جزئیات نحوه ارائه آموزش توسط واحدهای پذیرنده در طرح کارورزی وزارت کار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات نحوه ارائه آموزش توسط واحدهای پذیرنده در طرح کارورزی وزارت کار

ارائه آموزش‌های تخصصی به کارورزان طبق دستورالعمل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید به تأیید دستگاه‌های اجرایی مرتبط رسیده و پس از آن آموزش‌ها طبق استانداردهای روز ارائه شود، همچنین عقد قرارداد آموزشی با کارورزان الزامی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق دستورالعمل نحوه صدور مجوز آموزش کارورزی که در قالب طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در حال انجام است، دستگاه‌های اجرایی، موظف به فراخوان برای شناسایی واحدهای متقاضی تحت پوشش خود، ارزیابی صلاحیت آنها بر اساس شرایط عمومی و تخصصی و نهایتاً معرفی واجدین شرایط به همراه مستندات لازم به ادارات کل و مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هستند.
بر اساس این گزارش ارزیابی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی واحدهای متقاضی بر اساس یکسری از شاخص‌ها صورت می‌پذیرد که داشتن مجوز معتبر فعالیت اقتصادی از دستگاه اجرایی شامل پروانه بهره‌برداری و یا پروانه فعالیت صنفی، فعال بودن که شاخص آن ارائه لیست بیمه تأمین اجتماعی تأیید شده آخرین ماه درخواست صدور مجوز و برخورداری از صلاحیت اخلاقی و اهلیت لازم به تشخیص دستگاه اجرایی مرتبط از جمله آنان است.
در این فرایند واحدهای پذیرنده باید از کادر متخصص و ماهر برخوردار بوده و از شرایط و امکانات حفاظت،‌ ایمنی، بهداشت مناسب و استاندارد برخوردار باشند. بنابراین پس از معرفی واحدهای متقاضی واجد شرایط از سوی دستگاه‌های اجرایی،‌ ادارات کل موظف هستند ضمن کنترل مستندات ارسالی توسط واحد متقاضی، بر اساس مجموعه اطلاعات دریافتی نسبت به ارزیابی صلاحیت آموزشی آنها در هریک از فرصت‌های آموزشی درخواست‌شده اقدام کند.
طبق این دستورالعمل آموزشی در 6 مقطع باید مدارک تحصیلی با سابقه کار مطابقت داده شود به عنوان مثال با توجه به فرصت‌های آموزشی مدارک تحصیلی نیز متفاوت خواهد بود.
بنابراین داشتن حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس باضافه حداقل یک سال سابقه کار مفید و مرتبط ازجمله این شرایط است و در صورت داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس باید حداقل دو سال سابقه کار مفید و مرتبط ارائه شود.
در ادامه اگر حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم باشد باید حداقل سه سال کار مفید و مرتبط و در صورت داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشتن 4 سال سابقه کار مفید و مرتبط الزامی است.
همچنین برای سایر واحدهای پذیرنده دارای مدرک تحصیلی پایین‌تر از دیپلم داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید و مرتبط لازم اعلام شده است.
به گزارش فارس، پس از صدور مجوز آموزش کارورزی ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها دارای وظایفی هستند که پایش و نظارت بر اجرای دوره‌های آموزش کارورزی بر اساس اطلاعات دریافتی از دامنه اختصاصی طرح کارورزی در ارتباط با کارورزان جذب‌شده و در کنار آن برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آمادگی شغلی برای کارورزان متقاضی ازجمله آنان است.
همچنین واحدهای پذیرنده باید قرارداد آموزشی با کارورزان امضا کنند و پس از آن شروع به دوره کارورزی را در سامانه اختصاصی طرح کارورزی اعلام کنند و پس از آن یک نسخه از استاندارد آموزشی مرتبط با فرصت آموزشی موردنظر را به متصدی فرصت آموزشی یادشده و یک نسخه دیگر را به کارورز ارائه کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار