حذف پایان نامه ارشد به کجا رسید؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نظارت قوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم بر امر پایان نامه نویسی در کنار ارزش نهادن به پایان نامه‌های کاربردی یکی از بدیل‌ها است و حال باید منتظر ماند سرنوشت پایان نامه ارشد به کجا خواهد رسید؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصولا هدف از تحصیلات تکمیلی دانش پژوهی است، به عبارت دیگر باید پژوهش محور باشد و به سمتی پیش رود که ایده‌های نو، افکار جدید و خلاقیت ایجاد شود. اگر هدف صرفا کلاس و امتحان باشد که دیگر آن را نمی‌توان تحصیلات تکمیلی قلمداد کرد؛ زیرا تا قبل از این مقطع دانشجویان بر همین روند بوده‌اند یعنی از ابتدای تحصیلات تا مقطع کارشناسی ارشد وضع بر همین منوال است.

سال ۸۸ محمد حسینی معاون وزیر وقت در وزارت علوم درخصوص احتمال تغییرات در دورهای کارشناسی ارشد گفته بود: امسال قرار است برخی دانشگاه‌ها، شیوه جدیدی را بیازمایند که در آن “آموزش” محور قرار می‌گیرد. بر این اساس دیگر پایان نامه خودبه‌خود از گردونه کار خارج می‌شود، چرا که این امر وقت بسیاری از دانشجو را می‌گیرد و «استاد راهنما» هم به واسطه اینکه درگیر پایان نامه است، نمی‌تواند به سایر امور رسیدگی کند.

وی ادامه داد: در کل این تصمیم در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها شیوه فعلی تحصیل ادامه پیدا خواهد کرد و در کنار آن دو شیوه جدید به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. این شیوه‌ها ممکن است ادامه یابد و ممکن است قطع شود.

طی چند روز گذشته مجددا طرح حذف پایان نامه در مقطع تحصیلی ارشد مطرح شد؛ اما به راستی این طرح از کجا نشات گرفته و با تحقق آن چه منافع و مضراتی در بردارد؟

این در حالی است که دوباره طی چند روز گذشته طرح حذف پایان نامه دوباره مطرح شده است براین اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، با توجه به اینکه این موضوع از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده که دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۵ می‌توانند به صورت آموزش محور فارغ التحصیل شوند، اما به نظر می‌رسد که این اختیار به متولیان واحدهای دانشگاهی داده شده تا بتوانند با اختیار خود، پایان نامه را حذف کنند یا نه؟

حذف پایان نامه ارشد در دستور کار وزارت علوم نیست
در این باره مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ماده ۲۵ آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم تاکید می‌کند تن‌ها در شرایط خاص و استثنایی دانشجویان می‌توانند با موافقت و تایید دانشگاه و مراجع قانونی به جای ارائه پایان‌نامه واحد درسی بگذارنند؛ بنابراین اینکه پایان‌نامه به طور کلی از دوره کارشناسی ارشد حذف شود به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: وزارت علوم به هیچ‌عنوان برنامه‌ای برای حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی ارشد ندارد و دانشجویانی که دوره‌های آموزشی پژوهشی مقطع کارشناسی ارشد ورود پیدا کنند باید پایان‌نامه ارائه دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: نظام آموزش عالی در مقطع آموزشی پژوهشی کارشناسی ارشد براساس پایان‌نامه تعریف شده است و به هیچ‌عنوان در آینده نیز دنبال حذف آن در دانشگاه‌ها نیستیم.

طعم فارغ التحصیلی با چشیدن کار پایان نامه
گفتنی است دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در زمان پایان‌نامه‌نویسی یکسری تکنیک‌های موردنیاز پژوهشی را فرا می‌گیرند و در این زمینه تجربه برابری کسب می‌کنند که در مقاطع بالاتر یا حتی در زمینه پژوهش و آموزش عالی در زمینه‌های مختلف موردنیاز است و مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد. البته هنوز این مسئله قطعی نشده و باید به این موضوع اساسا رسیدگی شود.

البته نوشتن پایان نامه ارشد مفید است و خود می‌تواند یک اقدام موثر در ترویج علم در جامعه باشد حیف است که افراد در این دوره فارغ التحصیل شوند و طعم کار پژوهشی را نچشیده باشند و صرفاً به یادگیری بعضی دروس اکتفا کنند.

پایان نامه‌های ارشد باید ریشه تحقیقات را در دانشجو ایجاد کند
محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران گفت: یکی از سیاست‌های وزارت علوم بایدجهت دادن به پایان‌نامه‌های دانشجویان در جهت ایفای علم باشد؛ و باید پایان‌نامه‌های دانشجویان را به مراکز رشد وصل کنیم و این هدف و نگرش در دانشگاه‌ها باید اعمال شود.
وی افزود: جهت دادن به پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد الزامی است و پس پایان نامه‌های ارشد نیز باید ریشه تحقیقات را در دانشجو ایجاد کند.

در این خصوص محمدرضا مخبردزفولی نیز معتقد است: پایان نامه‌های تقلبی و مقالات غیر علمی دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است و این شورا با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها کاملا موافق است، زیرا این کار ترویج نقد را می‌کند و جلوی هرگونه هتاکی را می‌گیرد.

گرچه ارائه پایان نامه پس از اتمام دوران تحصیل تن‌ها به برخی رشته‌های مقطع کارشناسی مربوط می‌شود، اما باید دید تصمیم گیری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم چه سرنوشتی را برای دانشجویان مقطع لیسانس رقم خواهد زد؟

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار