جزییات دوره مهارت آموزی معلمی/کارورزی در مدارس از مهر ۹۶

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزییات دوره مهارت آموزی معلمی/کارورزی در مدارس از مهر ۹۶

معاون دانشگاه فرهنگیان با تشریح روند برگزاری دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی سال ۹۵ وزارت آموزش‌وپرورش کفت: برگزاری این دوره نسبت به سال قبل تفاوت‌هایی دارد.
یه گزارش تسنیم،نعمت الله موسی پور در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که دوره آموزش مهارت آموزی ویژه پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش از چه زمانی آغاز می‌شود؟ اظهار کرد: هنوز از سوی آموزش‌وپرورش در رابطه با اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان موضوعی به دانشگاه فرهنگیان منعکس نشده است اما گفته‌اند تا نیمه اردیبهشت نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان به دانشگاه اعلام خواهد شد و ما براساس آن برنامه‌ها را تنظیم کرده‌ایم.
وی افزود: طبق توافقی که با آموزش‌وپرورش انجام داده‌ایم قرار شد حداکثر تا 13 اردیبهشت نتایج نهایی به دانشگاه فرهنگیان اعلام شود؛ امسال در روش برگزاری دوره مهارت آموزی تغییراتی ایجاد شده است و اجرای دوره نسبت به سال گذشته تفاوت دارد چون نتایج زمانی اعلام می‌شود که مدارس فعال نیستند و بخش عمده‌ای از دوره مهارت آموزی افراد باید در مدرسه طی شود.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به اینکه تغییرات ایجاد شده در برگزاری دوره مهارت آموزی شامل چه مواردی است، گفت: بخش عمده آموزش‌های نظری و عملی به عنوان پودمان نخست تا پایان مرداد ارائه می‌شود و پودمان دوم که شامل کارآموزی و بازشناسی تدریس است در از مهر 96 و همزمان با فعالیت مدارس در طول سال تحصیلی ارائه می‌شود.
موسی پور ادامه داد: افرادی که دوره مهارت آموزی را می‌گذرانند پس از پشت سر گذاشتن آموزش‌های نظری، در آزمون پایانی شرکت خواهند کرد و این آزمون به صورت کتبی و عملکردی است که در صورت کسب امتیاز لازم برای فعالیت در شغل معلمی به مدارس معرفی می‌شوند و کار خود را زیر نظر یکی از اساتید دانشگاه به عنوان معلم کارآموز آغاز خواهند کرد.
وی افزود:‌ در دوران کارآموزی، فعالیت این افراد به مدت یک سال توسط اساتید رصد می‌شود و معلمان از جهت برنامه‌ریزی و فعالیت‌ها در کلاس درس از سوی استاد راهنما حمایت می‌شوند و عملکرد آنها مشاهده و تحت نظارت قرار می‌گیرد تا در مجموع شرایطی ایجاد شود که آنها آمادگی لازم را برای فعالیت حرفه‌ای کسب کنند.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: کارآموز معلمان پس از پایان دوره یک ساله باید در جلسه دفاع نهایی شرکت و از فعالیت معلمی خود بر اساس شواهد علمی و میدانی دفاع کنند و تیم اساتید تشخیص خواهند داد که آیا این فرد توانایی لازم را برای فعالیت در حرفه معلمی کسب کرده است یا خیر.
موسی پور در پاسخ به این پرسش که اگر فرد مهارت لازم برای فعالیت در حرفه معلمی را کسب نکرده باشد، چه تصمیمی برای او گرفته می‌شود؟ گفت: فرآیند کار به شیوه حمایتی و ترمیم است یعنی اساتید متخصص به افراد کمک می‌کنند تا ضعف‌های خود را برطرف کنند،‌پس از اتمام دوره یک ساله کارآموزی ممکن است یک فرد توانایی لازم را برای حضور در حرفه معلمی کسب نکرده باشد که باید در جلساتی که برگزار می‌شود در رابطه با ادامه فعالیت این افراد تصمیم‌گیری شود.
وی عنوان کرد:‌ افراد همچنین باید در آزمون جامعی که پایان مرداد برگزار می‌شود، پذیرفته شوند و در صورت کسب نکردن امتیازات لازم ممکن است از ادامه فعالیت محروم شود در حقیقت دانشگاه فرهنگیان به آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند که کدام افراد توانایی لازم برای فعالیت در شغل معلمی را دارند و کدام افراد این توانایی را ندارند و تصمیم‌گیری مهایی در رابطه با ادامه فعالیت آنها بر عهده آموزش و پرورش است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار