خطر بیکاری در کمین چندین هزار برنج کار خوزستانی

دسته ها: اخبار استان اخبار

خطر بیکاری در کمین چندین هزار برنج کار خوزستانی

جمعی از برنج‌کاران خوزستانی در اعتراض به ممنوعیت کشت برنج برای چهارمین روز متوالی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جمعی از برنج‌کاران خوزستانی برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به ممنوعیت کاشت برنج در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

اعتراض برنج‌کاران از وقتی شروع شد که معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان کشت برنج برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در این استان ممنوع خواهد شد.

وی بحران آب موجود در کشور را علت این تصمیم اعلام کرد و خواستار این شد که برنج‌کاران به دنبال کشت حبوبات و سویا به‌ جای برنج باشند هرچند حرف معاون را خود رئیس سازمان جهاد کشاورزی نقض کرد و گفت”در برخی نقاط مانند باغملک و یا بخشی از شوش کشت تک‌محصولی شلتوک انجام می‌شود و امکان جایگزینی وجود ندارد” اما در نهایت کشت برنج ممنوع شد و صدای اعتراض برنج‌کاران بلند.

یکی برنج‌کاران خوزستانی در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: با ممنوعیت کشت برنج، معیشت ما نابود می‌شود کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند با بیکار کردن ما چه سودی می‌بردند؟

حمید که تازه از خدمت سربازی برگشته و با پدرش روی زمین کشاورزی آبا و اجدادی‌شان کار می‌کند می‌گوید نسل در نسل ما برنج‌کار بوده‌اند اگر برنج‌کاری نکنیم پس چه کنیم؟

در همین رابطه رئیس انجمن برنج خوزستان گفته است پای سیاسی‌کاری به ممنوعیت کشت برنج باز شده است او می‌گوید نمی‌شود به همین راحتی کشت برنج را در استانی که برنج‌کار هستند ممنوع کرد.

طبق آمار رسمی استان خوزستان از لحاظ کشت و تولید برنج بعد از استان های گیلان و مازندران، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است و شوش، شوشتر، اهواز، ایذه، باغملک و دشت آزادگان از عمده شهرستان های برنج خیز استان هستند.

گفته می‌شود ممنوع شدن کشت برنج منجر به بیکاری چندین هزار نفر در خوزستان می‌شود.

اخبار استان اخبار