جوانان آبادانی چشم انتظار اشتغال

دسته ها: اخبار استان اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جوانان آبادانی چشم انتظار اشتغال

بیکاری در آبادان به معضلی جدی تبدیل شده و با وجود بنگاه های اقتصادی بزرگ در این شهر شمار زیادی از غیر بومی ها جای بومی هایی که در جستجوی شغل هستند را گرفته اند.

به گزارش ایرنا نرخ بیکاری در آبادان در نوسان بالایی قراردارد که با وجود فرصت های شغلی در این شهر و فرصت های متعدد اشتغال زایی به وجود آمده توسط دولت، این نرخ بیکاری نتوانسته حتی در طول یک دوره زمانی به نسبت طولانی به طور مداوم در اعداد حداقلی خود ثابت بماند.
تجمع ‌های اعتراضی جوانان جویای کار مدتی است که در آبادان اتفاق می ‌افتد تا شاید متولیان امر فکری برای اشتغال این قشر کنند.
این جوانان در اعتراض به وضعیت بیکاری در آبادان هر از چند گاه مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زده و از مسئولان خواستار راه حلی برای این معضل هستند.
جنگ تحمیلی، بیکاری و توجه نکردن به ظرفیت ایجاد اشتغال، آبادان را که زمانی یکی از معروف‌ ترین شهرهای ایران برای داشتن بازار کار بود اکنون به شهری تبدیل کرده که جوانانش امروز، چشم انتظار یافتن شغلی مناسب هستند و این باعث خروجی جمعی از جوانان نخبه و جویای کار این شهرستان شده است.
هم اکنون یکی از مشکلات اساسی جوانان که ریشه در تمامی مشکلات آنها دارد بیکاری است؛این بحران دربرگیرنده ناهنجاری های دیگر همانند اعتیاد، سرقت، بالا رفتن سن ازدواج ، نبود اعتماد به نفس و غیره است.
از سوی دیگر استخدام نیروهای غیر بومی در آبادان با انتقاد شدید جوانان جویای کار در این شهرستان روبه رو شده و به زعم جوانان جویای کار آبادانی، مسئولان این شهرستان مقصر اصلی بروز این مساله هستند.
جونان آبادانی معتقدند:ایجاد فرصت های شغلی یکی از دغدغه های جوانان بومی آبادان است ولی گسترش بی عدالتی در بکارگیری نیروهای بومی ، حاکی از ضعف مدیریتی در این شهر دارد.
وجود بنگاه های اقتصادی بزرگ در آبادان مانند پالایشگاه، پتروشیمی، منطقه آزاد اروند، گمرک، بنادر و دریانوردی و … بدون شک می تواند فرصت های شغلی زیادی برای جوانان در این منطقه ایجاد کند.
از سوی دیگر بی توجهی مسئولان شهری به سرمایه گذاری در بخش خصوصی که منجر به تعطیلی شمار زیادی از شرکت ها در شهرک صنعتی آبادان شده باعث شده حداقل چهار هزار فرصت شغلی در این منطقه از بین برود تا نرخ بیکاری در این شهرستان افرایش یابد.
محمد شجرات یکی از جوانان جویای کار در آبادان می گوید: جوانان سرمایه‌ های این کشور هستند؛ برخی مشکل اصلی جوانان را مسکن می دانند ولی مشکل مسکن جوانان زمانی حل می ‌شود که جوان دارای شغلی مناسب باشد.
وی اظهار کرد:تا جوانی نتواند شغل مناسبی برای خود انتخاب کند هرگز نخواهد توانست اقساط وام مسکن و ازدواج خود را پرداخت کند.
وی افزود:در آبادان به جوانان بومی که بیشتر دارای تحصیلات عالیه هستند بها داده نمی شود و مسئولان با پدیده استخدام غیر بومی ها در منطقه مبارزه نکرده اند.
سید کاظم صادقی دیگر جوان جویای کار دیگر آبادانی نیز می گوید:بکارگیری نیروهای غیر بومی که از طریق لابی گری در بنگاه های اقتصادی در این شهرستان استخدام شده اند فرصت های شغلی موجود را از جوانان بومی بیکار گرفته است.
وی افزود:سال هاست شاهد استخدام غیر بومیان به ویژه در آبادان هستیم و اکنون نیز زمزمه استخدام نفرات غیربومی به ویژه از استان های همجوار برای گیت های ورودی و خروجی به شهرستان شنیده می شود.
این جویای کار آبادانی گفت:آیا تخصص حراست و آبدارچی هم در بین جوانان آبادان نیست که در جذب این نیروها از غیر بومی ‌ها استفاده می ‌شود؟
وی اظهار کرد:متاسفانه مسئولان اجرایی آبادان در حق جوانان جویای کار آبادانی کوتاهی کرده و پاسخگو نیستند و از طرفی مانع لابی گری ها در استخدام غیربومیان نشده اند.
مسلم بناپور دیگر جوان جویای کار آبادانی نیز می گوید:اشتغال حق جوانان آبادانی است ولی متاسفانه این حق به افراد غیربومی داده شده است.
وی اظهار کرد: بسیاری از جوانان آبادانی با وجود بنگاه های اقتصادی بزرگ در این شهرستان بیکار هستند و به هر جا مراجعه می ‌کنند با نیروهای غیربومی روبه رو جه می ‌شوند که فرصت‌ های شغلی این شهرستان را اشغال کرده ‌اند.
یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد:نرخ بیکاری در آبادان بالاست و این حق جوانان آبادانی با وجود بنگاه های بزرگ اقتصادی در منطقه نیست.
غلامرضا شرفی اظهار کرد: مسئولان اجرایی آبادان باید پاسخگوی جوانان بیکار در این شهرستان باشند.
وی افزود:استفاده از نیروهای بومی و قرار دادن فرصت های شغلی مناسب به بومیان حق جوانان این شهر است ولی این فرصت در کمال تعجب و با وجود جوانان شایسته آبادانی در اختیار غیربومی ها داده شده است.
شرفی گفت: قرار است هشت هزار نفر در فاز 2 پالایشگاه آبادان استخدام شوند و سامانه ای برای ثبت نام نیرو ساماندهی افراد راه اندازی شده و متقاضیان جویای کار می توانند با نامنویسی در این سامانه بنا بر تخصص مورد نیاز اقدام کنند.
وی اظهار کرد:طبق برنامه ریزی انجام شده تمامی این هشت هزار فرصت شغلی باید در اختیار جوانان جویای کار در منطقه قرار گیرد.

** آمار بالای بیکاری در آبادان
امام جمعه آبادان نیز گفت:آمار بیکاری در آبادان که شهری صنعتی و اقتصادی است بالاست، و در حالی که باید اولویت اشتغال در منطقه به جوانان آبادانی داده شود، به افراد غیر بومی داده می شود.
حجت الاسلام علی ابراهیمی پور اظهار کرد:حامی مطالبه گری به حق جوانان هستیم زیرا خواسته آنها اشتغال است و باید به این خواسته آنها احترام گذاشت.
وی افزود:جوانان آبادانی امنیت را در نقطه صفر مرزی به کشور هدیه کرده اند و باید راهکاری برای رفع معضل بیکاری در این شهر ارایه داد.
وی اظهار کرد:اولویت اشتغال باید به جوانان بومی منطقه داده شود و تمامی شرکت های خصوصی و دولتی باید از جذب و استخدام نیروهای غیر بومی اجتناب کنند.

** اولویت بومی ها در منطقه آزاد اروند
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند نیز با اشاره به جذب نیروی حراستی در گیت های وردی به آبادان و خرمشهر گفت:بر اساس تعهد گمرک ایران، جذب نیرو از میان بومیان منطقه انجام می شود وتنها در مواردی که تخصص مورد نیاز در منطقه نباشد نسبت به جذب نیرو آن هم با اولویت خوزستان
اقدام می شود.
عبداله کعبی اظهار کرد:در سازمان منطقه آزاد اروند و حتی شرکت های خصوصی و دولتی حاضر در این منطقه، اولویت باید جذب جوانان جویای کار بومی باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نرخ بیکاری در آبادان را 14.3اعلام و بیان کرد:نرخ بیکاری در آبادان با معدل استانی برابر می کند ولی از معدل کشوری بیشتر است.
سید نور محمدپور جمیعت بیکار در آبادان را 13 هزار و 886 نفر اعلام کرد و بیان داشت:میزان بیکاری در آبادان نسبت به آمار سال1390 برابر 33.44 درصد کاهش یافته است.
وی افزود:نرخ مشارکت اقتصادی در آبادان 40.3 درصد است که از معدل کشوری بیشتر است.
محمدپور، جمعیت شاغل در سال 1390 در آبادان را 56 هزارو 333 هزار نفر و در پارسال 83 هزار و 544 نفر اعلام کرد.

اخبار استان اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار