جزئیات پذیرش بدون آزمون دکتری و ارشد در دانشگاه چمران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح شرایط پذیرش بدون آزمون دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دانشگاه، گفت: متقاضیان تا بیستم اردیبهشت‌ماه مهلت دارند مدارک لازم را به دانشگاه ارسال کنند.

دکتر سیدمحمود کاشفی‌پور با بیان این‌که پذیرش بدون آزمون در مقاطع ارشد و دکتری تنها از طریق آئین‌نامه استعدادهای درخشان امکان‌پذیر است، عنوان کرد: دانشگاه می‌تواند در مقطع کارشناسی‌ارشد معادل 10 درصد و در مقطع دکتری 20 درصد از ظرفیت ورودی، دانشجو پذیرش کند.

وی در خصوص شرایط پذیرش بدون آزمون دکتری افزود: داشتن حداقل معدل کل 16 در دوره کارشناسی و 17 در دوره کارشناسی‌ارشد، کسب حداقل 60 امتیار در سوابق آموزشی و پژوهشی، کسب حداقل نمره 50 از آزمون زبان MCHE یا معادل آن در سایر آزمون‌ها و همچنین نداشتن سابقه دانش‌آموختگی بیش از دو سال در کارشناسی‌ارشد از مهم‌ترین شرایط پذیرش است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به شرایط پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی‌ارشد، تصریح کرد: این دانشجویان باید پس از گذراندن هفت نیم‌سال و حداقل 115 واحد درسی، از لحاظ معدل جزو 10 درصد اول دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود باشند؛ همچنین دوران دانش‌آموختگی متقاضی نباید بیش از هشت نیم‌سال باشد.

کاشفی‌پور ادامه داد: پذیرش این افراد بلافاصله پس از دانش‌آموختگی و در رشته‌های تحصیلی مرتبط ممکن خواهد بود؛ در ضمن نیازی نیست این افراد چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری، الزاماً عضو دفتر استعدادهای درخشان باشند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش امسال در دوره دکتری 280 نفر در 52 رشته و در مقطع کارشناسی ارشد حدود 1200 نفر در حدود 120 رشته خواهد بود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مراحل پذیرش بدون آزمون، افزود: متقاضیان در هر 2 مقطع از یکم تا 20 اردیبهشت‌ماه مهلت دارند مدارک کامل خود را که در سایت دانشگاه درج شده است، به دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران ارسال کنند.

کاشفی پور ادامه داد: زمان اعلام نتایج اولیه مقطع کارشناسی ارشد اوایل تیرماه از طریق سایت دانشگاه خواهد بود. دانشجویان دکتری دارای امتیازات لازم در ارزیابی اولیه جهت انجام مصاحبه دعوت و نتایج پذیرش اواخر تیرماه از طریق سایت دانشگاه اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که پذیرش با آزمون مقطع کارشناسی ارشد طبق روال هرساله انجام می‌شود، تصریح کرد: پذیرش با آزمون دوره دکتری امسال تغییر کوچکی داشته است. هر ساله سازمان سنجش یک آزمون تخصصی از داوطلبان گرفته و سپس توسط دانشگاه یک مصاحبه علمی از آن‌ها به‌عمل می‌آمد؛ پس از آن دانشجویان دارای امتیاز بالاتر پذیرش می‌شدند اما امسال آزمون سازمان سنجش تغییراتی داشته و از حالت تخصصی کامل درآمده است. لذا دانشگاه‌ها خود یک آزمون تخصصی برگزار می‌کنند، سپس متقاضیان مصاحبه و درجه‌بندی می‌شوند و پذیرش خواهند شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار