبان مشاغل با افزایش 5 درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 95 به صورت مقطوع تعیین می‌شود.
بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده 100 اصلاحی مصوب قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل که در گروه سوم ماده 2 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون فوق موضوع بخشنامه مورخ 9/ 12/ 1394 قرار می‌گیرد، به شرح ذیل مقرر می‌شود:
الف- مشمولین تبصره ماده 100:
1-کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون فوق که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1396 حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم (مبلغ 2.400.000.000 ریال) باشد مشمول این دستورالعمل بوده و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌باشند.
2- میزان مذاکره سال 1396 صاحبان مشاغل فوق با افزایش پنج درصد نسبت به مالیات اعلامی عملکرد سال 1395 به صورت مقطوع تعیین می‌شود.
بدیهی است مودیانی که در عملکرد سال 1395 معاف از مالیات بوده‌اند صرفا می‌بایست مراتب قبول این دستورالعمل را بدون پرداخت مالیات از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند.
حکم اخیرالذکر (اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی کشور) در مورد مودیان موضوع در این بند نیز الزامی است. درخصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خرداد ماه 1397 ندارند، مالیات مقطوع فوق‌ حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.
3- هرگاه اسناد و مدارک مثبته‌ای به دست آید که مشخص شود، مجموع فروش کالا وخدمات یا سایر درآمدهای مودی در سال 1396 بیش از مبلغ مندرج در جزء 1 بند الف این دستورالعمل می‌باشد، پرونده مودی طبق مقررات رسیدگی شده و مالیات ما‌به‌التفاوت و جرائم متعلقه مطالبه می‌شود.
ج- سایر موارد
4- مودیانی که مالیات عملکرد سال 1395 آنها حسب مورد ای اعمال مقررات موضوع مواد 137 و 165 و 176 قانون مالیات‌های مستقیم و یا به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی بدون اعمال معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه شده و یا در طی 1395 به صورت کامل فعالیت نداشته‌اند، ابتدا باید مالیات سال 1395 آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
5- مالیات عملکرد سال 1396 مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1396 خود را در موعد مقرر قانونی به صورت جداگانه تسلیم نمایند (به عنوان آخرین اقدام مودی قبل از پایان خرداد ماه 1397 و یا در مهلت مقرر در این دستورالعمل فرم مربوط به بند 6 این دستورالعمل را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد 137، 165و 172 قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص درآمد عملکرد سال 1396 خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.
6- صاحبان مشاغل گروه سوم که با توجه به مفاد بند یک فوق خود را مشمول این دستورالعمل می‌دانند می‌بایست حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به ارسال فرم موضوع بند 1 مذکور اقدام نمایند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار