حمایت ۸۰ میلیون تومانی سازمان بسیج علمی از طرح‌های نخبگان/ تخفیف مدت خدمت سربازی با نوشتن پایان‌نامه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

حمایت ۸۰ میلیون تومانی سازمان بسیج علمی از طرح‌های نخبگان/ تخفیف مدت خدمت سربازی با نوشتن پایان‌نامه

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از حمایت حداکثر ۸۰ میلیون تومانی این نهاد از طرح‌های ویژه نخبگان خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری چند سالی است که در پی تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم اقتصاد مقاومتی و تولید علم بومی این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند و تا به حال نیز سهم به سزایی در سرعت بخشیدن به پیشرفت بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.

به همین دلیل با حسین قدیانی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در دیداری صمیمانه به گفت‌وگو نشستیم تا شرح فعالیت این نهاد را از زبان وی بشنویم.

در این نشست کوتاه قدیانی از حمایت‌های سازمان بسیج علمی از مخترعان و مبتکران گفت و تاکید کرد که کسی نخبه محسوب می‌شود که بتواند حداقل یکی از مشکلات کشور را حل کند و از حمایت حداکثر 80 میلیون تومانی این نهاد از طرح‌های ویژه نخبگان خبر داد.

وی در این گفت‌وگو از احتساب خدمت سربازی برای افرادی که پایان نامه خود را مرتبط با سیستم دفاعی کشور تنظیم کنند خبر داد و تاکید داد که باید از مخترعین و مبتکرین بیشتر حمایت شود.

مشروح این گفت‌وگو در زیر ارایه می‌شود.

فارس: لطفا از فعالیت‌های سازمان بسیج علمی کمی برایمان بگویید.

قدیانی: به طور کلی فعالیت‌های این سازمان به 4 بخش تقسیم می‌شود، ترویج گفتمان تولید علم در کشور، تقویت بنیه علمی بسیجیان، کمک به چرخه تولید علم و کمک به تحول در علوم انسانی.

در بخش ترویج گفتمان تولید علم کارهای مختلفی انجام می‌شود، یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره اختراعات و ابتکارات است که خود یک محل ایجاد انگیزه برای افراد مستعد است، این جشنواره سال گذشته با 40 غرفه از استان‌های سراسر کشور برگزار شد و در آن چندین طرح نوآورانه با حضور مسئولین سپاه، وزارت علوم و دانشگاه آزاد رونمایی شد.

در این نمایشگاه بیش از 200 طرح جدید و خلاقانه ارائه شده بود که طبق آمار بیش از 3 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، امسال به دلیل نداشتن منابع مناسب موفق نشدیم این جشنواره را برگزار کنیم اما ان‌شاءالله این طرح ملی اردیبهشت 97 برگزار می‌شود.

البته همایش‌های علمی مختلف و طرح‌های گوناگونی که در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در حال انجام است بخش‌های دیگر ترویج گفتمان تولید علم محسوب می‌شود.

در حوزه تقویت بنیه علمی بسیجیان تا سال گذشته طرحی به نام آیه‌های تمدن با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف ویژه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان برگزار می‌شد به گونه‌ای که سال گذشته 834 دانش‌آموز بسیجی، در 15 دانشگاه برتر کشور پذیرفته شدند اما امسال این موضوع دستخوش تغییراتی بود که امیدواریم بتوانیم یک تا دو ماه آینده نتیجه آن را به صورت شفاف ارائه کنیم.

در بخش کمک به چرخه تولید علم با طرح‌های مختلفی که داریم از نخبگان برای پیشبرد پروژه‌های خود حمایت می‌کنیم و در نهایت در حوزه کمک به تحول در علوم انسانی پژوهشکده دانشگاه امام صادق(ع) را محور فعالیت‌ها قرار داده‌ایم، تا به صورت جدی تولیدات مرتبط با 14 رشته‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند حقوق، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مدیرت، در اولویت قرار داده است پیگیری شود که الحمدالله تولیدات خوبی هم تاکنون داشتیم.

فارس: تسهیلات و طرح‌های حمایتی شما در بخش تولید علم به چه شکلی است؟

قدیانی: به طور کلی محور فعالیت‌های این بخش به سطح آماتور و نیمه‌حرفه‌ای تقسیم می‌شود که امیدواریم به روش سوم برسیم.

طرح‌هایی که به صورت خودجوش از سوی مبتکرین مطرح می‌شود را آماتور نامگذاری کردیم، افراد در این سطح می‌توانند پروژه مورد نظر خود را از طریق سایت سازمان بسیج علمی ثبت کنند یا با مراجعه حضوری به معاونت‌ علمی سپاه‌های استانی طرح مورد نظر خود را ارائه کنند.

این طرح‌ها در 8 کارگروه بررسی و داوری می‌شود و در صورت پذیرفته‌شدن به مبتکران این طرح‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

سطح حمایت هم بر اساس کیفیت و جامعیت طرح‌ها متفاوت است که حداکثر 7 میلیون تومان در این بخش پرداخت می‌شود.

در این مسیر برای این افراد استاد راهنما و استاد ناظر تعیین می‌شود و در مراحل مختلف گزارش می‌دهند و منابع مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند و در نهایت پس از ارائه گزارش نهایی و نمونه محصول تسویه حساب می‌کنند.

البته ناگفته نماند مالکیت معنوی این طرح برای مبتکران باقی می‌ماند و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری نقش حمایت این افراد را برعهده دارد که طبق آخرین آمار نزدیک به 500 طرح مورد حمایت این سازمان قرار گرفته است.

اما در بحث نیمه حرفه‌ای اعلام نیاز از سوی ماست و ما بر اساس نیازسنجی‌ که در جامعه داریم مسئله مورد نظر خود را به مراکز علمی، دانشگاه‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم و در یک مناقصه علمی طرحی که جامع‌تر و مقرون به صرفه‌تر بود مورد حمایت ما قرار می‌گیرد.

در این بخش نیز دوباره طرح با استاد راهنما و استاد ناظر رو به جلو حرکت می‌کند اما در این روش ما بازار مصرف هم داریم، یعنی مراجعی که محصول نهایی طرح نیاز دارند شناسایی می‌شوند.

سطح حمایتی ما نیز در بخش نیمه حرفه‌ای با سطح آماتور‌ تفاوت زیادی دارد و می‌توانیم تا 80 میلیون تومان از این مبتکران حمایت کنیم.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بسیج علمی تلاش برای تجاری‌سازی این بخش است که با همکاری نهادهایی همچون بنیاد تعاون بسیج یا صندوق ذخیره فرهنگیان تعاملی ایجاد شده تا طرح‌هایی که توجیه اقتصادی دارند و کاملا مقرون به صرفه هستند در غالب مشارکت با مبتکران به سوی تجاری‌سازی حرکت کنند.

* کسی نخبه محسوب می‌شود که بتواند حداقل یکی از مشکلات کشور را حل کند

فارس: فرار مغزها در سال‌های اخیر افزایش یافته و به مرز 90 درصد رسیده، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری برنامه‌ای برای بسترسازی حضور این افراد در کشور دارد؟

قدیانی: ما یک مشکل اساسی داریم و آن ‌هم عنوان کردن فرار مغزها یا نخبه‌هاست، بهتر است بگوییم استعدادهای برتر در حال خروج از کشور هستند زیرا از نظر ما کسی نخبه محسوب می‌شود که بتواند حداقل یکی از مشکلات کشور را حل کند، اگر معدل دانشجویی 20 شد دلیلی وجود ندارد که موفق شود یکی از چالش‌های مردم را حل کند.

به دلیل ساختار غلط، آموزش عالی تمرکز خود را بر چند دانشگاه گذاشته، طبیعی است که دشمنان برای اینکه از این ظرفیت نیروی انسانی استفاده کنند بر این دانشگاه‌ها متمرکز شوند.

متاسفانه هرسال میلیاردها تومان برای افرادی هزینه می‌شود که صرفا شاگرد اول هستند، خوب این افراد خوب درس خوانده‌اند، ما هم از آن‌ها تشکر می‌کنیم اما آیا وی موفق می‌شود چالشی را حل کند؟

آیا کسی که نمره معدل وی الف باشد، الزاما می‌تواند مفید باشد؟ متخصصان این زمینه هم معتقدند باید به دنبال افرادی بود که معدل 17 تا 18 دارند زیرا این افراد هستند که می‌توانند تلفیقی از تئوری و عملی را ارائه دهند و معمولا افرادی که معدل 19 تا 20 دارند تئوری محور هستند اما برای اینکه نخبگان واقعی در کشور بمانند باید مولفه‌های مختلف اقتصاد، آموزش و بین‌الملل دست به دست هم دهند تا این افراد حس کنند حضور آن‌ها در کشور صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

امام خمینی معتقد بود کسی که برای مملکت خود اهمیتی قائل نیست، نخبه محسوب نمی‌شود بلکه افرادی مانند شهید چمران که نخبه خارج از کشور بودند و برای پیشرفت کشور خود به ایران آمدند نخبه حقیقی هستند، حال ما به امثال شهید باقری نیاز داریم که علیرغم هوش و استعداد‌ بالای خود در میادین مختلف حضور داشت، این قبیل افراد هستند که کشور را نگه می‌دارند.

تردیدی نیست بخشی از اقتدار کشور مرهون صنایع موشکی است اما شهید طهرانی مقدم که پدر علم موشکی ایران است دانشگاه شریفی نبود، البته اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف با او کار می‌کردند، موارد زیادی وجود داشت که اساتید دانشگاه‌های شریف و علم و صنعت دسترسی به آن را غیرممکن یا نیازمند زمانی طولانی می‌دانستند اما با پشتکار این شهید والامقام این موفقیت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آمد.

ایشان مدرک کاردانی خود را در، یافت‌آباد کسب‌کرده و سپس در مقطع لیسانس در رشته هوافضا از دانشگاه خواجه‌نصیر فارغ‌التحصیل شده بودند.

فارس: طرح سرباز پژوهش به کجا رسید؟

قدیانی: ما کشوری هستیم که جوان بودیم اما متاسفانه در حال گذر از این موضوع هستیم، در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون دانشجوی پسر در دانشگاه‌‌ها مشغول به تحصیل هستند که به زودی باید به خدمت سربازی بروند، یکی از اشکالات جدی‌ که به نظام وارد است، استفاده نامناسب از این ظرفیت عظیم است.

سعی شده در حوزه دفاعی از این نیروهای جوان استفاده شود اما عمدتا هدف استفاده از آن‌ها برای کارهای عمومی است اما پس از تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی‌بر استفاده مطلوب از این عزیزان، طرحی ویژه مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده که در آن قریب به 2 هزار نفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان یا نفرات برتر المپیادهای مختلف می‌توانند پروژه‌هایی را برای جایگزینی خدمت سربازی به سرانجام برسانند، البته این افراد حین خدمت یا تحصیل نیز می‌توانند این پروژه‌ها را برای احتساب خدمت سربازی یا کسر از خدمت پیش ببرند.

* احتساب خدمت سربازی برای افرادی که پایان نامه خود را مرتبط با سیستم دفاعی کشور تنظیم کنند

ناگفته نماند اگر افرادی باشند که بتوانند پایان‌نامه خود را مرتبط با سیستم دفاعی کشور تنظیم کنند، ضمن اینکه پایان‌نامه خود را می‌نویسند، می‌توانند از مزیت احتساب خدمت سربازی هم استفاده کنند.

دانشجویان دکتری هم می‌توانند با تعریف پروژه‌هایی، بخشی از خدمت سربازی خود را بر اساس نتایج اعلام شده از سوی داوران پشت سر بگذرانند.

فارس: آیا از نخبگان بعد از فارغ‌التحصیلی و اتمام خدمت سربازی هم حمایت می‌کنید؟

قدیانی: تا زمانی که این افراد طرح و ایده‌ای برای پیشرفت کشور داشته باشند تحت حمایت ما هستند. متاسفانه اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان ما فقط یک محصول تولید می‌کنند اما مگر این محصول برای چه مدت زمانی قابل عرضه در بازار است، طبیعتا پس از مدتی، بازار این محصول از دست می‌رود.

راه حل این مسئله تاسیس شرکت‌هایی است که در کنار تولید محصول، توانایی بازاریابی هم داشته باشند و مبتکران به حل چالش‌های موجود در کشور متمرکز باشند. اما متاسفانه روشی که پیش روست فقط مخترعان را به بدهکاران بانکی تبدیل می‌کند.

بسیاری از این نخبگان اهل کاسبی نیستند و در بازاریابی تخصصی ندارند این مسئله سبب می‌شود ورشکست شوند. نیاز است سازمان‌های مرتبط با همکاری هم، زمینه ارتباط این عزیزان با مراکز تولیدی را تقویت کنند تا شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون کشور باشیم.

فارس: سهم هرکدام از گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی در حمایت‌های شما چه قدر است؟

قدیانی: به طور تقریبی آمار می‌گوید حدود 65 درصد حمایت‌ها به گروه‌های فنی و مهندسی اختصاص دارد، 14 درصد علوم پزشکی و ‌5 درصد هم علوم پایه، مابقی حمایت‌ها ویژه علوم انسانی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار