جهاددانشگاهی دانش‌های ممنوعه را بومی کرد

دسته ها: اخبار

جهاددانشگاهی دانش‌های ممنوعه را بومی کرد
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: جهاد دانشگاهی با خودباوری و اتکا بر جوانان، خط‌شکنی کرده و توانست از تمام محدودها عبور و بسیاری از دانش‌های ممنوعه را بومی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی با تبریک سالروز تاسیس جهاددانشگاهی و بیان این‌که جهاددانشگاهی نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهارکرد: نهادهای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پدید آمدند‏ٌٌ‎‎ٌٌ‎‎‏‏ در پاسخ به نیازهای بود که در اثر‏ پیروزی انقلاب به وجود آمده بودند.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی یک انقلاب کامل با تمام شاخص‌ها بوده است، افزود: نهادهای موجود از پیش از انقلاب متناسب با شرایط ایجاد شده بعد از انقلاب نبودند به همین جهت نهادهای انقلابی تاسیس شده اند تا ساز و کار موجود را یاری کنند.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: جهاددانشگاهی نیز در همین راستا تاسیس شد و نسخه علمی و فرهنگی برآمده از انقلاب اسلامی است. به همین جهت تا زمانی که این نیاز موجود است این مراکز باید فعال باشند.

شفیعی با اشاره به این که باید کارآمدی را در نهادهای انقلابی دنبال کرد، تصریح‌کرد: باید ببینیم که در بخش‌های فرهنگی و آموزشی به شرایط مطلوب رسیده ایم یا نه؟ اگر تاکنون به این شرایط نرسیده باشیم، نهادهای مانند جهاد دانشگاهی باید برقرار باشد و دست از این نهادهای انقلابی بر نداریم.

وی عنوان کرد: باید متناسب با شرایط وقت روش‌ها و طرح‌های نوین برای این نهادهای انقلابی ارایه کنیم. اکنون جهاددانشگاهی وارد حوزه شبیه‌سازی و سلول‌های بنیادی شده است، حوزه‌های که تنها در اختیار قدرت‌های جهان و برای دیگران ممنوعه بود.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که جهاددانشگاهی توانست دانش‌های روز جهان را در کشور بومی‌سازی کند، اظهارکرد: اگر به روال معمول اقدام می‌شد، برای دهه‌ها چنین فرصتی ایجاد نمی‌شد، اما جهاددانشگاهی توانست با مجاهدت‌های دانشمندان خود از تمام این محدوده‌ها عبور و به بسیاری از دانش‌های روز جهان به طور مثال شبیه‌سازی دست یابد و آن‌ها را بومی‌سازی کند.

شفیعی ادامه‌داد: فلسفه تاسیس جهاد دانشگاهی نیز همین است و بنا بر ضرورت وارد شده و در عرصه نوین خط شکنی کرد و تا مشکلات را از نظام کاهش دهد‏‎ اما اعلام رضایت معنای پایان کار و خاتمه ماموریت نیست بلکه باید این تلاش ها و اقدامات تداوم داشته باشد.

وی با بیان این که جهاددانشگاهی نباید دولتی شود، عنوان کرد: جهاددانشگاهی باید در طراز آرمان‌های انقلاب باشد، تفاوت دولت‌ها در سلایق می‌تواند موجب رکود فعالیت‌های جهاددانشگاهی شود.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: فلسفه جهاددانشگاهی بر خودباوری و قطع امیدواری به خارج است؛ در دولتمردان این گفتمان پر رنگ مشاهده نمی‌شود و به همین جهت اگر جهاد دانشگاهی بخواهد خود را در طراز دولت‌ها قرار دهد ممکن است دچار سکون شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی تصریح‌کرد: حقیقت این است که دولت‌ها و در بخش‌های اجرایی تلاش می‌کنند که تمام ساز و کار و توانایی‌های موجود در کشور را به خدمت برنامه‌ها و اهداف خود در آورند. این روند در دولت‌های گذشته و دولت کنونی بوده است.

وی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی نباید سطح خود را با دولت‌ها تنظیم کند، بیان‌کرد: ایده تاسیس جهاددانشگاهی پاسخ به ضرورت‌های برآمده از انقلاب است. آیا ماموریت جهاد تنها در تولید قطعات صنعتی محدود می‌شود؟ باید از ظرفیت جهاددانشگاهی به خوبی استفاده شود تا بتوان به نشاط و بالندگی جامعه کمک کرد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که نمی‌توان جوانان را از صحنه حذف کرد، گفت: اشکال عمده، عدم اعتنا به جوانان است؛ تجربه یک سرمایه است اما باید از ظرفیت‌های جدید استفاده کرد و جهاددانشگاهی با قدرت جوانان خود، اقدامات بزرگی انجام داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی خاطرنشان‌کرد: مدیران میان سال باید بپذیرند که جوانان وارد شوند. هر زمان که جوانان بودند کارهای بزرگ و پرشور صورت گرفته است.

وی در پایان با اشاره به این‌که نسل حاضر ایکنا و ایسنای خوزستان نیروهای بسیار مستعد و متعهد هستند، گفت: هر جا جوانان متعهد پا در عرصه نهادند معجزه رخ می‌دهد. بنابراین جهاددانشگاهی نباید از معجزه‌ای که با حضور جوانان آرمان‌گرا رخ می‌دهد دست بردارد و در عین حال که با دولت‌ها در تعامل است خود را در طراز انقلاب اسلامی قرار دهد.

شفیعی بیان‌کرد: جهاددانشگاهی و ایکنا و ایسنا مجموعه‌های غیرقابل انکاری هستند که امروز در استان خوزستان بسیار شناخته شده هستند و این محصول پاکی و خوبی آن‌ها است.

اخبار