حرکات ورزشی که برای مچ دست مناسب است؟

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

حرکات ورزشی که برای مچ دست مناسب است؟

یک متخصص طب فیزیکی گفت: پوکی استخوان در وهله نخست باعث شکستگی کمر و بعد سر استخوان ران و در نهایت مچ دست می‌شود.

به گزارش رادیو سلامت، علی پناهی، متخصص طب فیزیکی درباره بیماری‌ها و عوارض «درد مچ» گفت: سه گروه آسیب موجب درد مچ دست می‌شود؛ درد مچ دست یا منشأ استخوانی و مفصلی دارد یا به‌علت آسیب اعصاب آن منطقه درد در مچ دست ایجاد می‌شود. گروه سوم دردهای ارجاعی است، یعنی ممکن است درد از گردن باشد اما فرد درد را در دست حس کند.

وی افزود: این بیماری بر اثر گیر افتادن عصب مدیان در کانال استخوانی که از آن می‌گذرد اتفاق می‌افتد. عواملی مانند پرکاری تیروئید، بارداری، کار دستی یا کار زیاد با کامپیوتر هم می‌تواند باعث گیر افتادن این عصب شود. فرد دچار گزگز انگشتان دست می‌شود. کم‌کم درد آن ناحیه فرد را از خواب بیدار می‌کند. در مراحل انتهایی ضعف ایجاد می‌کند، فرد نمی‌تواند وسیله در دستش بگیرد و از بین رفتن عضلات کف دست ایجاد می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی در خصوص راههای پیشگیری از دردهای مچ دست اظهارداشت: در سن بالا مراقب پوکی استخوان باشیم، چرا که پوکی استخوان ممکن است در مچ دست هم اتفاق بیفتد. افرادی که با کامپیوتر زیاد کار می‌کنند یا خانم خانه‌داری که در طولانی‌مدت دست را در حالت خم‌شده قرار می‌دهد، باید این مشکل را مدنظر قرار دهند و مراقب این قضیه باشند. افرادی که عادت دارند هنگام خواب دستشان را زیر سر قرار دهند یا دست را زیر بالش یا سر خم می‌کنند، این عادت را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه تست نوار عصب عضله می‌تواند به تشخیص کانال تونل سندروم یا سندروم مچ دست کمک کند، ادامه داد: درد مچ دست به سه نوع خفیف و متوسط و شدید تقسیم می‌شود. برای نوع خفیف استفاده از مچ‌بند را توصیه می‌کنیم. اما برای نوع شدید، عمل جراحی مفید است.

نقرس، روماتیسم مفصل و بیماری‌های خونی را از جمله عواملی دانست که موجب درد در مچ دست می‌شود و تاکید کرد: اگر بخواهیم به‌ترتیب بگوییم، پوکی استخوان اول باعث شکستگی کمر بعد سر استخوان ران، و مچ دست رتبه سوم را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تنگی کانال مچ دست به‌صورت مادرزادی هم اتفاق می‌افتد؟، گفت: بله. کانالی که عصب مدیان از آن می‌گذرد، عمده کارش را از دست می‌دهد، قبل از آسیب‌های استخوانی ــ عصبی قابل تشخیص و قابل درمان است. کنار آمدن با درد مچ دست توصیه نمی‌شود، زیرا اگر آسیب طول بکشد درمان آن سخت و حتی غیرممکن می‌شود. سندروم مچ دست در مراحل اولیه با یک بریس مناسب، اصلاح زاویه مچ دست و فیزیوتراپی قابل درمان است. اما اگر به مراحل انتهایی برسد، حتی با عمل جراحی گاه کارآیی فرد برنمی‌گردد.

این متخصص طب فیزیکی در پایان اظهارداشت: فرد باید صبح‌ها مفصل مچ دست را تقویت کند. مچ دست را با دست دیگر به‌سمت پایین خم کند و 15 ثانیه نگه دارد. بعد آن را از حالت 90 درجه به حالت خنثی تا حدی که امکان دارد به‌سمت داخل قرار دهند. بعد 65 درجه آن را به‌سمت عقب و بعد به‌سمت خارج و داخل حرکت دورانی ساعت‌وار حرکت را انجام دهند.

اخبار سلامت اخبار