جندی شاپور دزفول در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جندی شاپور دزفول در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت

دانشگاه جندی شاپور دزفول (University of Gundi-Shapur) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در 1750 سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور ، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان شکل گرفت.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:سند بین المللی ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی ،‌ سوم نوامبر( روز جمعه ) در کنفرانس عمومی سالانه یونسکو که در پاریس برگزار شد منتشر شد.
محمدرضا عصاری افزود:این رویداد یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و تمدنی کشور است چرا که بر اساس سند منتشر شده از سوی یونسکو ، دانشگاه جندی شاپور رسما به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شده است.
وی سند منتشر شده از سوی سازمان یونسکو را اعتراف جهانیان به سابقه علمی ایرانیان در 1750 سال پیش دانست و اظهار داشت:در پی برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور در اسفند ماه پارسال و بازتاب جهانی برگزاری این کنگره و نیز معرفی جندی شاپور ، مدارک و مستندات لازم به منظور ثبت جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی به یونسکو ارائه شد که اکنون در نشست عمومی سالانه یونسکو در فرانسه به نتیجه رسیده و ثبت شد.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت:سند ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی در نشست سوم نوامبر یونسکو رسما منتشر شد.
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار