حضور ۱۴ دانشگاه ایرانی در فهرست سال ۲۰۱۸ یک رتبه بندی جهانی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

حضور ۱۴ دانشگاه ایرانی در فهرست سال ۲۰۱۸ یک رتبه بندی جهانی

«یو.اس.نیوز» فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد که دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی شیراز و صنعتی نوشیروانی بابل برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: پایگاه خبری یو.اس.نیوز چهارمین فهرست دانشگاه های برتر دنیا را امروز دوم آبان ماه سال ۱۳۹۶ منتشر کرد.

وی افزود: رتبه بندی یو.اس.نیوز یکی از رتبه بندی های معتبر و پرمخاطب در سطح دنیاست که از سال ۲۰۱۵ میلادی اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها در سطح جهانی کرده است. یو.اس.نیوز در فهرست نتایج سال ۲۰۱۸ تعداد دانشگاه های مورد ارزیابی خود را از یک هزار دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به یک هزار و ۲۵۰ دانشگاه افزایش داده است.

دهقانی اظهار داشت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی یو.اس.نیوز از طریق نظرسنجی و بخشی دیگر نیز از پایگاه استنادی وب.آو.ساینس برای بازه ۵ ساله ۲۰۱۱-۲۰۱۵ تهیه می شود. ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر عملکرد کمی و کیفی دانشگاه ها را در رتبه بندی یو.اس.نیوز بررسی می کند.

شاخص های رتبه بندی جهانی یو.اس.نیوز

شاخص

وزن (درصد)

شاخص

وزن (درصد)

اعتبار جهانی پژوهش

۱۲.۵

تعداد مقالات پر استناد (۱۰ درصد برتر)

۱۲.۵

اعتبار منطقه ای پژوهش

۱۲.۵

درصد مقالات پر استناد (۱۰ درصد برتر)

۱۲.۵

انتشارات

۱۰

همکاری های بین المللی

۵

تاثیر استناد نرمال شده

۱۰

درصد مقالات بین المللی

۵

کتاب

۲.۵

تعداد مقالات ۱% برتر

۵

کنفرانس

۲.۵

درصد مقالات ۱% برتر

۵

مجموع استناد

۷.۵

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه هاروارد رتبه نخست جهان را کسب کرد. موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه استنفورد نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم جدول را کسب کردند.

وی افزود: بر اساس نتایج منتشر شده پایگاه خبری یو.اس.نیوز سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۴ دانشگاه از کشورمان توانستند خود را در فهرست دانشگاه های برتر جهان قرار دهند. دانشگاه تهران توانست در سال ۲۰۱۸ رتبه اول ایران و ۴۶۲ جهان را کسب کند.

دهقانی یادآور شد: دانشگاه های آزاد اسلامی کرج، صنعتی شریف رتبه های دوم و سوم ایران و همچنین دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، پزشکی تهران، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان، پزشکی شهید بهشتی ، پزشکی شیراز و نوشیروانی بابل نیز از دیگر دانشگاه های برتر کشور هستند که توانسته اند در فهرست ۱۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا جا گیرند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال گذشته تعداد دانشگاه های کشور در فهرست یو.اس.نیوز برابر با ۱۱ دانشگاه بوده است.

در جدول زیر عملکرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی یو اس نیوز مشاهده می شود.

رتبه جهانی سال ۲۰۱۸

دانشگاه

۴۶۲

دانشگاه تهران

۴۹۷

دانشگاه آزاد واحد کرج

۵۱۹

دانشگاه صنعتی شریف

۵۹۰

دانشگاه صنعتی اصفهان

۶۶۱

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۷۵۶

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۷۹۵

دانشگاه علم و صنعت ایران

۸۰۶

دانشگاه تربیت مدرس

۸۶۸

دانشگاه فردوسی مشهد

۸۸۰

دانشگاه تبریز

۱۰۹۷

دانشگاه اصفهان

۱۱۴۹

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۱۲۲۴

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

+۱۲۲۴

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

دهقانی گفت: سه دانشگاه اصفهان، علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز اولین سالی است که در فهرست جهانی رتبه بندی یواس نیوز حضور یافته اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار