خوزستان با کمبود ۱۰ هزار معلم مواجه است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

خوزستان با کمبود ۱۰ هزار معلم مواجه است

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: حدود ۱۰ هزار معلم در خوزستان کمبود داریم و برای جبران آن، هیچ راهی به جز حق التدریس و اضافه کار نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی زاده شامگاه گذشته در شورای اداری استان خوزستان اظهار کرد: فکر می کنم که همه ما به این نکته معتقد باشیم که هیچ تغییر، تحول و تکاملی در جامعه رخ نمی دهد مگر اینکه آموزش و پرورش آن دچار تغییر و تحول شود.

وی افزود: برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان بر اساس ۲۰ شاخص و اولویت تدوین شد. در همان نگاه اول اعلام کردیم که آنقدر وقت و فرصت نداریم که در جامعه به طرح مسائل عمومی و کلی بپردازیم و باید برنامه داشته باشیم.

تقی زاده بیان کرد: متأسفانه در طول ۵۰ سال اخیر فرزندان سرزمین ما با شاخص کنکور و امتحانات پایانی سوم متوسطه ارزیابی می شوند در حالی که هیچ کشوری این چنین فرزندان خود را دچار چالش، آسیب و مصیبت نمی کنند. در تدوین برنامه آموزش و پرورش خوزستان اولین شاخص پیش دبستانی بود و اعلام کردیم زمانی مشکل ما در کنکور حل می شود که مشکلمان در پیش دبستانی حل شده باشد و به اعتقاد ما بارانداز نهایی آموزش و پرورش در خانه کنکور نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: دوره پیش دبستانی را باید به کنکور وصل کنیم و علت تعیین آن به عنوان اولویت به خاطر چندزبانه بودن استان خوزستان با بازماندگان از تحصیل فراوان است. در پیش دبستانی رتبه اول کشوری را کسب کردیم و ۱۰۰ درصد نوآموزان پیش دبستانی را جذب و برای اولین بار در کشور آن را اجباری اعلام کردیم. هفت هزار نفر از فرزندان بیکار خوزستان را از طریق دوره پیش دبستانی مشغول به کار کرده و در ادامه آن سه هزار نفر در قالب نیروهای حق التدریسی فعالیت خود را شروع کردند.

وی بیان کرد: در بین سه استان اول کشور نیز در بحث سوادآموزی قرار گرفتیم. در چهار سال قبل که۳۲۰ هزار نفر بی سواد داشتیم بر اساس آخرین آمار به ۵۲ هزار نفر کاهش پیدا کرده که موفقیت بسیار بزرگی برای استان بود. اولویت دیگر ما توجه ویژه به مدارس دخترانه بود که در این زمینه هم خیلی خوب کار شد و دانش آموزان دختری داشتیم که به خاطر نداشتن سرویس بهداشتی مناسب ترک تحصیل می کردند.

تقی زاده اظهار کرد: اولویت بعدی ما میدان ورزشی و همچنین بهداشت است که اعتقاد داریم باید دانش آموزانی با نشاط و سالم از نظر روحی و جسمی داشته باشیم. همچنین در سال ۹۲ رتبه ۲۷ کنکور را داشتیم که در سال گذشته به رتبه ۱۹ ارتقا پیدا کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اینکه همه این موفقیت ها با دست خالی محقق شده است، ادامه داد: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به دانش آموزان خوزستانی اختصاص دادند که اصلا برای حل مشکلات کافی نیست. آموزش و پرورش خوزستان از سال ۷۱ تا ۸۱ مبلغی بالغ بر۲۰۰ میلیارد تومان از شرکت ها، کارخانجات و شهرداری های استان مطالبه دارد.

تقی زاده اضافه کرد: چرا معلم و دانش آموز خوزستانی تنها معلم و دانش آموزی باشد که یک سانتیمتر فضا به نام استخر و یا یک سانتیمتر فضای تفریحی، اردویی و زائرسرا در خارج از استان نداشته باشد. چرا معلم من ساعت ها بدون یک صندلی مناسب سرپا بایستد ولی قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات ما توسط کارخانجات، شرکت ها و شهرداری ها پرداخت نشود. آموزش و پرورش هیچ مشکلی ندارد به جز اینکه در طول دوره معاصر کشور ایران آموزش و پرورش اولویت اول هیچ کدام از دولت ها و مسئولان نبوده است. مسئله معلم و دانش آموز ساده نیست که توسط خودشان حل شدنی باشد و زمانی حل شدنی خواهند بود که ذهن همه جامعه درگیر این اقشار باشد.

وی گفت: استاندار خوزستان در زمینه سوادآموزی، بازماندگان از تحصیل، کنکور و پیش دبستانی کمک شایانی به ما داشت. متاسفانه تعداد زیادی دانش آموز بازمانده از تحصیل در خوزستان داریم که برای شناسایی آنها دست نیاز به سمت همه دستگاه ها دراز می کنیم که آنها را شناسایی و به ما اعلام کنند. برای اولین بار استانداری خوزستان اعتباری را برای شناسایی این دانش آموزان به ما اختصاص دادند.

تقی زاده بیان کرد: حدود ۱۰ هزار معلم در خوزستان کمبود داریم و برای جبران آن، هیچ راهی به جز حق التدریس و اضافه کار نداریم. وقتی معلمان اضافه کار می ایستند کیفیت آموزش نیز شکسته می شود. همچنین هفت هزار معلم متقاضی برای خروج از استان و انتقالی داریم. برای حفظ معلمان در این استان اعلام کردم که تمام دانش آموزان فرزند فرهنگیان از پرداخت شهریه در مدارس خاص معاف می شوند. معلمی که در بدترین شرایط کارا می کند نیاز به تشویقی هم دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان افزود: سال تحصیلی ما۲۰ روز عقب تر از سال تحصیلی سایر استان ها است که در طول ۱۲ سال جمعا۲۴۰ روز می شود یعنی دانش آموزان خوزستان از ابتدایی تا دبیرستان یک سال کمتر از سایر دانش آموزان تحصیل می کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار